CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Uppvärmning av inomhuspool solfångare/pem  (läst 3459 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalle73

Uppvärmning av inomhuspool solfångare/pem
« skrivet: juni 25, 2012, 16:07:31:31 »
Hej,

Köpte nyligen ett hus med en inomhuspool 4x8m ~ 50kubik och som i dagsläget värms med pellets. Jag är inne på att skaffa någon form av solfångare alternativt lägga upp pemslang på taket. Tanken var att kunna hålla runt 28 grader i poolen från maj-sept.

Frågan är hur stor solfångare man behöver. Vad jag har förstått så brukar man säga att 50% av poolytan ska täckas av solfångare gäller detta även inomhuspooler? Poolen tappar ca 1 grad per dygn från 30 grader ner till 25 och sedan tar det längre tid nu på sommaren innan den stannar på ca 20. Poolen är täckt när den inte används.

Om man kollar på specen till en solfångare (12 rör) så står det att utbytet är 605kwh per år och vad jag kom fram till är att värma 50 kubik vatten 1 grad slulle ta 50000*1*1,163/1000=58,15 kWh.

Om man antar att det största utbytet är mellan April - september 6 månader så skulle man kunna säga att 1 solfångare räcker 12 dagar av 180. 180/12=15 vilket innebär att jag behöver 15 moduler för att täcka mitt behov är detta verkligen rätt?

Ett annat alternativ är att lägga upp 1000 meter svart pemslang på taket men jag har inte riktigt blivit klok på hur mycket effekt detta ger blir dock en betydligt billigare lösning.

Tacksam för hjälp.

/Kalle


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Uppvärmning av inomhuspool solfångare/pem
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2012, 17:02:14:14 »
En inomhuspool drar väldigt lite värme om den dels är ordentligt isolerad, dels har ett poolrum som håller en ganska hög temperatur. Vi isolerade vår pool med frigolit och värmer poolrummet med en luft-luft-vp, plus att vi förstås täcker poolen när vi inte badar. Vi håller poolrummet varmt, ofta runt 27-28 grader och då självvärmer poolen, d.v.s. effekten från pumpen räcker för att vi skall ha 30 grader eller mer i vattnet.

Har du poolen oövertäckt eller ganska kallt i poolrummet ? Annars så klarar du dig med låg extra tillskottseffekt. PEM-slang även i mindre mängd än 1000 m borde räcka gott. Vi har inte kört någon direktvärme till poolen de senaste månaderna. Har du en oövertäckt pool bör du inte värma vattnet alltför långt över rumstemperaturen för då får du hiskeliga fuktmängder att hantera. Vi körde så i början men insåg snart att energiförbrukningen blev alltför hög med det alternativet.

Utloggad monne81

SV: Uppvärmning av inomhuspool solfångare/pem
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2012, 20:46:34:34 »
Våran pool tappar mellan 0,5 och 0,8 grader dygn och vi hade samma funderingar som du, men valde mellan pool vp och solfångare.
Valet föll på solfångare ca 20m2 plana. Att jag valde solfångare beror på att jag ville minimera driftskostnaderna, och det känns som en mer långsiktig investering för hela huset och inte bara poolen .Och det hela funkar mycket bra, ger bra värme även då det är sämre väder.
Fördelen med solfångare är ju att du får nästan gratis varmvatten också, och det går ju åt en del när man har pool.

Det kostade ca 32000:- men då har jag gjort allt utom plåttäckningen själv, samt köpt lite grejer på blocket mm

Utloggad Kalle73

SV: Uppvärmning av inomhuspool solfångare/pem
« Svar #3 skrivet: juni 26, 2012, 11:07:33:33 »
Tackar för infon O0, får fundera lite på vad det blir det hade helt klart varit kul att testa att bygga nån egen lösning med pem men är helt klart mer seriöst att sätta in riktiga solfångare.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag