Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: SPA förberedelser  (läst 7741 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Per_4

SPA förberedelser
« skrivet: augusti 10, 2011, 17:29:54:54 »
Hej,

Jag är förhoppningsvis blivande utomhus spaägare som snart mha av en snickare ska börja bygga ett trädäck närmast huset.
Där jag ovanpå trädäcket i ena hörnet tänkte ställa en utomhus spaanläggning.

Den utomhus spaanläggning som jag hittills kollat lite på är från Skånska byggvaror och heter Carpo (eller den rektangulära Dione). Den är rund med 1.83 m i diameter, väger 136 kg tom och kan ta 950 liter vatten.  (http://www.skanskabyggvaror.se/produkt/spa_carpo_paket-8978 )

Jag funderar på att använda trallstorleken 34*145 ovanpå trädäcket och ta ett CC avstånd på reglarna (45*170 cm?) på lägre än 60 cm på säg kanske 30-40cm?


Verkar detta rimligt eller tänker jag helt galet?

Tar tacksamt emot alla tips om vad jag tänka på med grunden och val av spaanläggning. 

Hälsningar/Per

Poolgiganten

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: SPA förberedelser
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2011, 08:25:25:25 »
Någon ingenjör med hållfasthetsberäkningar  som specialitet bör kunna svara på om det håller, men spontant känns det som att det inte är några problem. Bästa underlaget är dock hårdgjord mark med bärlager 20-40 cm beroende på var du bor och markens beskaffenhet i övrigt, samt ett väl dränerande ytskikt på det.

Angående spa modell så hade jag alla gånger gått på det lite större alternativet (högre vikt dock...). Ett runt spa kan se trevlit ut, men blir gärna väldigt trångt i mittten om flera badar + att i alla fall jag, har svårt att hitta bekväma positioner i ett runt spa, finns likosm ingen plats att "hänga" på.

Lycka till! Du kommer inte att ångra att du skaffar ett spa!

/Ziggy

Utloggad Per_4

SV: SPA förberedelser
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2011, 08:45:05:05 »

Tackar för detta svar. Ska kanske fundera lite mera på hållfasthet och trädäcks underlaget.

Hmm..som du skriver så kanske det är som så att en fyrkantig spaanläggning är bättre.
Om jag har utrymmet c:a 2.2 - 2.5 * 2.2 - 2.5 meter och max 60-70 tkr att spendera på själva spat vad bör jag då köpa?

Tar mycket gärna emot fler tips, råd och "tänk på detta före du sätter spaden i jorden" om spaanläggningar.

Vänliga hälsningar/Per
 

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: SPA förberedelser
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2011, 08:56:10:10 »
Finns massor av bra trådar i forumet gällande val av spa. Har du specifika frågor som du inte hittar något svar på någon annanstans så ställ dem här, finns massor av kunskap och erfarenhet i forumet...

/Z

Utloggad Steffe

SV: SPA förberedelser
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2011, 09:06:33:33 »
Jag har mitt spa stående rakt upp och ned ett gammalt trädäck. Måttet på karet är ca 2,2 x 2,2 m och rymmer ca 2 kbm (2 000 liter). Trädäcket är byggt enligt svensk byggstandard, cc 60 mellan reglarna osv. Det har inte varit några problem dem åren de stått där. Givetvis kan du dimensionera upp för att få mer säkerhet, dvs. större reglar med tätare avstånd osv. Karet är ju en utbredd belastning.

Utloggad Per_4

SV: SPA förberedelser
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2011, 09:23:06:06 »
Tackar, jag kollar runt lite på forumet så kanske jag få svar på det jag funderar på och inte minst få inspiration  :)

Hälsningar /Per

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag