VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygga pool i sommar  (läst 3245 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ssjostrom

  • Poolar'n
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ellips pool 7x4, romersk trappa
    • Visa profil
    • www.golv-bygg.se
Bygga pool i sommar
« skrivet: april 13, 2012, 21:03:11:11 »
Hej alla pool människor. Jag har tagit beslutet att bygga en pool i Umeå i sommar. Tänkte gjuta en platta och mura med leca eller liknande. Poolen kommer att ha måttet 10x5 meter. Ska göra en halv rund  bubbel hörna i ena kortsidan. Tänkte hör med er vilken teknik man behöver till poolen. Funkar det att ha varmare vatten i bubbel delen på något sätt? Någon som vet vad poolstyningskortet till en IVT X-15 kostar? Är det svårt att bygga så man har en djup del för att kunna ha trampolin? Hade tänkt ha halva poolen 1,5 och andra halvan ca 2,5m. Helkaklad med mosaik i bubbelhörnan och trädäck runt om med ett poolhus i ena kortändan. Ska göra allt jobb själv då jag har ett eget byggföretag och har tillgång till det mesta som behövs. Hur stort sand filter behöver jag till denna storlek av pool? Ni kommer att kunna följa bygget på min hemsida www.sjostrom.be Tacksam om jag får lite hjälp av er erfarna pool byggare/ägare. Är ruggigt taggad att komma igång nu :D
Ellips pool 7x4, romersk trappa. Nedgrävd. Minimaster, UV-rening, värmeväxlare kopplad till IVT X-15 bergvärmepump.

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Bygga pool i sommar
« Svar #1 skrivet: april 14, 2012, 09:38:53:53 »
Hej o välkommen. :)

Här finns en byggtråd, 6*12 med djupdel. Kanske kan ge lite info.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6827.0
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ingvar

SV: Bygga pool i sommar
« Svar #2 skrivet: april 14, 2012, 11:07:14:14 »
Ska du kakla poolen så duger inte leca, då måste du ha en helgjuten pool. När det gäller djupdelen så blir marktrycket där väldigt stort om poolen behöver tömmas. Om väggarna ska vara raka hela vägen i djupdelen är det därför även pga detta lämpligast med en helgjuten pool. För en pool i leca eller som min i trä, finns varianten att ha raka väggar ned till "standarddjup", och därefter sluttande sidor i djupdelen, vilket  gör att marktrycket inte blir något problem.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad ssjostrom

  • Poolar'n
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Ellips pool 7x4, romersk trappa
    • Visa profil
    • www.golv-bygg.se
SV: Bygga pool i sommar
« Svar #3 skrivet: april 16, 2012, 20:55:04:04 »
Tackar för svaren.Har nu beslutat att bygga en betong pool med bubbel del i ena hörnet. Kommer nog att måla pooldelen och ha mosaik i  bubbeldelen med ett litet vatten fall som rinner ner i  poolen. Hur tjock isolering borde man ha? Behöver jag någon typ av platonmatta mot utsidan. Har bara ren sand under plattan till poolen. När vi byggde huset grävde dom 7m ned utan att stöta på annat än ren sand.
Ellips pool 7x4, romersk trappa. Nedgrävd. Minimaster, UV-rening, värmeväxlare kopplad till IVT X-15 bergvärmepump.

Utloggad MathiasS

SV: Bygga pool i sommar
« Svar #4 skrivet: april 16, 2012, 22:18:58:58 »
10-20cm under poolen och 10cm utvändigt. Platonmatta utanför isoleringen skadar ju inte.

Tänk vanlig husgrund när du bygger så kommer det bli bra...(fast lite mindre isolering kanske).
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan