VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?  (läst 6328 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M@rkus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Instagram: @staycation_varvagen
    • Visa profil
Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« skrivet: september 03, 2018, 23:46:05:05 »
Bygger en 8x4 thermopool och ska bygga en trappa längs med kortsidan. Vi tänkte att trappan ska består av tre trappsteg. Det medför att det blir en större klack ner mot poolbotten.

Vi har tänkt att göra trappstegen djupare så att man kan sitta på alla stegen.

Vad säger ni? Hur djupa bör trappstegen vara? Hur har ni löst bra sittyta? <dontkn>

Bilderna är utkast,

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #1 skrivet: september 04, 2018, 07:51:29:29 »
Vi gjorde misstaget att göra första trappsteget lite för långt ned i vattnet, med stigande ålder och försämrad balans så är just första steget en liten utmaning för flera av de gäster vi haft i sommar.
Mina egna onda knän får också en rätt stor belastning just när man går nedför trappor med hög steghöjd.
Hade jag byggt idag hade jag nog satt översta steget just ovanför vattenytan.
Med tanke på avståndet mellan vatten och poolsargen så blir det rätt fort frågan om ganska stor steghöjd om första steget ligger under vattenivån.

Vi gjorde en trappa ned i ena hörnet och sittbänkar på lagom sittdjup, det är vi nöjda med.

Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad ByggaNytt

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 539
  • Total likes: 103
  • Kön: Man
  • 4,5*6,75 Thermopool
    • Visa profil
    • Logger
SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #2 skrivet: september 04, 2018, 17:45:49:49 »
Här har du min trapptråd, kanske ger lite inspiration och vi är grymt nöjda med dagens lösning (hörntrappa):

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11460.0;all
4,5*6,75 Thermopool, gjuten hörntrappa & svetsad liner (Alkorplan3000 Persia Black).
Bassängutrustning: Pahlens Rostfria + Pahlens JetSwim 2000.
Cirkulation: Pahlens P01 T55 0.55kW 3-fas & sandfilter Pahlens 525.
Värme: Bergvärmepump Nibe 1115 8,5 kW med Pahlens  Maxi-Flo 120kW värmeväxlare.
Rening: Autodosering via Pahlens MiniMaster & UV-lampa Pahlens Auto-UV Titan 75W.
Automatisk vattenpåfyllning: Pahlens Nivåvakt.
Poolrobot: Zodiac RV5500.

SPA: Caldera Niagara med FreshWater Salt System.

http://familjenlindstrom.se/logger/index.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #3 skrivet: september 05, 2018, 14:38:07:07 »
Har en rektangulär 8x4 betongpool som är målat med epoxifärg. Jag är också intresserad av en sånt trappa på poolens kort sida eller i hörnet fast jag har varken tid eller lust för en "custom made" konstruktion.
Vet ni om det finns någon färdig produkt till exempel tillverkad i fiberglas eller annan plasttyp som man kan köpa och ställa in i vattnet?

Med vänlig hälsning,
Dimi

4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad Dimitris76

SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #4 skrivet: september 05, 2018, 21:28:38:38 »
Jag hittar den här www.pooltrappa.se
Är det någon som har testat produkterna?
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad M@rkus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Total likes: 0
  • Instagram: @staycation_varvagen
    • Visa profil
SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #5 skrivet: september 05, 2018, 23:23:46:46 »
Tänkte bygga stommen i tryckimpregnerat virke. Varje trappsteg blir nog 40cm djupa så att det går att sitta "från sidan" på alla trappsteg.

Kan man använda formplywood istället för tryckimpregnerad plywood?
 

Utloggad justus

SV: Pooltrappa - Skapa en sitt yta?
« Svar #6 skrivet: december 15, 2018, 21:19:59:59 »
Jag byggde första trappsteget stegdjup 50, för att göra det mer barnvänligt. Steg nummer två djup 40. De resterande två steg körde jag 30 cm. De kan man egentligen ändå inte använda att sitta på ändå eftersom de är för djupt vatten. Så det är endast steg 1 och 2 man kan fundera på.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan