VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!  (läst 2566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Badenbaden

Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!
« skrivet: oktober 17, 2019, 20:32:21:21 »
Halloj alla klor-lovers!

Jag är en av de alla "anonyma" som frekvent läser och suger upp kunskap ifrån allehanda trådar i detta forum. -Har ni hört den förut?
Hursom, som så många andra, så planerar jag ett poolbygge till kommande vår, och kände att det var dags att skapa ett konto här, och därtill lägga ut mina tankar för er input! Min forhoppning är att detta leder till min egna byggtråd gällande pool!

Ok, så lite bakgrund. Jag har kikat på allt inom pool, allt ifrån en JF storpool (det var där tanken började), till glasfiberpool, thermoblock, swimspa och träpool. Letar storlek kring 6*4m, 150cm djupt.

Mitt återkommande problem för samtliga pooler är att jag tänkt att anlägga den vid vårt fritidshus som ligger på en liten ö ute i stockholms skärgård. Problemen däri består mestadels av logistik och att man får göra allt själv för att hamna inom en rimlig budget. Det är alltså lika svårt att få ut sand och makadam, som en betongbil. -Visst, en lastbåt kan ställa av allt vid strandkanten, men att därifrån, med handkraft, förflytta massor och material dit poolen skall stå är en annan femma. Betongbil är bara att glömma. Inga maskiner finns att tillgå (utöver vad jag själv har), ön har knappt stigar!

Poolen har jag tänkt lägga på en svagt sluttande yta, som grävs ur. Minigrävare har jag, och gräver själv. Gott så.
Jag har tänkt flusha poolen med ett altandäck som på sin högsta punkt ligger ca 60cm ovan mark, vilket innebär att jag som minst behöver gräva mig ned 90cm till "poolbotten" + lite till för bär/dränlager samt platta.

Ja, jag säger platta för jag lutar åt att gjuta en platta för hand med en större tombola. Igen, pga fastighetens belägenhet tänkte jag inte blanda betong på recept utan istället köra grovbetong på säck.

Ok, jag har fastnat för att bygga poolen helt själv ifrån scratch i modell timmerpool, ovan mark (kommer alltså inte återfylla runt om).
Min tanke är att beställa slätspont NTR/A, 145x45mm och knut-timra ihop en pool som är 6x4m invändigt, helt rektangulär.

Under denna har jag tänkt att handgjuta en platta som är 60cm större runt om, dvs totalt 7,2x5,2m,
Plattan har jag tänkt skall vara tjockast runt om (som en kantbalk), ca 70cm bred (så att stöd och stommen vilar på den tjockare delen). Kantbalken har jag tänkt skall bli 95mm tjock.
Mitten av plattan (mått ca 5,8x3,8) har jag tänkt lägga 50mm cellplast i botten på, vilket ger tjockleken ca 45-50mm.

Förutom dräneringsrör har jag tänkt lägga ca 50mm makadam som bärlager.

Som stöd för poolväggarna tänker jag mig 4st lodräta 95x95 balkar per långsida och 2 per kortsida. totalt 12st. 
Dessa stagas upp med stöttor, se bif skiss.

Räcker dessa stöttor för vattentrycket ifrån poolen?

Jag vet att såväl plattan som bärlagret är i underkant när det gäller tjocklek. -Detta är emellertid vad jag jag tror mig mäkta med för att klara av jobbet själv med givna förutsättningar (ca 3m3 betong som skall blandas i tombola och handjagas ut under EN dag).

Marken består av grus/sand när man kommer ner på djupet där bärlager och platta skall ligga. Inget grundvatten som tränger igenom (vad jag sett i andra gropar jag grävt iaf).

Troligtvis kommer minst 100 proffstyckare nu säga att jag är tokig, att om jag inte orkar göra jobbet skall jag låta bli, bygg en mindre pool etc etc. -För all del, jag känner till alla dessa argument. Jag är snarare ute efter mer matnyttig information. Har någon gjort ngt liknande? -Dels tjocklek på platta, dels byggt egen timmerpool med slätspont? Fördelar, nackdelar, risker?

Självklart är ett alternativ att köpa en färdig timmerpool ifrån en handlare. Flyga ut betong med helikopter och att anlita ett bygglag som gör jobbet. -MEN det ligger inte inom mina rimliga gränser.

Handen på hjärtat, även fast allt är i underkant, vad tror ni om möjligheterna till ett lyckat och bestående resultat?

Kort sagt, all input är välkommen!


Fler frågor kommer, men tänkte att jag börjar "light" :)

Tack!


Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2019, 07:50:34:34 »
Jag skulle inte bygga med spontad panel, du kommer att få vågiga väggar som inte upplevs premium.
Här i byn finns ett par hembyggen där man använt tryckat som regelvirke och formplywood som väggmaterial, de har stått i marken i snart 20 år och verkar hålla ihop.
Kollar du på t.ex. folkpool så har de tvärsgående reglar under poolbotten som sammanbids med väggrelarna med rejäla galvainserade stålbeslag.
Deras pooler fylls efter reglingen med sand upp till en nivå något över reglarna som ligger under botten.
Personligen tror jag inte att dessa tvärgående reglar behövs, utan du kan lika gärna ha stöd utvändigt som du tänkt, möjligen skulle man kunna tänka sig att göra dessa i rostfritt istället.
Till vår pool, "Ellipspools stålstomme" har man använt rostfriplåt, ca 1.5 till 2 mm  som man bockat till "vinkeljärn" och bultat ihop som stag, det borde kunna fungera för dig också.
På en tråstomme händer inte så mycket när det gäller förruttnelse en bit ned i marken, all sådan påverkan är "värst" just i området där marken tar vid, där finns tillgång till både fukt och syre som kan sätta igång den typen av processer. En bit ned i marken händer alltså inte mycket när det kommer till biologisk nedbrytning av träkostruktionen.
Satsa alltså lite extra på ytbehandling av materialet just i kontakt med mark + syre.
Använder du formplyfta är det viktigt att täta alla sågade ytor med ny skyddsfärg så att vatten inte tränger in i skivans inre.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Badenbaden

SV: Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2019, 08:37:21:21 »
Hej Rickard,

Tack för dina tankar! O0
Jag har varit inne på att bygga (eller för all del) köpa stomme bestående av reglar och formplyfa, eller än bättre den pool-plyfa (NTR/A) som säljs, och skapa en konstruktion likt den som såväl Pahlens som Folkpool säljer.

Jag har dock inbillat mig denna konstruktion är svagare än om man bygger helt i timmer (nåväl, 45mm slätspont). Att jag inte tänkt att motfylla poolen har även spelat in.
Om man kollar runt på färdiga timmerpoolar, typ riopool, eller kanske hellre större rektangulära timmerpoolar ifrån GRE, så verkar konstruktionen typ samma som den jag tänkt., dvs tryckt, spontat virke som man knuttimrar ihop i hörnen.

Vad som inte syns på min skiss är att jag även tänkt ha reglar mellan stöden, som endast fästs i lödrätt i poolväggen för att ytterligare stödja upp konstruktionen.

En annan tanke jag har kring nackdelar med timmerpool är att det torde vara svårt endast med en väggbeklädnad invädigt (typ foam) att dölja de ränder som de horisontella skarvarna torde ge upphov till?

Skulle gärna växla över till stålkonstruktioner som stöd till en min träkonstruktion, men färdiga beslag verkar helt omöjligt att köpa. Känns som pooltillverkarna håller hårt på dessa delar.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2019, 12:54:11:11 »
OK, jag trodde du skulle återfylla, tänker du ha hela konstruktionen "ovan mark" eller bara delar av?
Man kunde ju tänka sig spontat med skivor invändigt för att få en så bra finish som möjligt?
En av de jag känner har svetsat ihop stommen av stålprofiler, det är självklart en möjlighet även för dig om du har svets och ström så det räcker?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Sidan77

SV: Pre-byggtråd. Egen timmerpool -har jag tänkt rätt?!
« Svar #4 skrivet: april 18, 2020, 00:03:27:27 »
Hej,

Undrar bara hur det gått med ditt projekt? Blir det en timmerpool med tryckt slätspont?

Har kommit in på samma tankar själv att göra en egen konstruktion helt i tryckt virke med 45x145 mm slätspont som poolvägg. Tar emot att lägga 3-4x pengarna på att köpa en färdig byggsats från t.ex. poolbyggarna som förmodligen blir svårare att montera än att bara skruva ihop lösvirke. Men kanske är ute och seglar...

Har precis börjat göra lite efterforskningar på detta och kom in på denna tråden. Vad behöver man t.ex. tänka på för att få träet att hålla så länge som möjligt? Skall man måla med något i sågsnitt och genomföringar och vilket material som är bäst att fylla upp med på utsidan mot poolvägg och reglar?

Istället för gjuten grund har jag en markförstärkning fylld med stenmjöl 0-8 mm. 50 mm XPS300 ovanpå detta som markisolering, sedan filt och liner. Funderar på att lägga XPS även på väggarna invändigt med skarvarna täckta med glasfiberväv. Så får jag slät insida.


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan