Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool med överinning, nackdelar  (läst 18457 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #20 skrivet: juli 17, 2014, 13:34:14:14 »
Jo, det är väl en klassisk overflow, men det jag syftar till är en "riktig" infinitypool.

Kanske borde skapat en ny tråd istället?

Poolgiganten

Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #21 skrivet: juli 17, 2014, 21:59:12:12 »
Såsom första inlägg på sidan blev föregående inlägg i lite brist på kontext, så kompletterar lite.

Den pool som länkas till (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9077.0;all) är ju ett riktigt snyggt bygge och har studerat det noga, med särskilt intresse på poolskyddet.

Den modell jag menar är dock ingen klassisk badhuspool med sådan skvalpränna som Pooldrömmaren byggt utan en enl. nedan med droppkant in i oändligheten. Det är detta jag betraktar som en infinitypool. Må hända tekniken är likartad med bufferttank etc. men det är alltså en sådan jag syftar på.

Är det er samlade uppfattning att det egentligen inte behöver skilja så mycket mer än att man har en ränna och en tank men i övrigt i huvudsak samma teknik? Vad är det i så fall som gör att vissa säger att man får räkna med 50% högre byggkostnad på en sådan? Är det endast formkomplexitet och svårigheten att använda standardliner som driver de stora kostnaderna? En tank på 1-2kub är ju ingen stor kostnad i sammanhanget?

När det gäller vinterisering tänker jag att man sänker nivån på samma sätt som en vanlig pool och torrlägger alla specialkomponenter såsom tank och rörsystem, och då borde den tåla vinter på samma sätt som en konventionell pool?

Några mer reflektioner eller är det bara att börja bygga?  ;D

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #22 skrivet: juli 17, 2014, 22:18:10:10 »
Såsom första inlägg på sidan blev föregående inlägg i lite brist på kontext, så kompletterar lite.

Den pool som länkas till (http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9077.0;all) är ju ett riktigt snyggt bygge och har studerat det noga, med särskilt intresse på poolskyddet.

Den modell jag menar är dock ingen klassisk badhuspool med sådan skvalpränna som Pooldrömmaren byggt utan en enl. nedan med droppkant in i oändligheten. Det är detta jag betraktar som en infinitypool. Må hända tekniken är likartad med bufferttank etc. men det är alltså en sådan jag syftar på.

Är det er samlade uppfattning att det egentligen inte behöver skilja så mycket mer än att man har en ränna och en tank men i övrigt i huvudsak samma teknik? Vad är det i så fall som gör att vissa säger att man får räkna med 50% högre byggkostnad på en sådan? Är det endast formkomplexitet och svårigheten att använda standardliner som driver de stora kostnaderna? En tank på 1-2kub är ju ingen stor kostnad i sammanhanget?

När det gäller vinterisering tänker jag att man sänker nivån på samma sätt som en vanlig pool och torrlägger alla specialkomponenter såsom tank och rörsystem, och då borde den tåla vinter på samma sätt som en konventionell pool?

Några mer reflektioner eller är det bara att börja bygga?  ;D

Cirkulationsmässigt är det samma teknik. Skillnaden är att istället för att ha utloppsrännan synlig i ovankant så ligger den efter "vattenfallet", dvs. under själva infinitykanten.

Jag kan inte säga så mycket angående priset, men då denna typ av pool inte kan byggas med poolleverantörernas standardkit så blir det såklart dyrare. Till en standardpool så kan man ju köpa en prefabricerad liner, men till en pool med överfallsränna så måste den platssvetsas. Det blir mycket specialdetaljer jämfört med standardpooler vilket såklart medför att det blir en dyrare lösning.   

Det är klart, hade man tänkt att bygga en gjuten bassäng med glasmosaik från början med allt möjligt lullull till så kanske det blir så många procent dyrare jämfört med utifall alternativet är att bygga t ex en standard Folkpool 4 x 8m.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag