Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Ersätta liner med glasfiber  (läst 7398 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad babelfishen

Ersätta liner med glasfiber
« skrivet: maj 12, 2011, 12:44:03:03 »
Hej!

Min liner har gått sönder nu under vintern. Polen är gammal och byggd ca -77.

Funderar på om man istället för att köpa en ny liner skall "bygga" en liner i glasfiber. Är det någon som har gett sig på en sådan operation?

Frågor som man direkt ställer sig är:
  • Vilken typ av glasfiber skall man använda sig av? Polyester/Epoxy?
  • Vilken tjocklek skall man ha?
  • Tillvägagångssätt?
  • Polyester är ju vattenkänsligt så därför bör man avsluta med epoxy. Frågan är vad man skall göra med den sidan som är mot stommen och mot marken?

Tar tacksamt emot all erfarenhet inom ämnet.

Mvh
Johan

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #1 skrivet: maj 12, 2011, 19:10:24:24 »
Jag vet att det GÅR att göra, för en tidigare granne till oss byggde en pool med glasfiber a la gör-det-själv. Men han lade ned ordentligt med jobb på den. Det blev dock en fin pool till slut och den stora fördelen i hans fall var att han kunde genom att han gjorde sin egen form på det hela komma runt en massa problem (utstickande berg på en sida, sluttning på en sida osv) som hade blivit svåra om han köpt en färdig glasfiberpool.

Principen blir ju som när folk bygger egna plastbåtar: först en stomme med glasfiberväv + polyester, sedan för vattentålighetens skull en gelcoat som är hård, vattenavvisande och tvättbar. Man får jobba i många lager, men materialet medger ju sådant som att du bygger in en egen trappa eller liknande.

Beträffande polyester kontra epoxi så tror jag att epoxin blir starkare men också kostar mera. Sedan är det ju en hel del säkerhetsregler med båda två, men jag tror att epoxin har mera sådant.

Arbetsgången är ju att lägga på lager efter lager med glasfiberväv och att däremellan rolla på polyester eller epoxilösning.

Utloggad Hilti65

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #2 skrivet: maj 13, 2011, 08:05:49:49 »
Det fungerar absolut.Jag själv och en del andra i kommunen har gjort som du beskriver.
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5556.30
« Senast ändrad: maj 13, 2011, 08:09:36:36 av Hilti65 »

Utloggad utopiazz

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #3 skrivet: maj 13, 2011, 13:40:10:10 »
Frågor som man direkt ställer sig är:
  • Vilken typ av glasfiber skall man använda sig av? Polyester/Epoxy?
  • Vilken tjocklek skall man ha?
  • Tillvägagångssätt?
  • Polyester är ju vattenkänsligt så därför bör man avsluta med epoxy. Frågan är vad man skall göra med den sidan som är mot stommen och mot marken?

Epoxy motstår vatten bättre än polyester men är mycket känsligare för UV ljus. Det som kan göra lamineringen extra känslig är om glasfiber ligger ytligt så att det kan sugas in vatten den vägen.

Ett bättre alternativ till polyeter är vinylester. Kostar lite mer än polyester men den motstår kemikalier mycket bättre. Minskar även risken för böldpest (blåsbildning) i laminatet. Att laminera enbart i glasfiber och epoxy blir oerhört dyrt.

Däremot tror jag att ett bra alternativ är att laminera poolen i vinylester och  därefter "täta" den med epoxybaserad färg.

Tjockleken är mindre viktig då det helt handlar om täthet och inte alls om styrka mot marktryck eller dyligt. Du kan laminera i två lager eller tjugo lager. Så länge som du är nogrann och ser till att få det tätt så spelar antalet lager mindre roll.

Om jag själv skulle laminera en "liner" så skulle jag börja med att spackla underlaget. Sen bör man laminera med 450 grams roving längs med alla övergångar mellan vägg/vägg och vägg/botten.
Därefter laminering med 450 grams roving i i två lager. Slipa lätt mellan varje lager för att få bort eventuella strån som sticker ut och andra ojämnheter. Spackla eventuella större kvarvarande ojämnheter

Avsluta med ett lager 150 grams väv. En lätt slipning av det sista lagret och om ytan inte är tillräckligt slät så kan man helspackla ytan med vinylester och microballonger.

Målning bör nog ske med epoxibaserad poolfärg i lämplig nyans. Här är jag osäker på om vanlig epoxibaserad färg "duger"



Oavsett vilket material du väljer så är drändering viktig och det är nog dräneringen i sig som ska skydda utsidan.

Utloggad Erica

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #4 skrivet: maj 13, 2011, 16:44:04:04 »
Det där med dräneringen, hur blir det om man gör det inne i en befintlig pool i stället ? Vi känner en familj som köpt ett hus där det finns en gammal pool (betong eller murad + putsad), de vet ännu inte vilket, men som inte använts på XX år. De har funderat på olika renoveringsalternativ, bl.a. möjligheten att lägga glasfiber i den. Men då finns naturligtvis alltid en risk att vatten samlas på baksidan av glasfibern och då är ju frågan hur de kan förhindra det alternativt göra så att konstruktionen tål det. Att punktera betongen hjälper nog inte helt, eftersom botten går lite i vågor så det kommer att samlas vatten här och där lika fullt.

Utloggad babelfishen

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2011, 09:36:17:17 »
Tack för alla kreativa svar!

I mitt fall så har jag en trästomme bakom linern med en botten av ren sand. Vill inte riva denna konstruktion så om man skall klara av att plasta så måste det göras på plats, alltså utan någon form.

På botten av poolen måste man väl då lägga någon form av plast först så att man har något att plasta på?

Att spackla alla skarvar verkar svårt då det är spåntat virke runt poolen. Är det verkligen nödvändigt?

I och med att stommen är av trä så får man väl räkna med att det rör på sig lite grann. Skall man då ha tjockare plast så att plasten blir mer självbärande för vattnet?

Utloggad utopiazz

SV: Ersätta liner med glasfiber
« Svar #6 skrivet: maj 16, 2011, 07:38:02:02 »
Om du vill ha ett plasskikt som klarar mer tryck "av sig självt" behöver du nog komma upp i en godstjocklek runt 5 mm skulla jag tro.

På botten behöver du lägga något som är tillräckligt styvt och tätt så att inte plasten "rinner" ner i underlaget. Använder du epoxi kan det fungera med XPS plast men med polyester och vinylexster tror jag den smälter.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan