VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pool med överinning, nackdelar  (läst 18477 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #10 skrivet: augusti 21, 2012, 19:14:08:08 »
Att ha överrinningen mot sjön så att poolens yta "flyter ihop med sjön" när man simmar mot sjön är verkligen läckert.

Utan att veta så känns det som att flödet behöver vara rejält mycket högre, beroende på bredden hos överrinningskanten, jämfört med i en pool med vanligt breddavlopp. Hur påverkar det storlek på filter, pump och elförbrukning? Det kanske inte är något problem men bra att kolla upp i förväg  <hmm>

Det är inget du behöver tänka på. Flödet är detsamma som utifall du skulle haft bräddavlopp. Man får ju dock dimensionera rörsystemet som går från överfallsrännan till utjämningstanken så att det blir bra självfall. 

Poolgiganten

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #11 skrivet: augusti 21, 2012, 19:53:54:54 »
Som jag förstår det så låter man (i Covrexfallet) överdraget i utrullat läge frysa in under vintern. Tydligen skall det vara ok eftersom garantin gäller om man gör detta.
Man slipper täckplåtar som jag tycker verkar bökigt.

Reningen är kanske det största frågetecknet jag har när det gäller denna typ av överdrag. Allt som ligger på överdraget hamnar ju i poolen när man drar in det. Blir med andra ord en hel del skräp i vattnet. Men då tänkte jag att en överrinningsskimmer tar hand om detta snabbare än en vanlig "hål i väggen skimmer".

Men jag kan nog acceptera detta då jag vill ha ett överdrag som fungerar med en knapptryckning-har en taskig rygg som inte gillar tunga överdrag typ presenning.

För övrigt är det är tydligen speciella thermoblock som skall monteras om man kör överrinningsskimmer.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #12 skrivet: juli 16, 2014, 22:45:54:54 »
Fortsätter på denna tråd, och hoppas att det är en klok idé.

För här är en till som är insnöad på infinitypooler.  :D

Jag har letat och läst, men tycker över lag det finns väldigt begränsat med information när det gäller sådana pooler.

Här är dock en liten summering över ett koncept som jag kommit fram till borde fungera bra, baserat på den info jag hittat.

Poolutformning

Avrinningskanten(/erna) lägre än övriga kanter, tillflöde från motsatt sida som infinity-kanten. Gärna några fler tilloppsventiler än man normalt sett skulle haft för att åstadkomma så laminärt flöde som möjligt genom poolen. Ventilerna monteras tillräckligt långt ner för att inte kunna skapa turbulens på ytan.

Skvalpränna

Skvalpränna med kapacitet att ta emot och leverera STORA flöden ner till tanken. Om man hoppar i polen kommer sannolikt 500-1000l rinna ner inom loppet av ett par sekunder, och detta behöver hanteras utan att det lämnar pool-systemet. Här sitter oxå skimmerfunktionen, och med stor filteryta borde man kunna hantera ytreningen i detta. En ränna med höga väggar kan oxå hålla volymen en kort stund medans vattnet rinner genom filtren ner till tank.

Tank

Med bakgrund i ovan resonemang, kan det nog vara lämpligt att hålla en total volym på ett par kubikmeter i tankarna. En eller flera förefaller inte spela någon stor roll så länge de är kommunicerande kärl med en definierad lägstapunkt/pumpgrop.

Pumpar
En styck "ordinarie" som hämtar sitt vatten från "botten" på en tank. Denna har identisk funktion med cirkulationssystemet på en vanlig pool och här sitter därför alla övriga system såsom värme och klordosering etc. Därutöver ytterligare en pump, en riktig brutal rackare, som går på nivåvakt och sätter in när volymen i tanken blir hög, exempelvis efter en plötslig större överskvalpning. Om man vill bada i känslan av infinity och inte bara titta på den genom fönstret behöver denna pump ha kapacitet att ständigt kompensera för all avrinning till följd av plask, och här är det nog bara en fråga om hur trögt man vill att systemet skall bli. Som exempel tar en pump med 30m³/h 1min på sig att "återfylla" ett 500l överskvalp, och återställa infinity-ytan. Denna pump drar så klart mycket ström vilket är motiveringen till ett separat system, och man kan man optimera driften genom att trimma in nivåbrytaren.

Rörsystem
Jag tror man gör den billigaste och enklaste totallösningen genom att köra dubbla nästan helt oberoende system. Standardkretsen byggs som vanligt ända fram till dess att det är dags att grena upp det till tilloppsventilerna. Där leds den in i en större stam som är ansluten till tilloppsventilerna. Denna stam är sekundärsida på högflödespumpen med backventil emot densamma som förhindrar backflöde när den mindre cirkulationspumpen jobbar som vanligt. Det högflödande systemet skulle jag nog själv byggt i rostfria 3" eller rent av 4" livsmedelsrör, spara in rörlängd genom att hålla det så kort som möjligt och ej låta det passera några filter förutom ett ytreningsfiltret i rännan. Det skall ju bara gå i undantagsfall.

Poolskydd
Här ser jag framför mig ett lamellskydd som är infällt under trallen i riktning från infinity-kanten, som dras ut emot kanten.

Vad tror ni? Har jag missat något väsentligt eller kan detta vara något?   :)

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #13 skrivet: juli 17, 2014, 00:05:19:19 »
Vad tror ni? Har jag missat något väsentligt eller kan detta vara något?   :)

Skall försöka svara så gott det går. Se nedan.

Poolutformning
Det optimala är att sätta inloppsventiler jämnt fördelat över botten, dvs. botteninlopp. Detta är ju dock inte så vanligt i privatpoolssammanhang då man använder liner. Det som är viktigt när det gäller badvattenrening är att se till att de föroreringar som tillförs badvattnet först bort så snabbt och effektivt som möjligt. Då 95% av alla dessa föroreningar hamnar på vattenytan så är det viktigt att se till att detta ytvatten så snabbt och effektivt som möjligt kommer till utloppsrännan. Att försöka få en deplacerande vattenhydraulik från ena till andra sidan är nog omöjligt med hänsyn till inloppens kastlängder etc.

Skvalpränna
Skvalprännans längd bör vara tillräckligt lång med hänsyn till cirkulerande flöde. Det är balanstanken (utjämningstanken) som tar hand om vattnet som de badande tränger undan. Det viktiga med skvalprännan är också dess utformning om man vill minska ljudet när vattnet rinner över.   

Tank
Räkna med en tank på 5-10% av bassängytan räknat i kubikmeter.

Pumpar
Endast en cirkulationspump räcker. Balansvolymen i tanken sköter resten. Det behövs ingen stor pump som du resonerar kring. Den effekten med pumpen du är ute efter sköter balanstanken själv tillsammans med ett korrekt dimensionerat system. Du sätter även ett överbräddningsskydd på tanken som du kopplar till avlopp. Blir vattennivån för hög i tanken så avgår vattnet till avlopp. Däremot så får du ju sätta larmnivå för torrkörning osv.

Rörsystem
Du har ett självfallssystem från skvalpränna till tank. Vertikala skvalputlopp kopplas till samlingsledning med fall som går till tank. Inloppsdelen kör du som vanlig pool. Varför bygga i rostfritt? Enklare variant är att limma PVC eller köra lite mer proffsigt och svetsa PEH.



Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #14 skrivet: juli 17, 2014, 00:51:19:19 »
Förstår inte hur vattnet som tappat höjd genom att falla över kanten skall kunna ta sig upp till ytnivå igen utan att pumpas?

Och skall den bara pumpas med konventionell pump så tar det ju väldigt lång tid att återställa nivån.

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #15 skrivet: juli 17, 2014, 01:17:12:12 »
Förstår inte hur vattnet som tappat höjd genom att falla över kanten skall kunna ta sig upp till ytnivå igen utan att pumpas?

Och skall den bara pumpas med konventionell pump så tar det ju väldigt lång tid att återställa nivån.

Låt säga att 5 st. personer á 100 liter/st. hoppar i poolen. Då kommer vattenvolymen i balanstanken att öka med 500 liter. När de badande sen hoppar upp ur poolen så pumpar cirkulationspumpen upp detta eftersom det saknas nivå i poolen. Balanstanken får därefter sin ursprungliga vattenvolym. Alltså, balanstanken reglerar det hela.

Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #16 skrivet: juli 17, 2014, 09:45:55:55 »
Jo så långt är det ju ingen tvekan.

Det jag pratar om är tiden för det hela.

Säg att man har en pool på 50m3, då behöver man en cirkulation på runt 9m3/h. För en sådan tar det över 3 minuter att återställa en volym på 500l. Och jag föreställer mig att det kan vara ännu mer som försvinner vid en kanonkula ner i poolen. Det presumtiva behovet av extra pumpen syftar alltså enbart till att snabbare kunna återställa de stora volymerna och infinity-effekten. Men kanske gör jag en felbedömning här, det kanske inte är så stora mängder som trängs undan och kanske är det inte ett reellt problem att få vänta lite på att få en återställd kant, man njuter ju av utsikt förhållandevis stillastående.

Utloggad Steffe

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #17 skrivet: juli 17, 2014, 10:59:58:58 »
Jo så långt är det ju ingen tvekan.

Det jag pratar om är tiden för det hela.

Säg att man har en pool på 50m3, då behöver man en cirkulation på runt 9m3/h. För en sådan tar det över 3 minuter att återställa en volym på 500l. Och jag föreställer mig att det kan vara ännu mer som försvinner vid en kanonkula ner i poolen. Det presumtiva behovet av extra pumpen syftar alltså enbart till att snabbare kunna återställa de stora volymerna och infinity-effekten. Men kanske gör jag en felbedömning här, det kanske inte är så stora mängder som trängs undan och kanske är det inte ett reellt problem att få vänta lite på att få en återställd kant, man njuter ju av utsikt förhållandevis stillastående.

Jag tror nog att du överdriver det hypotetiska problemet då det förutsätter att de badande hoppar upp momentant samt att vattenytan då är stilla. Det förutsätter också att de badande har så stor volym att det påverkar vattennivån synligt. En normalfamilj med sammanlagd volym på kanske 250 liter gör så att vattennivån skulle sjunka 3 mm på en normalstor pool, 4 x 8 m. Vattennivån är i normalt driftläge före sänkning högre än kanten där det rinner ut. Normalt så tar det ett tag när man går upp från poolen samt att vattenytan kanske inte är stilla direkt. Du kommer alltså inte märka det.

Om du vill se hur det ser ut så kanske du kan åka till en rehabbassäng där du bor (förutsatt att den har skvalpränna) och se när badgruppen går i och ur bassängen.

Utloggad David Berglund

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #18 skrivet: juli 17, 2014, 11:38:38:38 »
Låter betryggande, då blir det ju genast enklare.

Antar att din idé är god ang. ett studiebesök, förutsatt att man får insikt i vilken pumpkapacitet etc. de har. Men det är väl som vanligt. Om någon kommer och är intresserad och frågar vaktis så berättar han säkert mer än gärna :)

Så vad är det egentligen som är så mycket mera komplicerat med en sådan här som gör det så mycket dyrare, vilket folk hävdar att det är?

Är det bara tanken och de byggnadstekniska kompletteringarna i form av ränna med mera?

För det finns ju till min vetskap inga dokumenterade byggen här på forumet, möjligen undantaget den urballa poolen i naturberg.

På denna länk, på byggahus.se, är den enda dokumentationen av en privatbyggd infinitypool jag lyckats hitta, och det är ju mera av en slutrapport än en dokumentation egentligen: http://www.byggahus.se/forum/pool/179874-infinitypool.html

Utloggad TommyC

SV: Pool med överinning, nackdelar
« Svar #19 skrivet: juli 17, 2014, 11:50:22:22 »
Här har du ett fint exempel http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9077.0;all

Om du har möjlighet att besöka Loka brunn så har de en väldigt fin stor overflowpool med sjöutsikt. Rekommenderas O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag