Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag sabbat sandfiltret?  (läst 1886 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeX

Har jag sabbat sandfiltret?
« skrivet: oktober 12, 2023, 06:35:49:49 »
Dags för vinterstängning!

Börjar som vanligt med att köra backspolning i en 3 minuter och sedan kör jag rinse tills vattennivån närmar sig nedre delen av bräddavloppet. Stänger av pumpen.

Varje vinter brukar jag sätta sandfiltret i helt öppet läge, dvs mellan exvis rinse och filter. Men EFTER jag kört dränkpumpen och tömt under bräddavlopp och inloppen.

Men av en ren reflex så gjorde jag det nu innan jag skulle tömma ur till under bräddavlopp och inlopp.

Det som hände då var att poolen fortsatte tömmas på vatten avloppsvägen så ur en praktisk synvinkel var det bra.

Men frågan är nu om filtret tagit skada av detta? När jag upptäckte detta ställde jag filtret på filterläget, men jag tyckte det såg ut som att det fortsatte åka ut vatten…

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag sabbat sandfiltret?
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2023, 07:32:43:43 »
Vad menar du med helt öppet läge, lämnar du handtaget i ett mellanläge så det rider ovanpå balkarna på centralventilen, eller menar du att den står i läge waste?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JockeX

SV: Har jag sabbat sandfiltret?
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2023, 09:10:25:25 »
Vad menar du med helt öppet läge, lämnar du handtaget i ett mellanläge så det rider ovanpå balkarna på centralventilen, eller menar du att den står i läge waste?

Precis, jag lämnar handtaget i ett mellanläge.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag sabbat sandfiltret?
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2023, 16:16:20:20 »
Du kan ha fått in sand i tätningen om du kört pumpen med ventilen "uppspärrad", så du kan behöva demontera den och rengöra för att få den tät igen, och inte skada oringen som tätar.
Det brukar inte vara omöjligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JockeX

SV: Har jag sabbat sandfiltret?
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2023, 16:25:54:54 »
Du kan ha fått in sand i tätningen om du kört pumpen med ventilen "uppspärrad", så du kan behöva demontera den och rengöra för att få den tät igen, och inte skada oringen som tätar.
Det brukar inte vara omöjligt.

Pumpen kördes aldrig i detta läge. Men det hindrade inte vatten från att åka ut dit avloppet var kopplat pga tyngdlagen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag sabbat sandfiltret?
« Svar #5 skrivet: oktober 13, 2023, 07:01:27:27 »
Man brukar höra om det är sand i tätningen när man vrider på centralventilen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag