VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool med överinning, nackdelar  (läst 18054 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
Pool med överinning, nackdelar
« skrivet: augusti 14, 2012, 12:36:45:45 »
Hej,
Skall bygga pool nu i höst men har lite svårt att bestämma mig om jag skall ha en "vanlig" pool eller en med överrinning. Men en riktig överrinning verkar väldigt komplicerad med bufferttank etc. samt att det blir väldigt dyrt.
Jag såg en lösning som Covrex har (jag har tänkt mig ett Covrexöverdrag nedsänkt i poolen), de marknadsför två typer, en vanlig och en överrinningsmodell. Det är kanske ingen riktig överrinning, eftersom avrinningen bara sker på ena kortsidan. Men det verkar vara en ganska smart lösning tycker jag. Då får man vattenytan bara 3 cm under poolens överkant, verkar stiligt jämfört med 10-15 cm under kanten. Inte heller var det skrämmande dyrt tycker jag.
Men funderar lite hur det går när ungarna hoppar från kanten, borde väl bli mycket att fylla på? Det är väl inte så bra om man missar att hålla koll på nivån och därmed torrkör pumpen räknar jag med. Andra nackdelar som jag inte tänkt på? Någon som har erfarenheter från en sådan typ av överrinning?

mvh
Conny

Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Poolgiganten

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2012, 13:25:44:44 »
Hej,

En pool med överfallsränna blir såklart dyrare än en med bräddavlopp. Dels p.g.a. lösningen med utjämningstank (det via skalprännan avgående vattnet skall kunna rinna ned till tank obehindrat) och själva skvalprännskonstruktionen samt att merparten av de prefabricerade poolerna inte har någon lösning för just skvalpränna.

I en privatpool så har man normalt sett ytvattenrening vilket innebär att vattnet skall röra sig från inloppen på ena sidan poolen mot andra sidan där det avgår via bräddavlopp alt. skvalpränna. Detta till skillnad från totalblandningsprincipen som används vid t ex offentliga pooler där du har inloppen i botten av poolen och minst 1 st. sida med skvalpränna. De sidor utan skvalpränna är en aning högre än den/de med skvalpränna. 

Rekommenderat är väl att utjämningstanken bör i kbm vara 5-10 % av poolens yta i kvm. Allt beror dock på nyttjande av pool såklart (få som bada jämfört med många som badar samtidigt). Till tanken är det såklart bra att ha en automatisk nivåhållning. Det finns lite olika varianter på det, men en nivågivare och automatisk påfyllning är ju bra.

För min egen del så tycker jag överfallsränna kontra bräddavlopp beror på vad man har för utsikt. Bor man i ett vanligt villakvarter med grannarna som utsikt så ger nog inte överfallsränna så mycket extra känsla, men bor man med havsutsikt eller någon annan bra utsikt så lyfter det rejält med överfallsränna.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2012, 14:17:03:03 »
Hej å tack för svar!
Ja, det är framförallt det där med utsikten som har gjort att jag funderar på överrinning. Jag har sjöutsikt från tomten, så det skulle var fint att se ut över viken när man simmar. Å andra sidan så kan man ju alltid stå i poolen...

När det gäller Covrex lösning så verkar det inte som man har någon utjämningstank. Så det är därför jag är lite fundersam på om deras lösning fungerar bra: http://www.covrex.com/en/underwater-mount-with-overflow-skimmer.htm

/Conny

 (mitt ämne hamnade fel, kanske moderator skall flytta det - meningen var att det skulle vara i markpooler. Sorry)
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #3 skrivet: augusti 14, 2012, 14:57:20:20 »
Har du sjöutsikt så kommer skulle en pool med överfallsränna kunna bli hur snyggt som helst. Man får verkligen känslan av att poolvattnet försvinner ut i sjön eller hur man skall uttrycka det. Väldigt fint är det i alla fall.

Om man inte har en extern utjämningstank så fungerar poolen i sig som en utjämningstank. Nu vet jag inte hur detta Covrex system exakt fungerar. Är det så att det har en överfallsränna (eller rättare sagt som en tunnare jättebred öppning) som leder till boxen för upprullaren och i den boxen sitter ett traditionellt bräddavlopp som leder till reningsverket? Fungerar överdraget att installeras på alla typer av nybyggda pooler (prefabricerade linerpooler t ex?).

Jag hade inte haft upprullaren i den ände där utsikten är i alla fall. Det förstör nog hela infinitypools känslan. Se bild på vad jag menar med infinity pool.

http://1.bp.blogspot.com/_Rj5WR2t_eD4/TCYWP43xQwI/AAAAAAAAE4g/ZXq_8Ze1EXw/s1600/infinity-pool-and-house.jpg

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #4 skrivet: augusti 15, 2012, 12:35:11:11 »
Det var en fin bild! Det optimala hade varit att få en sådan lösning, men det blir nog lite svårt hos mig om jag väljer Covrexalternativet.
Det är ingen box till överdraget utan detta ligger nere i poolen, vattnet som rinner ned i rännan (som går längs hela poolens ena kortsida) passerar en skimmer i rännan innan det rinner till reningsverket. Hur detta är löst rent tekniskt är jag lite osäker på.Det blir en trätrall ca 80 cm bred i nivå med överkant som döljer avrinning och överdrag. Så övergången mellan pool och sjö blir sas avbryten av trallen.
Överdraget passar den pool jag tänkt mig (thermoelement) och skymmer inte utsikten, men det blir som sagt en trall som nog tar bort en del av infinityeffekten. Får kanske se på andra alternativ, men så var det ju det där med pooltäckningen, hur löser man det med en "riktig" överrinning?
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #5 skrivet: augusti 15, 2012, 14:39:08:08 »
Det var en fin bild! Det optimala hade varit att få en sådan lösning, men det blir nog lite svårt hos mig om jag väljer Covrexalternativet.
Det är ingen box till överdraget utan detta ligger nere i poolen, vattnet som rinner ned i rännan (som går längs hela poolens ena kortsida) passerar en skimmer i rännan innan det rinner till reningsverket. Hur detta är löst rent tekniskt är jag lite osäker på.Det blir en trätrall ca 80 cm bred i nivå med överkant som döljer avrinning och överdrag. Så övergången mellan pool och sjö blir sas avbryten av trallen.
Överdraget passar den pool jag tänkt mig (thermoelement) och skymmer inte utsikten, men det blir som sagt en trall som nog tar bort en del av infinityeffekten. Får kanske se på andra alternativ, men så var det ju det där med pooltäckningen, hur löser man det med en "riktig" överrinning?

Med box menade jag egentligen utrymmet poolöverdraget ligger i inuti poolen. Dvs. det som är täckt med skiljevägg och täcklock. Det verkar i alla fungera som jag trodde. Är det öppet mellan pool och box är det i sådana fall samma vattennivå i ”boxen” som i poolen och det är ganska lite att spela på känns det som om man tänker hela poolen som en utjämningstank. En annan variant är ju att ”boxen” är tätad från poolen, dvs. sluten, och då fungerar den som en utjämningstank i sig.

Frågan i båda fallen är väl vad som händer med all smuts osv. som kommer med ytvattnet via rännan. Det känns som att det kommer bli ganska bra med sedimentation av detta i ”boxen”. Detta då bräddavloppen i båda fallen (öppen kontra sluten ”box”) inte kommer fungera så bra som ytvattenrenare då de antagligen kommer att vara under vatten p.g.a. vattennivå. Hur städas i sådana fall utrymmet som poolöverdraget ligger i? Covrex kanske har någon bra lösning på detta. Hade varit roligt att läsa någon mer utförlig beskrivning då det helt klart är en intressant lösning de har.

Det borde vara möjligt att bytta en infinity pool med termoelement (kolla med leverantör). Så länge man kan göra alla sidor utan en (som är mot sjön) några cm högre bara samt fixar en skvalpränna. Dock så måste du nog platssvetsa linern för att få tätt mellan pool och skvalpränna. Du borde i alla fall kunna använda dig av ett standard nedsänkt lamelltäcke (Covrex verkade ha detta också). Lamellerna kommer att styras av de högre sidorna så det är ju inga problem att det skulle dra snett. Det är ju bara hur du skall fästa det i framkant, men det kan inte vara så svårt att lösa.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #6 skrivet: augusti 16, 2012, 15:57:51:51 »
Det låter onekligen intressant att få ena kortsidan gjuten lite lägre, skall se på det. Då skulle man nog också kunna använda Covrex standardlösning som du hänvisar till.
Skall se om jag hittar någon typ av  "skvalpränna" som kan passa.

Tycker också att Covrex beskrivning av systemet inte är speciellt uttömmande, så det är svårt att se principen bakom det hela.

Onekligen finns det många möjligheter när det gäller val av pool, rening, uppvärming etc. Trodde inte det skulle bli så svårt att bestämma vad man skall ha...
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #7 skrivet: augusti 21, 2012, 12:07:21:21 »
Hur gör man med alla delar i boxen under vintern när det blir is i poolen? Eller är denna lösning endast avsedd för varmare breddgrader?
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad psau

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #8 skrivet: augusti 21, 2012, 13:07:06:06 »
Det är nog snarare så att Covrex saluför pooltäckningen och har den anpassad för olika typer av montage; under/ovan mark, underytan std, under ytan mm. Själva reningen bryr de sig inte så mycket om det får någon annan leverantör ta....


/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad TommyC

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #9 skrivet: augusti 21, 2012, 17:23:02:02 »
Att ha överrinningen mot sjön så att poolens yta "flyter ihop med sjön" när man simmar mot sjön är verkligen läckert.

Utan att veta så känns det som att flödet behöver vara rejält mycket högre, beroende på bredden hos överrinningskanten, jämfört med i en pool med vanligt breddavlopp. Hur påverkar det storlek på filter, pump och elförbrukning? Det kanske inte är något problem men bra att kolla upp i förväg  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan