VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?  (läst 5971 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joacim

Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« skrivet: april 05, 2012, 21:54:42:42 »
Hej poolvänner.

Jag undrar hur man bör koppla in sin cirkulationspump så att den inte skadas? Min tanke är att det kanske inte är så bra för pumpen om den måste suga luft... kanske går sönder då? Om jag har rätt i det påstående så ska jag alltså på något märkligt sätt fylla slangen som går till poolen med vatten ända fram till pumpen?
Jag har en Haywardpump om det har betydelse...

Vidare... jag har letat överallt runt poolens kanter (på dess väggar) efter någon form av utgång där vattnet sugs till pumpen men hittar inget. Jag trodde att jag kanske skulle vara tvungen att skruva av något lock eller liknande för att vattnet skulle kunna komma fram. Ett lock som man inför vintern stänger och tömmer slangen så den inte fryser. Men jag kan inte hittas något sådant så jag undrar vart ifrån sugs vattnet in till pumpen och vart kommer det ut till poolen sen?

Mvh / Joacim



Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #1 skrivet: april 05, 2012, 23:15:55:55 »
Har du ingen skimmer/ytvattenrenare/bräddavlopp, där vattnet rinner ut o vidare till pumpen?
På motsatt sida så brukar det sitta två inlopp, där vattnet sprutar in i poolen.

Bräddavlopp
http://www.poolmans.se/shop/product_info.php?cPath=24&products_id=95
Inlopp
http://www.poolmans.se/shop/product_info.php?cPath=24&products_id=229
Kanske du har ett bottenavlopp, fast det är inte så vanligt
http://www.poolmans.se/shop/product_info.php?cPath=24&products_id=236
« Senast ändrad: april 06, 2012, 10:00:56:56 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Joacim

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #2 skrivet: april 06, 2012, 04:15:32:32 »
Hej Fia.

Tack för ditt svar.

Jag har ett breddavlopp även ifall det kanske inte ser ut exakt som det på din länk. Men ett breddavlopp har jag.
Jag har inte sett några inlopp någonstans. I vilken höjd brukar de sitta?

Du har inga tips om det med cirk.pumpen förresten? Orolig över att den går sönder om jag gör på fel sätt.

mvh / Joacim


Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #3 skrivet: april 06, 2012, 09:29:04:04 »
Inloppen sitter under vattenytan på lite olika djup beroende på pooltyp mm. På pumpen så har du ett genomskinligt lock, har du vatten i detta så kan du starta pumpen. Men det finns en hel del andra saker som också måste kollas innan pump start.

Sandfilter, avstängningsventiler, kopplingar, breddavlopp, inlopp mm

Sitter pumpen ovan eller under vattenytan.

Kanske inte skulle vara fel om du kunde tala om vad för typ av pool du har och ta något bild på pool och pump rum mm. Så kan det vara lättare att hjälpa dig.

/ronson
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #4 skrivet: april 06, 2012, 09:30:46:46 »
Hej! Du bör väl ha en slang som kommer in till pump och en utgående tillbaka till pool,
annars fungerar det ju inte.
1: Alldrig kört m pump måste du kontrollera så den går åt rätt håll
det finns nog en pil på fläkthus medsols kolla så fläkt roterar rätt genom
snabbt på o av m ström, går den fel så måste du skifta i 3 fasen annars skadas pump.
2: Har du kört tidigare så är det bara se till så du har vatten i poolen så det går över
utloppet får ju inte komma in luft, sen fyller du med slang o ev vattenkanna pumpen
tills det rinner över på med locket o kör tills den slutar igen att mata då fyller du på ännu
mer vatten detta kan få upprepas ett antal ggr, efter stund om det är tätt så börjar pump
suga av sig självt när luft är borta,.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad aromata

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #5 skrivet: april 06, 2012, 12:22:35:35 »
Min pump sitter något över nivån på vattnet - ingen backventil. Jag fyller slangen från bräddavloppet med vatten från trädgårdsslangen. Pumplocket är öppet så att jag kan ha koll. När vattnet har fyllt pumpen så att det rinner över spänner jag på locket. Då vet jag att systemet är tillräckligt fyllt för att pumpen inte ska skadas.

Utloggad Joacim

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #6 skrivet: april 06, 2012, 18:15:18:18 »
ronson:

Jag har bifogat bild på mina pool-saker. Som du ser så har jag inget sandfilter eller avstängningsventiler. Det hör till saken att jag endast ägt huset i 3 månader och dokumentation på poolen (hela huset för den delen) är minst sagt bristfällig. Så vad jag har för pool? Fyrkantig låda med vatten i  :-\  Bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge dig på den frågan. Pumpen sitter ca 15-20 meter längre bort i förrådet/poolhuset. Läget på pumpen i förhållande till poolen skulle jag vilja säga är jämnhöjd med vattenlinjen.
Pumpen har ett genomskinligt lock men pumpen har varit inne i ett varmt ställe under vintern pga att föregående ägare råkade ut för att förra pumpen gick sönder pga kylan. Således: Inget vatten i den.


RoJo och aromata:

Jodå, så långt är jag med. Men ända till idag så har jag inte sett dessa slangar i närheten av pool. Hela poolen är nämligen inbyggd runt ett pooldäck av trä. Idag lyfte jag dock på breddavloppet och ser att det är 2 slangar där. Så jag antar att den ena är inlopp och den andra är utlopp. Så den biten är nu avklarad. Upptäckte dock en annan mindre kul sak och det är att den delen av hela breddavloppet som går ner i vattnet går med ca 30 graders vinkel ut ifrån poolen. Dvs att breddavloppet inte följer poolens vägg dikt an. Vet inte ifall det ska göra det eller inte, men misstänker att det ska följa poolens vägg/kant dikt an så jag får väl ta upp, koppla bort slangarna och försöka räta upp det på något sätt. Fast detta är ju bara en parentes...
För att svara på dina frågor:
1. Jag personligen har aldrig kört med den. Har bara ägt huset i 3 månader och dokumentationen är bristfällig. Föregående ägare har dock kört med den och jag förutsätter att den går åt rätt håll således.

2. Denna punkt är väl lite det jag söker svaret på. På mitt jobb så har vi en hel del pumpar av olika slag och jag vet att de pumpar som ombesörjer saker med vatten just INTE för gå torrt. Dvs att det måste finnas vatten på dessa. Dock är de ju gigantiska och visste inte om det är därför de måste hållas med vatten för att inte bränna sönder.
Men om jag förstår dig rätt så skall jag alltså fylla på vatten i pumpen (under det genomskinliga locket), låta vattnet gå "bakvägen" i slangen tills denna är så full att det rinner över t.o.m i pumpen. Starta och så snart man ser att det inte finns vatten under det genomskinliga locket stoppar man och upprepar? Om det nu är korrekt uppfattat av mig så har jag en följdfråga. Och det är att som jag förstår det så går ju inte pumpen 24/7. Vanligtvis går den ju på ett urverk och min undran är om jag måste genomföra ovanstående varenda gång denna pump ska starta? Det skulle ju bli ett heltidsjobb nästan ju....






Utloggad Fia

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #7 skrivet: april 06, 2012, 19:22:26:26 »
Har du fall på slangarna från poolen till pumpen? Rinner vattnet dit av sig själv så behöver du bara göra det när du startar upp poolen på våren.

Har du möjlighet att bifoga en bild på bräddavloppet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #8 skrivet: april 06, 2012, 23:12:52:52 »
Har du en gång fått ur luften och du sedan inte låter poolnivån bli så låg att det drar in luft i skimmern och vi också förutsätter att du inte har några läckor, så skall inte ett stopp via timern göra att du får in någon luft heller. Var skulle den komma från ? Inloppsmunstyckena ligger ju under vattnet, skimmerns utsug likaså.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #9 skrivet: april 06, 2012, 23:38:55:55 »
Låter ju märkligt att in-och utlopp skulle vara på samma ställe. Blir ju inte mycket till cirkulation i poolen då. Men en kollega till mig har berättat om en pool en bekant till honom har, de hade inlopp genom stegen, ca 2 meter från utloppet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erica

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #10 skrivet: april 06, 2012, 23:58:50:50 »
Låter ju märkligt att in-och utlopp skulle vara på samma ställe. Blir ju inte mycket till cirkulation i poolen då. Men en kollega till mig har berättat om en pool en bekant till honom har, de hade inlopp genom stegen, ca 2 meter från utloppet.

Jag har sett sådana lösningar och det fungerar nog ok tack vare att man inte sprutar rakt in utan har en vinkel vid utloppet (i vart fall de jag sett) så att inloppsvattnet driver vattnet runt i poolen och då når det ju inte utloppet förrän efter att ha gått runt hela poolen ett varv.

Utloggad aromata

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #11 skrivet: april 07, 2012, 09:56:32:32 »
Har du en gång fått ur luften och du sedan inte låter poolnivån bli så låg att det drar in luft i skimmern och vi också förutsätter att du inte har några läckor, så skall inte ett stopp via timern göra att du får in någon luft heller. Var skulle den komma från ? Inloppsmunstyckena ligger ju under vattnet, skimmerns utsug likaså.

Håller med. Dock kan du kanske få problem när du öppnar locket och rensar grovfiltret i pumpen eftersom du släpper in luft då. Men det behöver inte vara ett problem. Jag har själv pumpen något högre än vattenytan och under den tiden det tar att öppna locket och rensa filtret hinner inte så mycket hända. Blir det ett problem får du väl sätta en backventil någonstans.

Utloggad Joacim

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #12 skrivet: april 07, 2012, 13:04:31:31 »
Fia:
Pumpen och slangarna är ganska mycket i linje med vattenlinjen. Dvs varken fall eller icke fall. Möjligen att det är ynka lite fall mot poolen. Men det är inte mycket i så fall.
Har bifogat ett kort på mitt breddavlopp. Den ventil man ser under vattnet har en "kusin" på andra sidan. Så en av dom borde vara insug och den andra utlopp.


Erica:
Det låter logiskt. Det vore mycket konstigt jag håller med.

Erik N:
Det har nog utvecklats en del under åren. Denna pool är byggd 1998 så den har ju några år på nacken. Men så är det iaf.... insug och utlopp sitter inte mer än max 50 cm ifrån varandra.

mvh / Joacim

Utloggad Erica

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #13 skrivet: april 07, 2012, 20:09:29:29 »
Aha. du har en sådan ! Kallad "Swimming pool machine", introducerades för att man skulle slippa all håltagning i poolens liner. Bara att hänga på och köra. Jo i den lösningen ligger in- och utlopp nära varandra men med olika riktningar, så det fungerar ok.

Har du bara vatten i pumpen så att den inte går torr så är det ingen fara att starta. Om det kommer luftbubblor så gör det inget. Den skall förstås inte stå och gå för länge om den inte lyckas komma igång och pumpa, för då blir den för varm (i pumpen). Men huvudsaken är att det inte är torrt, alltså att du först fyllt upp med vatten. Torrkörning kan förstöra pumpen ganska snabbt. Körning med vatten + bubblor blir inte alls så.

Utloggad Joacim

SV: Hur startas Cirk.pumpen säkrast?
« Svar #14 skrivet: april 08, 2012, 16:21:07:07 »
Aha. du har en sådan ! Kallad "Swimming pool machine", introducerades för att man skulle slippa all håltagning i poolens liner. Bara att hänga på och köra. Jo i den lösningen ligger in- och utlopp nära varandra men med olika riktningar, så det fungerar ok.

Har du bara vatten i pumpen så att den inte går torr så är det ingen fara att starta. Om det kommer luftbubblor så gör det inget. Den skall förstås inte stå och gå för länge om den inte lyckas komma igång och pumpa, för då blir den för varm (i pumpen). Men huvudsaken är att det inte är torrt, alltså att du först fyllt upp med vatten. Torrkörning kan förstöra pumpen ganska snabbt. Körning med vatten + bubblor blir inte alls så.


Inte helt obra med andra ord :) . Kan väl inte vara någon nackdel att göra hål i linern ändå men sen finns det väl andra saker som kanske är till min nackdel då, men den har ju hur som helst fungerat tidigare så.
Känner mig lite tryggare nu på hur jag ska få igång själva pumpen iaf. Nu är det bara försöka lista ut hur man ska få vattnet fint. Finns ju chock-klor och algdöderi, men det finns säkert en uppsjö av andra medel man ska ha i i rätt ordning och i rätt proportioner. Det blir nästan en ännu värre nöt att knäcka.
Köpte iaf http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek-och-hobby/Utomhus-sommar/Pool/Startset-poolvard-36471/  och hoppas att det är allt man ska ha.

Jag tackar hur som helst alla som varit vänliga att ge sin syn på detta med cirk.pumpen och jag känner mig som sagt inte lika osäker på den biten längre iaf.

mvh / Joacim
« Senast ändrad: april 08, 2012, 21:52:38:38 av Fia »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan