VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)  (läst 4329 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« skrivet: augusti 09, 2009, 08:34:07:07 »
Vi (läs jag) har länge varit här inne och läst o funderat och planerat inför vårt kommande bygge och nu äntligen har vi kommit så pass långt i planeringen att vi vill sätta igång med grävandet tidig vår nästa år, så fort vi får tag på grävare, vilket är svårt här nere i trakterna då det byggs både arenor, köpcenter och hus numera ;)
Men jag har i alla fall suttit och knåpat på en liten ritning på hur vi kan tänka oss att vårt blivande poolområde ska se ut.
Så det skulle vara trevligt om det är någon som har lust att ta ett kik på den och komma me dlite synpunkter eller tips på om vi tänkt rätt eller om vi ska tänka om på vissa saker. Vi är helt nya på detta med pool, har bara vanlig intex ovanmarkpool för tillfället:)
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Poolgiganten

Utloggad Nimajneb

  • F.d. Poolaktivist, numera enbart poolbadare :)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 728
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2009, 10:59:06:06 »
Första reflektion:

litet soldäck
satsa på dubbla lampor

Sätt gärna ut väderstreck
rita gärna upp hela tomten så man får en helhetsbild
markera vanligaste vindriktningen
sätt ut mått

hur tänker ni lösa uppvärmningen?
kommer grävarn åt att gräva
har ni koll på ledningar och berg?

mycke o tänka på och ni gör klokt som väntar till nästa år då det inte är så kul att ha ett stort hål i trädgården över vintern.

Utloggad fridasven

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Våren 2010 kör vi igång med poolbygget!
    • Visa profil
SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2009, 14:13:26:26 »
Tack för bra synpunkter..
Min ritning är ju i det enklaste laget måste jag medge och kanske lite missvisande..=) För soldäcket är tänkt att vara allt det randiga och inte bara den lilla hörnan nere vid den glasade altanen.
Det med dubbla lampor har jag också funderat på, men hur är bäst att placera de i så fall, båda på samma sida eller mittemot varandra?

När det gäller väderstrecken så har vi poolen åt öster och trappan på poolen kommer ligga så att vi får kvällssol där vilket vi vill ha så man kan sitta och ta en drink och svalka fötterna i trappan sen :)

Vi kommer värma poolen med en VP, vilken modell eller tillverkare har vi inte bestämt än, men att det blir en VP är vi helt inne på då vi vill kunna bada även molniga dagar och ha varmt i vattnet..
Eftersom vårt hus är ganska nybyggt så vet vi ganska bra hur marken är och att det inte går några ledningar på tomten + att vi bor på en hörntomt så grävaren kommer att komma in utan några som helst problem utan att behöva förstöra hela gräsmattan..

Ska försöka göra om ritningen och lägga upp en där jag har ritat in huset och hela vår tomt också..
Rektangulär pool med romantrappa 8x4m. Kommer värmas med VP troligen Brilix.

Utloggad Pea

SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2009, 14:25:34:34 »
jag tycker också att soldäcket verkar litet (allt det randiga) poolpartyn är kul och då vill man ju kunna vara rätt många på soldäcket och plats med möbler å dyl. om du skall ha belysning på kortsidan som passar bäst med tanke på uterummets placering bör du ha 2 st, hur är trappan placerad vädersträcks mässigt? trappan bör ligga i nord-ost läge så att man kan sitta där och sola.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad Fia

SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #4 skrivet: augusti 09, 2009, 16:49:27:27 »
Pea, du menar väl långsidan ? :)

Jag har 7 meter långsida o tycker ett en lampa räcker alldeles utmärkt. Oftast så dimmar jag ner den för att jag tycker den lyser för starkt.
300w är mycket.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #5 skrivet: augusti 09, 2009, 20:14:40:40 »
Jag tycker också¨att det räcker med en lampa, kanske främst för att det är så sällan vi överhuvudtaget badar när det är mörkt ute, här uppe i Piteå blir det knappt mörkt alls förrns säsongen är över, sitter här och skriver nu strax efter 8 och det är ju fortfarande ljust ute.

I övrigt väntar jag med kommentarer tills det kommer en ritning över hela tomten och vädersträcken inritade.
Nåt som ni bör tänka på är att få så mycket sol som möjligt på själva poolen, det spar mer energi än man kan tro att ha poolen solbelyst så mycket som möjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Pea

SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2009, 20:30:51:51 »
klart jag menade långsidan. jag tycker 2 är snyggast men också att 300w är alldeles för starkt, kan avslöja att själv har jag ingen belysning alls, på kvällarna när det är mörkt sitter vi nere vid altanen vid huset och ser ändå inte poolen, + att jag alltid täcker för att slippa smuts m.m. men av de jag sett så är 2 nerdimrade lampor på långsidan väldigt snyggt.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad HappyDigger

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Rosersberg - Norra Stockholm
  • Antal inlägg: 208
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Small boys have small toys. Big boys...
    • Visa profil
SV: Vill ha synpunkter på vårt kommande bygge..=)
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2009, 21:41:49:49 »
Instämmer när det gäller däcket men det är ju beroende på hur man använder det. Några solstolar, en sittgrupp, lite växter och en hög med lekbilar, traktorer, badleksaker och annat (fast det kanske bara är vi med små barn som trivs att leka på däcket) så krymper ytan otroligt. Vi har 4 meter längs långsidan, 4 meter längs ena kortsidan och 2 meter längs de övriga och det räcker inte...

En annan sak som redan tagits upp är belysningen. Det är häftigt med 300W eller 2x300W men det lyser mycket. Grannens lyser upp hela deras gård... Du kanske kan hitta mindre halogen eller LED-belysning för effektens skull. Det är underbart med belyst vatten 8) kombinerat med trädgårdsbelysning.   

Annars kan jag bara önska er lycka till. Ni kommer att få många års nöje av er pool och det ska bli kul att följa. O0
Egenbyggd pool (2006-07) i leca med barndel och inbyggd trappa och därför svetsad liner. 8m x 4,2m och 1,65 djup med pooltak från Idealcover och italiensk led-belysning. Numera vanlig klor (tidigare Baquasil) och värmer via bergvärme och värmeväxlare. Med viss sorg bytt den egna grävmaskinen mot en BMW R1200GS Adventure. Byggbilder http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=993.0]h

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan