VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Recension mätinstrument AcuaCheck TT, Lamotte ColorQ, Scuba II, Taylor, stickor  (läst 18127 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Henr73

Sjukt utförlig recension! Blev en given beställning av Taylor. Synd bara att det inte finns lättare tillgängligt i Sverige/Europa.

Varifrån? Kostnad, frakt etc? Vilket kit blev det? Extra reagenser?

Poolgiganten

Utloggad addell

Varifrån? Kostnad, frakt etc? Vilket kit blev det? Extra reagenser?
Köpte 2106 då jag kör brom. Ville testa själv innan jag köper ett större kit. Beställde genom boxeez, en typ av shipping forward. Fick pröjsa typ 1200kr totalt.
Men priserna som TS nämner från eBay lyckas jag tyvärr inte hitta.
« Senast ändrad: juli 13, 2018, 18:03:20:20 av addell »

Utloggad SingingSailor

Gammal tråd, men såg att du varit inne och redigerat den i år Kenneth.
Fantastisk recension! Kul att det finns andra som är ännu mer mät-nördiga än jag  >rulla<

Grävde fram mitt gamla TF-100 testkit nu från 2008 (Taylor reagenter), och det verkar fortfarande funka i alla fall på klor och pH.
Har förvarat det i ett skåp i källaren - så stabil temp och mörkt. Men kan ju förstås inte lita 100% på värden efter så många år, så jag behöver nog nya reagenser.
Någon som har lyckats köpa nyligen?

Min erfarenhet är att FAS-DPD dropptest för klor är mycket användbart när man chockklorerar och vill kunna mäta om klorhalten sjunker över natt (i så fall har man något problem kvar i poolen). Mycket svårt att med de andra mätmetoderna mäta små klorförändring vid >10 ppm klor.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Recension mätinstrument AcuaCheck TT, Lamotte ColorQ, Scuba II, Taylor, stickor
« Svar #13 skrivet: juli 12, 2021, 23:56:43:43 »
Hej,

Mycket imponerad av Kenneths analys. Sånt vill man läsa om. Läste denna tidigare men gav ingen kommentar.

Vill påstå att man inte alltid behöver mäta exakta värden i ett bad.
De förändras hela tiden. Så vad säger exakta värden? De ger ett momentant värde just då på kemins parametrar. Tyvärr påverkar de helheten. Kemikalierna har en dynamik som förändras.

Kemikalierna samverkar, motverkar varandra och har en dynamik som förändras snabbt med tiden.

Har man koll på sina kemikalier behövs det inte alltid mätas så exakt.
Mätvärdena förändras mycket fort.

MVH

Roger



Utloggad ktd

Kontaktade Behqsl, som är europeiska agenten för Taylor. Dom ska ha ungefär 2200 sek (inkl frakt) för ett 2006 kit om man beställer 5 st. Jag tycker det är väl häftigt men vill ”ni” så är jag med…

Utloggad TommyC

Tack Roger, nu fick jag stöd för min hypotes att behovet av att mäta ofta är litet med bra kommunalt vatten. Som nybörjare tyckte jag att det var bra att mäta varje vecka för att förstå hur vattnet fungerade ihop med kloret. Jag använde bara Aquachek stickor med bra resultat under många år. Nu när jag vet hur allt fungerar så mäter jag väldigt sällan. Behovet av att mäta är här obefintligt. Jag lägger bara i en ny 200 grams puck per vecka. Har aldrig något problem med vattnet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan