VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nybörjare med lite funderingar  (läst 16310 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peder

Nybörjare med lite funderingar
« skrivet: augusti 30, 2006, 10:24:10:10 »
Hej
Synd att jag inte hittade det här forumet innan jag började med mitt poolbygge. Hade nog sparat mig en hel del funderingar och tid!

Eftersom jag bor i Umeå och att vintern snart (inte alltför snart hoppas jag) är här så har jag lite funderingar på hur man bör göra med poolen innför vintern.

Bör man tömma den på vatten?
Om inte, hur gör man för att den inte skall frysa sönder? Har läst på en del inlägg att man skall lägga i plastdunkar, hur många och stora bör de vara i så fall?
Bör man täcka den även om man tömt den?
Om man inte tömmer den skall den vara helt fylld eller bör man tappa ur lite vatten då isen tar mer plats än vattnet?
Om jag skall täcka den så är jag inne på att ta en vanlig pressening (modell grövre) och fästa den med gummistroppar, hur tätt bör man ha stropparna?
Skall den bara få flyta på vattnet i mitten ellar skall man staga upp den från vattnet på nått sätt?

Ja det blev ju en del frågor, har jag glömt eller inte tänkt på något så tar jag tacksamt emot alla synpunkter.

PS! Tänkte lägga in en bild på poolen här men fattar inte hur jag skall göra......DS!

Poolgiganten

Utloggad Janne

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2006, 10:30:28:28 »
Hej Peder,

Välkommen.

Du skall tömma poolen så att vattenytan är under inlopp och utlopp.
Men du skall inte göra det fören vatten tempen är under 10 grader.
Lägg också en en flaska/dunk i inloppet "skimmern" när isen expanderar så tar flaska trycket.
Töm sedan allt du kan tömma pump solfångare , mm.
Har pump frostfritt under vintern.
Täck din pool under vintern så får du inte så mycket smuts i den, när du skall starta upp den till våren.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2006, 10:43:25:25 »
Det beror på vilken pool du har, t.ex. svenska poolfabrikens pooler skall inte tömmas.

Jag tömmer inte min pool då det ofta innebär problem med att isen "lyfter" linern på våren när smälvattnet från snön rinner ner i poolen och får isen att flyta upp, den uppflytande isen tar då ofta med sig linern en bit och man får "rynkor" i linern ovan vattenlinjen.

Jag har en "frysskyddsflaska som jag gängar ned i utloppet, den följde med poolen men går naturligtvis att köpa om man vill.
Sedan kompletterar jag med petflaskor i olika storlekar så att jag fyller upp utrymmet så mycket som möjligt.
Jag rekomenderar ingen vintertäckning alls, spärra av området runt poolen och låt den frysa helt utan täckning (eller med täckplåtar), pressenningar på poolen tror jag kan vara direkt skadligt då vatten kan samlas ovanpå och pressa isen nedåt, detta kan ge till följd att inlopp, utlopp eller lamphus går sönder.

Om du ser till att poolen är fylld "till brädden" när det fryser så kommer isen varken att pressas ned eller flyta upp och risken för trasiga plastdetaljer minskar betydligt.

I lamphus och inlopp stoppar jag en bit armaflexisolering som har slutna celler och därför inte tar åt sig vatten, med det i öppningarna så räknar jag med att det inte skall kunna frysa sönder.

Som sagt var, det beror på vilken pool du har, men så resonerar i alla fall jag sedan både min lamhållare och mitt utlopp har frusit sönder... Lamphållarne för att jag sänkte nivån så mycket att isen frös ändå ned i lamhållaren och utloppet för att jag lade på presseningen på våren och det regnade på den, det pressade ned isen (som hade frusit in i utloppet) så mycket att botten på utloppet sprack.

Kolla gärna med tillverkaren vad de rekomenderar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Peder

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2006, 10:48:01:01 »
Ok, tack
Glömde skriva vad det är för sorts pool, det är en rund Intex 4,5 m i diameter ,med stålrörsställning. Pollen är nedgrävd ca 60 cm och sedan så har jag byggt ett soldäck som ligger ca 40 cm ovanför marken och i jämnhöjd med poolens överkant.
Tänkte att det syns ju på bilden men den fick jag ju inte in.... >ohno>

Utloggad Janne

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #4 skrivet: augusti 30, 2006, 10:50:09:09 »
Om det är en intex så hade jag tömt hela poolen.

//Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Fia

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #5 skrivet: augusti 30, 2006, 11:42:27:27 »
Hej Peder. :)

Intexpoolerna ska tömmas på vintern, isen är ganska så vass och kan ha sönder den.
Den håller betydligt längre om du tar in den!
Pröva gärna att sätta in bilden igen! Det är fler som vill göra som du har gjort och alltid kan man få något tips på hur man kan göra.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Peder

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #6 skrivet: augusti 30, 2006, 14:46:16:16 »
Nu verkar det gå lite bättre....Så här ser den ut. :)

Utloggad Fia

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #7 skrivet: augusti 30, 2006, 18:21:22:22 »
Det ser väldigt bra ut!! O0 O0

Kan tänka mig att ni haft det skönt i sommar. Vilken temp hade ni i poolen i sommar?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Peder

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #8 skrivet: augusti 31, 2006, 08:00:43:43 »
Jadå vi har haft det riktigt skönt, men den hann inte bli klar förrän i slutet av juli så någon riktig värme hann det inte bli i den. Låg på 23 grader som varmast. Har 2 små "solfångare" (det svarta som ligger närmast på soldäcket) från Suntex. De funkar riktigt bra värmer upp vattnet ca 5 grader men det är inte tillräckligt så nu funderar jag på någon sorts vedeldad värmare. Får se om man kan klura ut något...

Utloggad Fia

SV: Nybörjare med lite funderingar
« Svar #9 skrivet: augusti 31, 2006, 10:14:02:02 »
Kan det här vara något för er? Gå via "Sport och fritid" sen "Utomhuspool",
en elvärmare på 3 kilowatt. ( Vet att el är dyrt)

http://www.trendimport.se/motor.asp
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan