CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Billig värmepump "ESB-7 POOL"  (läst 39281 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Phyxius

Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« skrivet: juni 17, 2007, 22:42:07:07 »
Någon som har denna värmepump? Den är ju GRYMT billig (9995:- enligt uppgift) så det skulle vara klart intressant att testa en. Kylmediet är väl inte det bästa om jag förstått det rätt men för det priset så för man väl ta det. Ta en titt på länken nedan och kom gärna med kommentarer.

http://www.energisparbolaget.se/PDF/ESB7_pool.pdf
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2007, 00:26:40:40 »
Den er i utgangspunktet Spansk produsert og benyttes av flere blant annet min leverandør hvor den heter VPS10. Den er solgt i ca 30 stk i Norge i ca 4 år og har hatt lite med problemer. De 5 jeg ringte var meget godt fornøyd, eneste var at den må tilkobles 16A C-elementer (trege sikringer). De som er solgt i her i Norge er laget med varmeveksler, termostat, mediefylt og flow-vakt påmontert på enheten ferdig med hovedbryter og sladd. Bare å koble til poolslanger og sette slafen i kontakten. Den jeg har er oppgitt til 10 kW og er lik den som er i PDF til 12kW forskjellen kan være at vår kan ta hele vannmengden mot ESB sin trenger bypass. Uansett en meget rimelig VP som skal fungere bra selv om mediefylling, rør/rørlegger og elektrikker kommer i tillegg til prisen.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2007, 08:31:08:08 »
Är inte det där en modifierad Nordic Air NA8000 luft/vattenvärmepump?

OM det är det så har de där pumparna förorsakat ett bolags konkurs redan, förmodligen fler - felen har löst av varann och det har inte gått sälja pumparna med garantier.
(Dåliga kretskort bl.a.)

Nu vill jag än en gång säga att jag inte är helt säker på att det är en NA, men jag är rätt säker.

Jag rekomenderar i alla fall rent generellt att man säkerställer sig om att det finns service och reserdelar till den pump man väljer att köpa, ju större leverantör desto "säkrare" att det finns service och reservdelar den dag man behöver det.
Det är inte alltid det blir bäst om man köper det billigaste som finns, rätt ofta finns en anledning till att priserna kan hållas låga.
T.ex att man köpt upp ett konkurslager.

OBS. Det kan vara så att pumparna fungerar bättre som poolvärmepumpar då de inte så ofta kommer att behöva avfrosta, just avfrostningen har väl varit det största problemet på Nordic Air-maskinerna om jag inte missuppfattat det hela.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad evets32

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2007, 08:58:47:47 »
Låter intressant..... et huset jag köpte hade en nordic air pump instalerad för uppvärmning och jag kan bara säga att det är en stor skillnad på den pumpen mot den Panasonic jag köpte till det förra huset. Men det stämmer nog att man får det man betalar för!

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #4 skrivet: juni 18, 2007, 09:23:02:02 »
Her er ihvertfall den jeg har og den er importert fra Spanien og ombygd i Norge med styrkort og det hele. Den anbefales ikke til de som har innendørspool pga. nevnte avisingsproblemer.

http://www.vp-systemer.no/index.php?p=bv

Utloggad utopiazz

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #5 skrivet: juni 18, 2007, 10:12:56:56 »
Bidda: Fick du ett bra pris på värmepumpen eftersom dom länkar till ditt poolbygge?

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #6 skrivet: juni 18, 2007, 13:44:47:47 »
 <hmm>....var ikke klar over denne linken i linken når jeg la ut. Tar seg jo litt dårlig ut at jeg da er positiv til utstyret  ;) Det jeg sa var de kunne få låne noen bilder av installasjonen for å vise hvordan monasjen kan gjøres. Fikk prutet ned 2000 kr men tilbudet om dette kom etter at handelen var i boks. Men uansett så fungerer VP vår bra.

Utloggad Phyxius

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #7 skrivet: juni 19, 2007, 10:15:06:06 »
Fick följande svar på mitt mail till leverantören:

Priset på poolvärmepumpen är 10.000:- kr (ink moms). Vi har inga
återförsäljare i dina trakter så det går bra att köpa den direkt ifrån
oss. Kan skicka med efterkrav, alternativ pumpen hämtas i Stockholm
eller Göteborg. Materialet i växlaren är rostfritt. Cop värdet 4.71.
Helt ny produkt för oss, så inga referenser ännu för pooler. Där emot så
är det samma utedel som vi använder till våra luftvatten värmepumpar där
finns det gott om referenser. Om du vill titta på en utedel i drift, så kan du kontakta våran säljare som har ditt område, så ska han kunna hjälpa dig med det.


Det enda jag reagerar på lite är väl att växlaren är i rostfritt. Titan är väl att föredra om jag har förstått det rätt? I övrigt tror jag nästan att det är värt ett försök.

Bidda: Det verkar vara samma utedel som din men annan växlare va?
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #8 skrivet: juni 19, 2007, 16:19:06:06 »
Virker å være lik den vi har. Vi har også rustfri veksler og behøver ikke noe annet da vi ikke har tenkt å bruke Baquasil i stede for klor.

Utloggad jkrassman

SV: Billig värmepump "ESB-7 POOL"
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2007, 17:04:21:21 »
Fick följande svar på mitt mail till leverantören:

Priset på poolvärmepumpen är 10.000:- kr (ink moms). Vi har inga
återförsäljare i dina trakter så det går bra att köpa den direkt ifrån
oss. Kan skicka med efterkrav, alternativ pumpen hämtas i Stockholm
eller Göteborg. Materialet i växlaren är rostfritt. Cop värdet 4.71.
Helt ny produkt för oss, så inga referenser ännu för pooler. Där emot så
är det samma utedel som vi använder till våra luftvatten värmepumpar där
finns det gott om referenser. Om du vill titta på en utedel i drift, så kan du kontakta våran säljare som har ditt område, så ska han kunna hjälpa dig med det.


Det enda jag reagerar på lite är väl att växlaren är i rostfritt. Titan är väl att föredra om jag har förstått det rätt? I övrigt tror jag nästan att det är värt ett försök.

Bidda: Det verkar vara samma utedel som din men annan växlare va?


Jag har beställt en sån pump och enligt säljaren ska det vara rostfritt och titan i växlaren. 2-års garanti på växlaren förutsatt att en kyltekniker kopplar in växlaren och vacumsuger den - samt protokollför detta. Ska tydligen kosta runt 3000 - 3500:-

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag