VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?  (läst 2725 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blas6

Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« skrivet: maj 26, 2023, 18:29:26:26 »
Vår cirkulationspump (CP) är ganska högljudd, specad till 73 decibel. Den står strax under tralldäcket på packad jord och därmed är ljudet ganska störigt.

Bara som ett experiment la jag en tjock dubbelvikt presenning över pumpen, men öppet på sidorna så den får luft. De högfrekventa ljuden som gick uppåt mot tralldäcket försvann så gott som helt men då fick jag istället ett lågfrekvent buller som fortplantade sig och hördes på längre håll också.

Jag tror man får göra någon DIY lösning här. Typ en plastback man klär med ljuddämpande skum från biltema på insidan? Hur pass bra är det med packad jord? Jag kanske kunde lagt lite sand under eller en såndär dämpmatta man har under tvättmaskinen?

Nån som har förslag eller idéer?  :) Finns kanske nån isolerad låda man kan köpa färdig och borra upp hål i bara?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2023, 20:09:16:16 »
https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/368-vibrationsdampare-2-kg-till-89-kg-.html
Kanske hårdhet 2 eller 3 borde koppla bort buller från marken i alla fall.
Själva pumpen, och det är pumphuset som flexar, skulle jag klä med någon form av bullerdämpande matta som jag limmade fast med kontaktlim, det minskar risken för att du minskar kylningen på elmotorn så mycket att den går för varm.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Eee

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2023, 15:48:55:55 »
Bäst isoleringen är helt klart att låta pumpen gå långsammare. Måste säga att en investering i en iSaver+ eller motsvarande får stor effekt på ljudet och ekonomin. Är inne på min andra säsong med Isaver och har sparat ca 2000kwh.. Sen är pumpen mycket tystare med.

Man kan ställa den i olika tidsscheman eller styra den med en extern brytare..
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Blas6

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2023, 16:42:31:31 »
https://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/368-vibrationsdampare-2-kg-till-89-kg-.html
Kanske hårdhet 2 eller 3 borde koppla bort buller från marken i alla fall.
Själva pumpen, och det är pumphuset som flexar, skulle jag klä med någon form av bullerdämpande matta som jag limmade fast med kontaktlim, det minskar risken för att du minskar kylningen på elmotorn så mycket att den går för varm.

Tack får fundera på det. Jag pillade lite mer idag och lyckades vika presenningen som ett hus runt pumpen. Ljudet jag hörde igår var att den låg emot pumpen, mwn nu rör den inte den och det blev 100x bättre!

Bäst isoleringen är helt klart att låta pumpen gå långsammare. Måste säga att en investering i en iSaver+ eller motsvarande får stor effekt på ljudet och ekonomin. Är inne på min andra säsong med Isaver och har sparat ca 2000kwh.. Sen är pumpen mycket tystare med.

Man kan ställa den i olika tidsscheman eller styra den med en extern brytare..

Intressant! Jag har redan tidrelä faktiskt men kör mest på dan när det är varmare. Jag trodde man behövde köpa ny pump med inbyggd inverter. Så denna prylen funkar med de flesta pumpar? Min är 1 fas på ca 600w som är inkopplad i vanliga 230v stickkontakt, så man kan sätta denna emellan?  :o

Vår pool är 35 kubik och pumpen kör 290l/ Så tar ca 2h att cirkulera allt vatten 1 gång. Så borde räcka att köra 8h om dagen egentligen.


Om jag sänker flödet får den ju köra längre. Hur påverkar det värmepumpen?  :)
« Senast ändrad: maj 27, 2023, 17:02:35:35 av Blas6 »

Utloggad Eee

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2023, 11:29:46:46 »
När det redan är en stickkontakt så är det bara att dra ut den och koppla in emellan.
Vilket flöde som din värmepump kväver är svårt att veta utan mera fakta. Man får kolla i databladet. Viktigaste är att det är stort nog så att vattnet hinner ta undan all effekt som värmepumpen ger.
Själv så ökar hasigheten på min poolpump när värmepumpen ger hög effekt, annar går den alltid på minimum. Förbrukningen på pumpen är då 56w istället för 750w
Spabad Hydropool Serenity 7000
6,5x4m Tjällden pool med gaveltrappa
Persian Grey liner.
Pump Astral Sena 0,74kW
Sandfilter Mediterrano 500, 100kg Sand
Elecro G2 Titan 122kW, IVT GEO 512 Bergvärme 170m
Astral LED x2 med Plejd styrning
Isaver+ Pumpstyrning
EC Series Salt Chlorine Generator EC16
Leia pooltak 4 sektioner
Dolphin E20 poolrobot

Utloggad Blas6

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #5 skrivet: maj 29, 2023, 08:33:52:52 »
När det redan är en stickkontakt så är det bara att dra ut den och koppla in emellan.
Vilket flöde som din värmepump kväver är svårt att veta utan mera fakta. Man får kolla i databladet. Viktigaste är att det är stort nog så att vattnet hinner ta undan all effekt som värmepumpen ger.
Själv så ökar hasigheten på min poolpump när värmepumpen ger hög effekt, annar går den alltid på minimum. Förbrukningen på pumpen är då 56w istället för 750w

Ja okej. Har en Hydro Pro 10, har kollat lite i manualen. Enligt den är nominellt vattenflöde 2.8 kubikmeter vatten. Konverterar jag det till l/m så är det 46l/m.

Vet inte riktigt vad de menar med nominellt dock.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #6 skrivet: maj 29, 2023, 08:39:37:37 »
Nominellt flöde är vad de testat maskinen vid för förhållanden, man får anta att det är "optimalt" flöde för kylprocessen.
Min och maxflöden kan säkert variera rätt mycket under/över detta värde.
Oftast har ju värmepumparna en flödesvakt som stänger av dem om flödet blir för lågt, du kan inte hitta någon info om detta?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Blas6

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #7 skrivet: maj 29, 2023, 08:45:26:26 »
Ja flödesvakt har den. Har separat brytare till pump och värmepump. Bryter jag pump så stannar även VP.

Ser ut som att det går att justera den med en liten rulle/knapp?

« Senast ändrad: maj 29, 2023, 09:09:47:47 av Blas6 »

Utloggad nyburjare

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #8 skrivet: maj 29, 2023, 09:00:52:52 »
Jo värmaren har ju en flödesvakt , så när du stänger pumpen slår den av när det inte kommer vatten , har dock aldrig stött på en flödesvakt som går att justera ! det är i princip en vanlig mikrobrytare med ett spröt ner i inkommande vatten , antigen är den sluten eller i från , inget som ger något kalibrerat flöde

Utloggad Blas6

SV: Ljuddämpa cirkulationspumpen mot trädäcket?
« Svar #9 skrivet: maj 29, 2023, 09:18:47:47 »
Jo värmaren har ju en flödesvakt , så när du stänger pumpen slår den av när det inte kommer vatten , har dock aldrig stött på en flödesvakt som går att justera ! det är i princip en vanlig mikrobrytare med ett spröt ner i inkommande vatten , antigen är den sluten eller i från , inget som ger något kalibrerat flöde

La en beställning nu. 4000kr är på tok för dyrt och egentligen hade jag väl önskat att det fanns nån "smartare" pryl man kunde kopplat till Home Assistent, iaf för det priset. Då skulle man ju t ex kunna sätta upp en rörelsesensor på poolen så om någon badar så ökar flödet och kör det i några timmar innan den går ner i lägre flöde etc.  :D Eller mer exakt spotpris styrning osv.


Kanske dumt att ge 4000kr för varvtalsmojängen. Kan ju köpa en långsammare pump för samma pris?

https://rubinpool.se/produkt/speck-magic-9/

https://rubinpool.se/produkt/speck-aquatechnix-plus-8/

Jag har redan tidrelä så styr timer.

En nackdel med en klenare pump är ju att det kanske blir svårare att backspola och dammsuga botten.
« Senast ändrad: maj 29, 2023, 11:38:16:16 av Blas6 »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan