CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Thermoflex-pool  (läst 5078 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bengtner

Thermoflex-pool
« skrivet: augusti 23, 2010, 19:06:29:29 »
Jag är på väg att bygga en 4x10m (150cm djup) pool som i det närmaste helt står ovan mark. Kommer bara sänkas ner ca 10cm för att komma i nivå med bottenplanet i huset. Kring poolen kommer jag att bygga ett däck. Detta inlägg borde egentligen hamna bland ovanmarks-pooler, men eftersom planen är att bygga en pool som mer är i linje med markpooler väljer jag att posta inlägget här.

Planen så här långt är att bygga poolen med thermo-element på en gjuten bottenplatta. Idag fick jag plötsligt tips om en annan pool kallad Thermoflex, som säljs av Poolguiden, www.poolguiden.se. Man bygger med 0,5m breda element som består av en galvaniserad plåt som har en 10cm cellplast-isolering. Enligt säljaren kan denna monteras fristående med stödben längs sidorna. Detta ska ge en extremt stadig pool som dessutom är välisolerad. Fördelen mot att bygga  thermo-element är att man slipper gjuta väggarna, och därmed går bygget betydligt fortare. Har fortfarande inte fått ngt pris, så där saknar jag jämförelse än. För mig känns lösningen väldigt attraktiv då jag har ganska stora problem att få fram betong till vägg-gjutningen. Poolen ska ligga drygt 30m från farbar väg, och Swerock har ingen bil som med säkerhet räcker så långt. Och jag har ingen lust att för hand blanda och pytsa i 6,6m3 betong i väggelement 150cm ovan marken....

Thermoflex verkar vara en väldigt ny typ av pool, och jag hittar egentligen inte någon annan info på nätet om den annat än den som Poolguiden har på sin hemsida. Det gör mig lite orolig för barnsjukdomar m.m. Har någon hör talas om denna pool och har något att förmedla? Alla kommentarer och idéer välkomnas. :-\
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Thermoflex-pool
« Svar #1 skrivet: augusti 23, 2010, 19:51:52:52 »
Hej,

Påminner mycket om Lainex Combipool eller Aqua Gripps Vikingpool, med skillnaden att isoleringen är monterad på plåtbitarna. I mitt fall så monterade jag själv 100 mm isolering när plåten var monterad. Tittade på Thermoflex bilder och det ser i det närmaset exakt ut som vår pool. Kan ju naturligtvis inte uttala mig om plåttjocklek eller kvalitet på galvaniseringen. Dessa pooler är avsedda att vara markpooler, tyckte våran var enormt sladdrig innan vatten och återfyllnad, nu är den kanonstadigt och jag har tömt poolen utan bekymmer. Man om tillverkaren säger att det funkar så kan man säkert staga med stöttor etc istället för mark. I ditt fall skulle jag vara mer nervös för det än för barnsjukdomar i själva poolkonstruktionen.

/ Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad bengtner

SV: Thermoflex-pool
« Svar #2 skrivet: augusti 23, 2010, 20:45:13:13 »
Tack för detta.

Poolerna ser onekligen snarlika ut. Verkar vara samma grundkonstruktion. Säljaren hävdar att man har en lösning som stödben som monteras med 1m mellanrum, och då ska poolen bli lika stabil som den är nedsänkt i marken. Jag kommer definitivt be om referens till någon som har installerat en sådan lösning om jag ska våga mig på en sådan modell.
8x4m Thermopool från Nettopool. Värmer med 13kW G&J, Brilix Jetswim, Pahléns Minimaster Autodos

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag