CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Tillfällig rening i en liten "pool"  (läst 13662 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chrissofsweden

Tillfällig rening i en liten "pool"
« skrivet: januari 02, 2010, 22:52:53:53 »
Vi saknar rinnande vatten  vid sommarstugan men ska bygga in en polytentunna vid bastun. För att slippa byta vatten undrar jag hur jag lättast håller vattnet fräsht så länge som möjligt?

För mig spelar det ingen roll om jag har i klor eller andra mer naturvänliga kemikalier. Jag har tillgång till en enkel handdush från ett 12v system. Men duschen ligger 40 meter från tunnan..

Elen är också ett problem. Dock har jag satt upp en elkoja innehållande ett elverk på 2,2kw. Så kan jag koppla till ett filter som körs någon timme före och efter samt någon gång mellan badtillfällena?

Det kommer väl inte bli JÄTTEMYCKET badande men om jag kan hålla vattnet fräsht i 1-4 veckor skulle jag vara helnöjd! Går det att hålla det renare längre än så har jag nått paradiset  ;)

Och som sagt var, själva pool/tunnan är i polyten. Kommer mer se ut som en liten bubbelpool vid bastun än en tunna..

Tack på förhand
Christian

Poolgiganten

Utloggad annna

SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #1 skrivet: januari 03, 2010, 12:59:28:28 »
Hej

tycker du ska köpa ett sandfilter från haraldnyborg

funkar bra till det du skall använda det till

men det finns andra alternativ med

vi kör med både sandfilter(harald nyborg) och saltvattenklorinator (från toys r us )

har ett spabad på ca 3000 liter som vi har samma vatten i alltid (ca 5månader nu)

finns föressten ett bubbelsystem att köpa till pollytunnan för runt 4000 kr O0

Utloggad Chrissofsweden

SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #2 skrivet: januari 03, 2010, 14:47:49:49 »
Men räcker det med att köra den till och från eller måste filtret stå och gå hela tiden? Alltså en timme här och en timme där?


Det vore ju toppen i sådana fall! Jag vill ju undvika att köra elverket längre än nödvändigt :)


/Christian

Utloggad annna

SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2010, 22:11:01:01 »
köp en timer till så du kan ställa hur många timmar den ska  cirkulera vattnet

det beror ju på hur mycket vatten du har i din badtunna

Utloggad Chrissofsweden

SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2010, 22:36:17:17 »
Jag uppskattar ditt svar men som jag skrev, jag har bara ett elverk. En timer löser då inte mitt problem. Tunnan står vid min sommarstuga..

Det är en tunna på 1800 liter i polyten.

/Christian

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #5 skrivet: januari 04, 2010, 23:34:14:14 »
Med dags eller vecko klor för mindre pooler och en Klorinator borde du kunna hålla vattnet fint utan alg på växt hela sommaren utan vatten byte.Sen för att städa poolen kan du använda en liten pump med sand eller patron filter och den får du köra efter behov.
och städa med håv
/Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Chrissofsweden

SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2010, 09:56:54:54 »
Tack för det svaret! Anledningen till min oro är just att jag badade i en trätunna i somras.. och jag skulle aldrig sätta min fot i det vattnet dagen efter :)

Men jag kommer nog sikta på en lösning Johan. L gav!

/Christian

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Tillfällig rening i en liten "pool"
« Svar #7 skrivet: januari 28, 2010, 11:20:20:20 »
Någon typ av cirkulationspump och filter kommer du behöva, vattnet du fyller med initialt är skitigt, oavsett om det kommer från en bäck eller från en brunn, bara de avlagringarna kommer att göra botten äcklig om du inte har pump och dammsugare + filter.
Kör elverket tills tanken blir tom efter varje bad, i kombination med chockklorering, när klorhalten gått ned till normala nivåer, typ 2-5 ppm, håll det på denna nivå genom att dosera dygnsklor.
Se även till att balansera vattnet vad avser alkalinitet, kalkhalt och PH innan du börjar klorera, annars tror jag att det är dömt att misslyckas behålla vattnet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag