CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"  (läst 899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TMC

Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« skrivet: maj 22, 2023, 10:45:45:45 »
Hej,

Jag har en Dolphin Zenit 10 som fungerat helt perfekt och fläckfritt i en rad år. Går sitt program, helt ren pool och jag tar upp och sköljer filtren.

Nu denna säsongsöppning noterade jag att den började med att missa ungefär 1,5 kvm av ytan i ett av poolens hörn (åttakantig)!

Nåja, jag körde en vända till (3 timmar) men vad förvånad jag blev när det var exakt samma yta den missade även denna gång.

Det finns mig veterligen ingen logik i maskinen, den kör random i sin körcykel så den vet inte var den är eller var den varit. Då borde inte samma yta missas gång på gång?

Två vändor 3+3 timmar till blev det igår - gissa vad som missades? Jodå, samma yta! Resten är nu ruskigt ren...

Sökningar på nätet tipsar om att man har haft i för lite av kabeln men jag har hela kabeln i, tipsas även om att saker har fastnat i impeller eller att maskinen är dåligt rengjord. Så inte fallet.

Det jag noterat när jag står och tittar är att den ganska snabbt hittar en vägg, går upp på högtant (ingen klättrande modell) och går sedan spikrakt mot motstående vägg igen. Den vrider sig lite ibland, men när den kommer diagonalt mot en långsida slutar det ju med att den ställer sig "rakt" igen när den kommer från stående position. Den går alltså mest parallellt från långsida mot långsida. Inte ofta den går i vinkel.

Hur undersöker man vad som kan vara fel med drivningen - jag har inte bytt några delar på dessa år?

/TMC

Poolgiganten

Utloggad nyburjare

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2023, 11:04:14:14 »
Det där låter helt otroligt , precis som du skriver så jobbar den inte logiskt , vad som händer är att den går slumpmässigt samt då o då "stängs av" dvs suget försvinner då lättar den från botten o sen startar suget igen , och den går ner på botten i en slupmässig riktning

Jag kan inte heller tänka mig något annat än att den stoppas av något , kanske har du tillräcklig kabel men just när den drar till samma hörn kanske kabeln blir trög att dra , ligger emot något på land eller får en böj som gör motstånd, då vänder roboten där

Utloggad TMC

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2023, 11:30:19:19 »
Jag kan inte heller tänka mig något annat än att den stoppas av något , kanske har du tillräcklig kabel men just när den drar till samma hörn kanske kabeln blir trög att dra , ligger emot något på land eller får en böj som gör motstånd, då vänder roboten där

Jag har provat att sätta ner den i hörnet och då kör den därifrån tills den hittar en vägg, sedan går den parallellt mellan den väggen och motstående vägg. Så ifall den har hela kabeln i vattnet "med sig" eller inte spelar ingen roll. Jag har även provat att lägga hela kabeln på tralldäcket i en "hög" för att se hur den orkar att själv dra med sig kabeln när den behöver sträcka ut och det gör den med lätthet.

Blir inte klok på det.

//TMC

Utloggad nyburjare

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2023, 11:45:58:58 »
Robot pool cleaner is moving in circles or does not reach
all pool areas
Check for foreign objects in moving parts
Make sure filter elements are clean and that the filter doors
are closed
Make sure that there is enough cable laid out to cover the
whole pool
Before using the robot pool cleaner at the beginning of the season you should brush any algae from the floor and walls
of the pool

från manualen !

Utloggad TMC

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2023, 11:56:06:06 »
Robot pool cleaner is moving in circles or does not reach
all pool areas
Check for foreign objects in moving parts
Make sure filter elements are clean and that the filter doors
are closed
Make sure that there is enough cable laid out to cover the
whole pool
Before using the robot pool cleaner at the beginning of the season you should brush any algae from the floor and walls
of the pool

från manualen !

Ja, precis - så i mitt fall när det inte finns något att rengöra och den inte har problem med sträckt kabel hjälper inte manualen mig. Därför funderar jag på hur man ser slitage på hjul och rullar och vilka detaljer på dessa som gör vad?

//TMC

Utloggad nyburjare

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2023, 13:55:37:37 »
Om det var hjul eller andra delar på roboten skulle inte felet vara läges beroende i poolen , helt uteslutet , den kan omöjligt "veta" var i poolen den skall göra "fel" eller vet inte var den är ,

Utloggad nyburjare

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2023, 13:58:39:39 »
Prova att "förändra" poolen dvs förutsättningarna sätt ner ett föremål typ en eller två träskivor som den uppfattar att poolen tar slut innan hörnet , som om du förminskar poolens bottenyta o se hur den reagerar då  flyttas då ytan den missar längre ut ?

Utloggad TMC

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2023, 14:29:54:54 »
Jag tänker att det är någonting med när roboten vill svänga som bråkar med mig. Ställer jag den helt rakt mot ena långsidan går den spikrakt fram och tillbaka (nästan) mellan de parallella långsidorna. När den till slut kommer till 45 graders hörnet går den upp på den väggen och sedan rakt bakåt i samma vinkel mot långsidan. När den når långsidan går den upp på långsidan och ner och har då hamnat rakt igen och börjar om att gå fram och tillbaka mellan långsidorna.

Provar jag att sänka ner roboten på någon av gavelsidorna där jag har mina 45 graders hörn (2+2) går den likadant; den går rakt ut från en av de sidoväggarna och träffar långsidan. Går upp på långsidan och ner igen och har då riktat sig rakt för att fortsätta gå parallellt fram och tillbaka mellan långsidorna. Det är väldigt sällen den "svänger" själv.

Så frågan är vad i mekaniken som gör att den svänger - eller ifall det är ett rent mjukvarumässigt fel jag fått - kan man göra någon form av mjukvarureset kanske?

//TMC

Utloggad nyburjare

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2023, 14:39:31:31 »
Maila tillverkaren , finns alltid någon form av reset eller fabriks återställning även om det inte anges i manualen

Utloggad kwhalp

SV: Dolphin Zenit 10 som börjar "missa"
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2023, 15:31:06:06 »
Jag tänker att det är någonting med när roboten vill svänga som bråkar med mig. Ställer jag den helt rakt mot ena långsidan går den spikrakt fram och tillbaka (nästan) mellan de parallella långsidorna. När den till slut kommer till 45 graders hörnet går den upp på den väggen och sedan rakt bakåt i samma vinkel mot långsidan. När den når långsidan går den upp på långsidan och ner och har då hamnat rakt igen och börjar om att gå fram och tillbaka mellan långsidorna.

Provar jag att sänka ner roboten på någon av gavelsidorna där jag har mina 45 graders hörn (2+2) går den likadant; den går rakt ut från en av de sidoväggarna och träffar långsidan. Går upp på långsidan och ner igen och har då riktat sig rakt för att fortsätta gå parallellt fram och tillbaka mellan långsidorna. Det är väldigt sällen den "svänger" själv.

Så frågan är vad i mekaniken som gör att den svänger - eller ifall det är ett rent mjukvarumässigt fel jag fått - kan man göra någon form av mjukvarureset kanske?

//TMC


Hej!

Kan du rita en enkel geometrisk bild över poolen tillsammans med området som ej blir rengjort, eller fota poolen lite uppifrån, så jag får en bild över potentiella orsaker.

Samtidigt, som du skriver, om det tidigare fungerat och nu uppstått problem, så är det väl troligen offset:en som försvunnit, då din robot går spikrakt.
(Mekaniskt eller mjukvarumässigt).

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag