CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Så underhållsfri pool som möjligt.  (läst 5365 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rico

Så underhållsfri pool som möjligt.
« skrivet: augusti 15, 2012, 18:02:14:14 »
Hej.

Är helt ny här och ska införskaffa en pool på 3,5x6 m med pooltak och värmepump. Tanken är att hålla 29 grader i poolen.
Jag vill ha en så underhållsfri pool som möjligt och har läst, läst och läst här på forumet. Innan jag börja läsa ville jag ha salt klorinator men nu är jag lite osäker.  <hmm>
Jag har sett att en del har fått problem med t ex att ph värdet sticker iväg och det låter inte kul.
Så till min fråga vilka värden är det som man kan få problem med och är det så att eventuella problem som uppstår beror på att man inte har fått till den optimala inställningen/drifttiden?
Är salt klorinator bra om man vill ha lite underhåll?

Fredrik



PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Poolgiganten

Utloggad Trollmann

SV: Så underhållsfri pool som möjligt.
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2012, 20:14:30:30 »
Jag tror att saltsystem kan ge dig den pool som behöver minst skötsel, detta är skälet till att jag valde saltklorinator. MEN klorinatorn i sig ger inte denna effekt utan att systemet i helhet. Du behöver  ORP samt Ph mätning med automatik på antingen klor eller båda. ph kan man ha automatik på genom antingen syra som tillsätts eller koldioxid. Fördelen med just saltklorinator är att du inte använder klor med tillsatser vilket gör att balansen mellan andra kemikalier inte rubbas(utom ph som drar upp vid stor användning).

Jag har importerat ett system från USA eftersom priserna och utbudet är helt annat. Ett Hayward system med full automatik(har dock inte kopplat in ph auto). Allt är automatiskt med pumpstyrning osv. Har inte haft i något i poolen sen juni och haft ph drift sen mitten av juni på 0,2 enheter.
Eftersom  vi i Sverige ofta har pooltak så tror jag inte riktigt på att man sätter saltklorinatorn på x timmar och sedan är det bra, utan tar man av taket varje dag en vecka och badar behöver du 2-5 ggr mer klor än när taket är på och då är det grymt bra med ORP mätare och automatik.
PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Utloggad Erica

SV: Så underhållsfri pool som möjligt.
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2012, 02:44:58:58 »
Vi använder inget salt till vår inomhuspool (8 x 4 m) men har i stället ett automatiksystem för konventionell klordrift - en mätutrustning mäter Redox (kopplat till klorvärdet) och pH och doserpumpar pumpar in flytande klor (natriumhypoklorit) resp. saltsyra vid behov. Det fungerar alldeles ypperligt. Vi kontrollerar värdena med mättabletter någon enstaka gång, men annars sköter sig det hela självt så när som på att man förstås får fylla på förrådsdunkarna så det inte kör slut. Mätvärdena ligger hur stabilt som helst över tiden.

Däremot har vi inte automatik för filterbackspolning. Med en inomhuspool behöver man inte backspola särskilt ofta (det kommer ju inte löv m.m. i den) så det har inte känts särskilt angeläget att automatisera den biten.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Så underhållsfri pool som möjligt.
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2012, 10:20:15:15 »
Nu vet jag inte vad de kemikalierna kostar. Men bör man inte skilja på pool inom- och utomhus? En utomhuspool drabbas ju av uv-strålning vilket gör att "vanligt" fritt klor bryts ner/försvinner upp till 80-90% på bara några timmar. För att kompensera för det lär man ju behöva ha i betydligt mer vilket borde resultera i att förbrukningen ökar.

Det är ju därför dessa cyanursyra m.m. finns som binder kloret så att det inte försvinner så fort. Exakt hur det fungerar kemiskt har jag inte lyckats lära mig än, men jag försöker fortfarande hitta info då jag vill lära mig det.

En annan fråga är ju vad du menar med underhållsfri? Är det att ha vattnet i balans eller städning?

Jag läste någon annanstans att man även ska lita på kroppens sinnen också. Ser vattnet klart ut, irriterar det inte ögonen och smakar bra så har man kommit ganska långt även utan mätinstrument. Jag själv kommer nog att fortsätta med puckar, men installera en puckautomat som man man kan fylla med nästan hela säsongens förbrukning. Eventuellt i framtiden även en rening med UV som gör så att man kan minska mängden klor i poolen. Sedan mäta med jämna mellanrum, och föra bok på värdena. Då borde man rätt tidigt se om det håller på att bli fel, innan det har blivit det.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rico

SV: Så underhållsfri pool som möjligt.
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2012, 21:49:05:05 »
Tack för era svar.
Det är vattnets balans jag vill ha så lite underhåll med som möjligt.
Trollmann: Jag tittade runt lite på haywards produkter men blev inte riktigt klok på vilka delar man behöver. Så skulle du vilja skriva vilka delar du har köpt, och om du köpt det över internett var du köpt det.
Efter att sökt på ORP så har jag nu hittat att pahlen har ett liknande system som heter minimaster, men det är ju rätt dyrt så jag skulle kanske kunna tänka mig att importera ett hayward system.
PP-Pool från Poolnet 6x3,5 med invändig hörntrappa och runda hörn. Pooltak LQ Klassik A pluss.
Värmepump: HydroPro 7. SMC20 saltklorinator. Pump: Vagner 0,75kw, Pentair sandfilter 105 kg sand.

Utloggad Trollmann

SV: Så underhållsfri pool som möjligt.
« Svar #5 skrivet: augusti 16, 2012, 22:04:23:23 »
Hej!

Jag har handlat från http://www.a1poolparts.com och då använt shipitto för att få hem grejerna. En sak jag missade var att jag trodde att systmet var 220 kompatibelt, eftersom i princip allt man annars köper har elektronisk strömmatning och kan där med matas med allt från 90-250v. Men där hade jag fel. Har nu en 220->110 konverter och det fungerar fint. Systemet kan styra 220 utrustning dock.

Har detta:
  • PL-P-4
  • AQL-CHEM
  • AQL2-WW-PS-4
  • T-CELL-3
  • P-KIT

Systemet är en av USA's bästa system på marknaden, och har relär osv.


Köpte dessutom till en polaris 9300 robot. Även ifall jag fick betala frakt och tull så blev det under 50% av vad liknande system kostar i sverige.

Jag antar att det finns liknande system att köpa här, men jag har inte hittat något.

PP-pool 6*3*1,5 isolerad.
Dalas pooltak
Atlas Scientific ph, oRP, ph-, klor automation via esphome och Home Assistant

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag