VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nedsänkt pool i trädäck  (läst 8533 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIYSpa79

Nedsänkt pool i trädäck
« skrivet: juni 16, 2020, 21:24:00:00 »
Här följer en tråd om ett ambitiöst DIY-poolprojekt, som byggs under sommaren 2020 och som jag gärna tar emot feedback på.

Utgångspunkterna är följande:

Trädäck: Upphöjt 60 cm från mark, ca 50m2
Pool: Helt nedsänkt 2,4x2,4m samt 1,3 djup.
Stomme: Trä
Insida: XPS Cellplast med glasfiber/epoxi-laminering

Jag har ingen bakgrund som snickare eller någon erfarenhet kring tidigare poolkonstruktioner. Jag är helt novis med en högt uppsatt ambition om att göra något bra. Mitt motto är: "Hur svårt kan det vara?". ;D Bara jag är noggrann och låter saker och ting ta sin tid, så kommer jag att klara av detta med ett bra resultat. Samtidigt kan min grundplan såklart förändras om jag får värdefull feedback eller om saker och ting visar sig behöva lite förändringar under resans gång.

Jag uppdaterar huvudtråden med bilder och kommentarer i datumordning.

Planering 2020-06-01 till 2020-06-16

Jag inleder med att visa hur planen ser ut inledningsvis, med lite skisser som är bifogade i tråden.

Skiss 1 visar ritningen på trädäcket (altanens längd föll bort, men den är 310cm):


Skiss 2 visar poolens placering:



2020-06-13 - Grävarbete
Jag ska faktiskt vara ärlig och säga att jag började att gräva för hand och insåg ganska snart hur myckett jobb det skulle bli. Inte blev det bättre av att grunden var oerhört stenig. Efter att ha spettat upp ungefär 10 stora stenar, så fattade jag beslutet att skaffa hjälp. Min svärfar kom till undsättning med en minigrävare på cirka 2 ton. På en dag fixade vi "nästan" ett ungefär 3,6x,3,6 stort hål i marken med ett djup på 1,5 meter. Men riktigt så enkelt var det inte.

Vi fick upp riktigt stora stenar, förutom en stor sten:



Med lite research och kontakter så har jag nu bokat in en grävare som varit här och tittat på stenen och som har en förhoppning att få upp den med en 20-tons grävmaskin. Den 17 juni håller jag tummarna för att grävaren lyckas få bort stenen så att jag slipper titta på alternativ som att spränga eller hamra bort den. Detta hade varit en riktig motivationssänkare.

2020-06-14 - Plintar och bärlinor
Eftersom min framförhållning var lite kass, så fick jag lov att frakta hem plintar och bärlinor på eget släp. Annars hade jag givetvis gjort en stor beställning med allt material med hemleverans. En liten läxa att tänka på tills nästa gång. Det andra misstaget jag gjorde var att köpa plintar som var 700mm med 95mm mellanrum mellan fästena. Från början var planen faktiskt att trädäcket skulle vara ett trappsteg högre och i linje med dörren till huset. Men efter att ha diskuterat med min svärfar och fru så bestämde vi oss för att lägga det mer i linje med det inglasade uterummets golv.

Nu utökade vi omfattningen på projektet lite. Vi bestämde oss för att ta bort det befintliga golvet i det inglasade uterummet (dubbla golv där nu), lägga på reglar och ny trall i exakt höjd med trädäcket. Sedan blir det skjutdörrar av glas.

Detta resulterade i att jag fick kapa mina 700mm-plintar (lättare än att byta ut dem till 500mm).

Följande lärdomar har jag dragit från grävdagen:

  • Lärdom 1: En riktigt bra laser för att ta fram höjden på plintar och bärlinor är ett ovärderligt verktyg. Men när grunden är lagd klarar man nog resten med ett bra vattenpass.
  • Lärdom 2: Det går att kapa plintar med en vinkelslip och en anpassad klinga. Det räcker med några centimeters skåra runt plinten och sedan knacka lite försiktigt med en slägga.
  • Lärdom 3: Använd lasern till spänna upp riktsnöre med rätt höjd. Slå ned stolpar ordentligt och spänn tråden med en skruv i rätt höjd.
  • Lärdom 4: Köp plintar med fästen med 50mm mellanrum. Det blir enklare, men visserligen blir det stabilare med 95mm mellanrum, men dyrare eftersom jag får använda bultar för närmare tusenlappen istället för kortare franska skruvar som är betydligt billigare.
  • Lärdom 5: Planera för att kunna byta brädor lätt på husfasaden. Jag köpte några plintar extra och undvika en bärlina eller regel på husfasaden. Då kan jag enkelt ta bort ett par trallbrädor och byta en bräda på fasaden vid behov, utan att behöva såga av brädorna längs bärlinan. Stor tack till svärfar för tipset och för hjälpen med grävningen såklart!

Samtidigt är jag lite osäker om mina plintar är tillräckligt stabila.



Här har jag fyllt igen några av hålen med plintarna en första omgång, men kommer att fylla ytterligare. Jag har varvat stenar för att stabilisera runt plintarna med jord. De känns hyfsat stabila, men jag har egentligen ingen aning om hur stabila de måste vara. Det mesta av trycket kommer ju ovanifrån, så jag tror det ska vara tillräckligt. Tror lite av detta kompenseras av att jag har lite tätare mellanrum mellan plintarna.






 







« Senast ändrad: juni 16, 2020, 22:43:07:07 av DIYSpa79 »

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #1 skrivet: juni 16, 2020, 21:32:23:23 »
Härligt!
Du kommer inte ångra dig. Så länge du inte är rädd för arbete och är envis så kommer det bli jättebra. "Hur svårt kan det vara" är mitt motto med :)
Jag skulle öka djupet, själv har jag 1,5m och vill absolut inte ha grundare.
Kan inte se din skiss för övrigt..
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2020, 22:09:14:14 »
Härligt!
Du kommer inte ångra dig. Så länge du inte är rädd för arbete och är envis så kommer det bli jättebra. "Hur svårt kan det vara" är mitt motto med :)
Jag skulle öka djupet, själv har jag 1,5m och vill absolut inte ha grundare.
Kan inte se din skiss för övrigt..

Nu ska skisserna vara uppladdade. Tack för tipset om ökat djup. Jag ska fundera lite inför morgondagen och eventuellt be grävaren utöka djupet med 10-20 centimeter till. Ska berätta lite om designen på poolen också i kommande inlägg.

MagnusN

  • Gäst
MagnusN
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #3 skrivet: juni 16, 2020, 23:29:07:07 »
Spännande, härligt att du tar dig an projektet 😊

Ser fram emot mer info om vad du kommer ha för poolkonstruktion. Om det är så att du ska någon form av fristående konstruktion så finns det ett antal viktiga moment du inte får missa. Men om du inte redan har koll på de delarna så kan du få lite tips om det senare när jag i så fall vet att det är en fristående modell.

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #4 skrivet: juni 17, 2020, 17:49:06:06 »
Här följer en uppdatering.

Grävaren har ännu inte varit på plats, men om 1-2 timmar så får jag reda på om stenen kan tas bort.

Här följer poolskissen:



Denna vill jag jättegärna ha feedback på.

Antar att det är en väldigt kraftigt konstruktion, men jag tänker att jag inte vill ta några genvägar här. Måttmässigt så planerar att innersidorna blir 240cm x 140cm. Så yttermåtten blir lite större.

Ni får gärna ge feedback på dräneringen. Räcker det med makadam (30cm runtom och i botten). Bör jag lägga dräningsslangar? Givetvis svårt att svara på utan att känna till grundvattennivån. Men det kanske är bättre att ta det säkra före det osäkra och installera ett litet system för dränering?

Planmässigt så gör jag hela trästommen först och därefter monterar isolering på yttersidor och innersidor. Därefter laminering.




Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2020, 21:16:12:12 »
Uppdatering 2020-06-17

Nu är stenen väck, tack vare en 20-tons grävmaskin och kompetent mankraft.




Resultatet är en ungefär 2,8 meter bred (på grund av avstånd till husgrund och sedan en fjärrvärmeledning som vi fick ta hänsyn till), 3,6 meter lång och 1,6 meter djup grop. Nu kommer jag att få justera ritningen lite.  Planen har varit att insidan ska vara 2,4x2,4x1,3 meter.

Måtten från utsidan av sidorna är ungefär 15x2 cm makadam, 20x2cm regel, 1,2x2 cm formplywood samt 5x2 cm XPS. Om jag räknar 280cm - 30cm - 40cm - 2,4cm - 10cm så får jag cirka en pool som är 2 meter bred. Nu har jag bara mätt lite snabbt, och det kan hända att jag har 3 meters utrymme. Men det blir lite mindre än planerat och insidan kanske blir 2 eller 2,2 meter istället. Det visar sig när jag fixat till gropen ordentligt. Men å andra sidan kanske jag kan göra den 10 cm djupare istället.

Nu börjar vi närma oss det roliga, med att konstruera stommen till poolen.

Men först ska jag:

  • Jämna till gropen
  • Lägga i markduk
  • 15-20 cm makadam
  • 5cm stenmjöl

Kommer att vara extremt noggrann för att få allt i våg. Här kommer jag att visa hur jag går tillväga utifrån alla tips och research.

« Senast ändrad: juni 17, 2020, 21:26:58:58 av DIYSpa79 »

Utloggad Robbanj

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2020, 07:29:51:51 »
Spännande projekt!
Jag har precis gjort något liknande. Jag byggde en form och plastade i mitt sutteränggarage(!?) som nu hamnade i samma nivå som befintlig altan.  6,85x3,9 Och 180cm djup blev den. Helgavel trappa på ena sidan och solbänk på andra.
Jag la 4 ggr 600 mattor Omlott i ett svep, blev ruskigt stabilt.
Några tips för att göra plastningen lättare: sätt trekantslist i alla innerhörn och kvartsstav i alla ytterhörn, då blir det mycket lättare att få det snyggt.
För styrkans skull gjorde jag en liten klack ca 30cm från botten så man får lite plast horisontellt också, blir otroligt styvt då. Sen plastade jag även ca 30cm ut längst upp på toppen också för att få en stabil ram, det ligger under trall nu så det är inget som syns.

Följer med intresse👍

Utloggad DIYSpa79

SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #7 skrivet: juni 18, 2020, 19:12:18:18 »
Spännande projekt!
Jag har precis gjort något liknande. Jag byggde en form och plastade i mitt sutteränggarage(!?) som nu hamnade i samma nivå som befintlig altan.  6,85x3,9 Och 180cm djup blev den. Helgavel trappa på ena sidan och solbänk på andra.
Jag la 4 ggr 600 mattor Omlott i ett svep, blev ruskigt stabilt.
Några tips för att göra plastningen lättare: sätt trekantslist i alla innerhörn och kvartsstav i alla ytterhörn, då blir det mycket lättare att få det snyggt.
För styrkans skull gjorde jag en liten klack ca 30cm från botten så man får lite plast horisontellt också, blir otroligt styvt då. Sen plastade jag även ca 30cm ut längst upp på toppen också för att få en stabil ram, det ligger under trall nu så det är inget som syns.

Följer med intresse👍

Väldigt intressant. Har du lust att svara på lite frågor?

1. Använde du också epoxi för plastningen?

2. Stämmer det att du lade 600gr/m2 glasfiberväv i fyra omgångar där de dessutom ligger omlott. betyder det att tjockleken i princip blev 600*2*4=4800 gr/m2. Eller menar du att det bara är en liten kant som blev omlott så att säga, så att den riktiga tjockleken blev cirka 600*4=2400gr/m2? Jag har inte plastat innan och min förhoppning är att klara mig med 580gr/m2 i två omgångar och därefter en omgång 80gr/m2 för att få det finare. Se skissen nedan.

3. Min plan är att bygga hela ramen, därefter sätta på innerväggarna och sedan plasta på plats enligt nedanstående skiss. Tror du att detta fungerar? Finns det några fallgropar? Tänk på att jag är amatör. :)


 
4. Tror du att det är bäst att plasta på XPS eller direkt på formplywood? Jag har alternativet att sätta formplywwoden innerst så att säga.

Tack för ditt intresse. Allt gott!

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #8 skrivet: juni 18, 2020, 22:29:45:45 »
Någon expert på hållfasthet får rätta mig om jag har fel nu.
Varför använder du XPS? Du kommer ju inte ha några höga punktlaster, lasten kommer snarare vara relativt jämnt fördelad dessutom med en hård yta utanpå som i sin tur fördelar lasten mer. Jag skulle kolla upp om inte EPS duger och troligen spara en peng på det.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Engan

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 319
  • Total likes: 28
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Nedsänkt pool i trädäck
« Svar #9 skrivet: juni 18, 2020, 23:09:11:11 »
Någon expert på hållfasthet får rätta mig om jag har fel nu.
Varför använder du XPS? Du kommer ju inte ha några höga punktlaster, lasten kommer snarare vara relativt jämnt fördelad dessutom med en hård yta utanpå som i sin tur fördelar lasten mer. Jag skulle kolla upp om inte EPS duger och troligen spara en peng på det.
eps suger åt sig vatten, inte xps

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan