VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol  (läst 7796 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Denzel

Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« skrivet: juli 31, 2017, 23:07:19:19 »
Har inför denna sommar blivit ägare till en ovanmarkpool.
Jag har ingen tidigare erfarenhet av pooler, så jag fick läsa på en hel del innan jag köpte de olika delarna.
Tänkte med detta inlägg dela med mig av mina erfarenheter, alltid hjälper det någon.

Om det inte passar in ber jag om ursäkt, och inlägget får så klart tas bort.

Det hela började med att jag köpte en runt ovanmarkpool (Intex 4,22x1,07m) .
Satte upp poolen och fyllde på med vatten. Insåg snabbt att det lutade ca 1 dm som värst, och det var bara att bita i det sura äpplet, tömma poolen och börja om.
Det jag gjorde var att gräva ett hål under varje ben, fyllde den med grus och satte en sten på. Mätte med vattenpass så att allt blev rakt. För mig fungerar den fortfarande, men detta är tillfälligt då poolen ska byggas in och ordentligt underarbete ska göras nästa år.

Då jag inte vill ha klortabletter i min pool hade jag två alternativ (som jag känner till). 1: klorfria tabletter med någon kemisk form (som säljaren på Toys r US rekommenderade) men de kostade 299:- per förpackning, och det behövdes 2 förpackning per månad. Valet föll på en saltklorinator (Intex egna) + poolsalt.  Detta kan jag varmt rekommendera.

Nästa problem jag stötte på var värmen i vattnet. Det blev aldrig så varmt så man ville inte bada så ofta. Tittade runt på värmepump och för min del blev det en VP på 2,9kW. Enligt många för klen VP för min pool på 12kubik, men jag har haft 26-29 grader hela sommaren (även när kvällstempen har legat på 14-15 grader). VP går från 07.00 till 21.00.

Pumpen som följde med poolen ersattes med Intex sandfilterpump. Jag köpte den enklaste intexpumpen, på 4500l/h. Den är tillräcklig för att pumpa igenom vattnet både via VP och saltklorinatorn (filterpumpen som följde med poolen fixade inte detta, utan jag fick slå om flöden via bypass, varje gång saltklorinatorn skulle köras. Missar man detta så pipet saltklorinatorn och varnar för för lågt flöde, och det uppskattade inte mina grannar :)  )

För att sammanfatta:
12 kubik pool som är täckt med överdrag över natten samt bubbelplast/solfilm.
Intex enklaste sandfilterpump, kopplat via bypass till VP på 2,9kW (som fungerar bra i mitt fall) samt en saltklorinator. En billig investering (ca 13 000:-) för många bad X antal år framöver.

Jag har haft som kallast 25 grader på morgonen (08.00) och vanligast mellan 27 och 29 grader på dagarna (oavsett väder) under årets julimånad. Jag är supernöjd, men det är viktigt att poolen täcks varje kväll.
Jag är dock petig och täcker den med solfolie/bubbelplast om det inte ska användas på några timmar på dagen också, vilket gör att solen hjälper till att värma upp poolen.

En fundering som jag har är: Varför behövs en bypass? Om pumpen är tillräckligt stark för att kunna driva både VP och ev en saltklornator, kan en poolköpare hoppa över bypass delen? Det kostar ändå ca 1 000:- och är en ganska stor del av totalkostnaden.

Hoppas någon kan ha nytta av något jag har skrivit ovan, ställ gärna frågor om intresse finns.


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2017, 23:36:31:31 »
Bra ide att dela med dig av dina erfarenheter ! Efter en tid vänjer du ju dig vid hur pooler fungerar och vad som blir bra för just din pool. Pooler är lite olika, och inte minst har vi olika vatten att utgå från, så man får liksom lära sig hur just ens egen pool beter sig. Det kan skilja åtskilligt beroende på om man t.ex. har kommunalt vatten, brunnsvatten eller sjövatten som utgångspunkt.

Vad det gäller de där "klorfria tabletterna" så undrar jag just vad de skulle kunna innehålla... det finns inte så många klorfria alternativ som verkligen fungerar.

Saltklorinator är bekvämt för du slipper köpa klor, men det vill till att allt i omgivningen klarar den tuffare kemiska miljö som fås med salt i vattnet. Och glöm inte bort att det är just en KLORinator, den tillverkar klor för att desinficera vattnet. Den är rakt inte något klorfritt alternativ.

Tur att du justerade den lutande poolen. Pooler av den typen är gjord för att alla krafter skall vara symmetriska så att det inte uppstår sidkrafter i konstruktionen. Risk finns annars att hela poolen kollapsar och alstrar en rejäl flodvåg i stället.

Bypass är ingen absolut nödvändighet, men den ger vissa fördelar. Dels kan du reglera flödet genom värmepumpen, men en annan viktig fördel är ju att du kan stänga av värmepumpen och göra service på den utan att du behöver stoppa hela poolsystemet.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #2 skrivet: augusti 01, 2017, 10:08:47:47 »
Man får bättre verkningsgrad på värmaren om flödet genom den är reglerat. Den ger mer värme helt enkelt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad snowballtwo

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #3 skrivet: augusti 03, 2017, 12:32:30:30 »
Jag kör i stort sett samma uppsättning, dock med ett mindre saltvattensystem (ECO7220). Är också mycket nöjd.
Vad är det för VP du har och vilken dimension på slangar har du?

Utloggad Mickelin

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2017, 20:08:29:29 »
Varför stänger du av VP kl 21? Då får den ju jobba hela förmiddagen för att ta igen det som tappats under natten. Bättre att ställa in den temp du vill ha i poolen och köra VP 24x7 på termostaten. Min står på 32 grader.

Utloggad Erica

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2017, 21:48:53:53 »
Att stänga av VP nattetid är inte så ovanligt. De som gör det brukar göra det antingen 1) för att inte få sämre COP när lufttemperaturen är låg på natten eller 2) (kanske vanligare) för att inte bullret skall störa nattsömnen om VPn står nära något sovrum, hos en själv eller hos grannarna.

Utloggad TommyC

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2017, 08:24:00:00 »
Med bra isolering och tillräckligt kraftig värmepump finns det ingen anledning att köra värmepumpen på natten. Bättre COP på dagen som sagt och ingen risk att någon irriterar sig på ljudet. Har VP svårt att hålla temperaturen uppe p g a dålig isolering eller för klen VP så vill man nog köra dygnet runt.
« Senast ändrad: augusti 10, 2017, 08:32:07:07 av TommyC »
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Mickelin

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2017, 19:36:32:32 »
Nu handlar ju tråden om en Intex-pool, dvs ingen isolering alls. Med tre graders tapp på natten finns all anledning att låta pumpen gå.

Utloggad Ocean

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #8 skrivet: augusti 10, 2017, 20:12:08:08 »
Får man fråga vilken värmepump det är du har och var i landet du bor?
Har du mätt upp ngn ungefärlig elförbrukning?

Jag har en aningen mindre Intex och köpte en G&J P08 för att värma den. Kört ca. 1 vecka på 30grader men ökade på till 32grader idag. Får se hur varmt det är imorgonbitti. Vp:n får ju gå under natten.
Men jag tycker det är bättre som Mickelin skriver....att köra VP:n dygnet runt. Den slår ju av när tempen är uppe.
Intex 3,66 med sandfilter och G&J poolvärmare.

Utloggad snowballtwo

SV: Erfarenhet av nybliven poolägare-ovanmarkpol
« Svar #9 skrivet: augusti 11, 2017, 21:13:01:01 »
Får man fråga vilken värmepump det är du har och var i landet du bor?
Har du mätt upp ngn ungefärlig elförbrukning?

Jag har en aningen mindre Intex och köpte en G&J P08 för att värma den. Kört ca. 1 vecka på 30grader men ökade på till 32grader idag. Får se hur varmt det är imorgonbitti. Vp:n får ju gå under natten.
Men jag tycker det är bättre som Mickelin skriver....att köra VP:n dygnet runt. Den slår ju av när tempen är uppe.
Brukar man låta filterpumpen gå när man badar? Blir ju en väldig skjuts på vattnet i min lilla pool iaf. Jag kör filterpumpen åtta timmar varje natt bara.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan