CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Bygga eget utespa med block, möjligt?  (läst 8672 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Briggs

Bygga eget utespa med block, möjligt?
« skrivet: juli 17, 2017, 20:47:04:04 »
Lite nyfiken på skaffa mig ett utespa och tittat på alla möjliga olika Spabad där ute men funderat på om någon försökt bygga ett själv med frigolitblock typ som Thermopool lego bygge? Hittade en sida som heter custombuiltspas som bara säljer guiden men någon måste ju sälja som ett kit?

Någon som har bra tips eller om det ens är möjligt i Sverige?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2017, 07:43:44:44 »
Varför itne bara bygga i tryckimpregnerat och plywood?
Sen isolerar du utvändigt, köper standard billiga inlopp, utlopp och annat lämplig för mindre pooler eller spabad?
Beställ sedan en måttbeställd liner som du klär badet med.  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Briggs

SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #2 skrivet: juli 19, 2017, 10:07:21:21 »
Nja, tänkte lyxa till det lite med mosaik och lite annat lull som https://www.custombuiltspas.com/examples-of-custom-hot-tubs/

Tips?

Utloggad MathiasS

SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #3 skrivet: juli 19, 2017, 11:05:09:09 »
Vad är det du funderar på egentligen, är det inte bara att bygga på?

Mosaik/kakel i ett klimat där vattenfryser är alltid besvärligt och något du måste hantera. Samma problematik som i en pool.

Bygga väggar med Thermoblock är ju inget konstigt även om vinsten kanske är lite mindre för något så litet som ett spa - det är ganska enkelt att formsätta och gjuta direkt istället, och sedan isolera ordentligt på utsidan.

Vill du ha mer komplicerade ytor invändigt skulle jag överväga sk LUX-skivor till inredningen. Finns även andra fabrikat. Man bygger hela badhus i sådant och är väldigt enkelt att jobba med samt enkelt att forma.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #4 skrivet: juli 19, 2017, 11:51:54:54 »
För övrigt, är det en badtunna eller ett SPA-bad du tänkt bygga.
Att bygga ett spa-bad blir nog rätt komplicerat och dyrt, och det är troligt att det blir sämre än ett som du köper även om du väljer ett billigt SPA.
Badtunnor som tillverkas rationellt är inte så dyra, men det är klart, de finns nog inte med mosaik.
Och det tror jag är av en anledning... (Som MathiasS nämner).

Min erfarenhet är att de som bygger själva ofta inte blir så nöjda, men är du händig och bra på att fixa fram prylar billigt eller gratis så kanske det blir hur bra som helst, men skall du köpa alla grejer som behövs så kan det nog dra iväg rätt fort prismässigt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #5 skrivet: juli 19, 2017, 12:05:05:05 »
Skulle jag bygga nåt liknande med det du länkat till så skulle jag bygga en "minipool" med sköna sittplatser i hela badet, jag skulle inte sätta in några "jetmunstycken" eller luftmunstycken (det bullrar så mycket att de flesta aldrig kör dem ändå).
Jag skulle dessutom välja en armerad platssvetsad liner, och jag skulle svetsa själv om jag bara fick fatt i de prylar som behövs.
Jag skulle satsa på bra med isolering och kvalitetsgrejer när det gäller cirkpump och filter.
Värme, en liten poolvärmepump.
Elvärmare när det är för kallt för poolvärmepumpen.

OM du nödvändigt vill ha "bubbel" i poolen så sätt in luftpump istället för vattenpump, det blir mycket billigare.
Skillnaden mellan luft och vatten"jets" är att luftmunstyckena inte alls ger samma "massage", men du har samma eller större mängd "bubbel" i poolen.
Så om det är "imponatorverkan" du är ute efter = Luft.
Vill du ha massage = vatten.

Men som sagt, tror det drar iväg prismässigt fort om du skall forma sköna sitt/liggplatser och utrusta dem med jets, pumpar, mosaik o.s.v..
Och sen har du alltid frysrisken med mosaik.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Briggs

SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #6 skrivet: juli 24, 2017, 02:21:11:11 »
Tacksam för alla bra svar, kanske får det bli ett färdigt spa.

Synd att det är sån himla djungel där ute.

Tycker det är extremt svårt att hitta något som känns rätt och går att lita på.

Jag tittar nu efter ett spa med plats för 5-6, bra isolering, bra komponenter, rostfri stomme, lagom antal leds och jets, bra rör dragningsteknik till ett bra pris.

Någon som kan rekommendera denna firma ellermderas utespa?

http://pentland-spa.se/

Utloggad Andreascarlsson

SV: Bygga eget utespa med block, möjligt?
« Svar #7 skrivet: juli 30, 2017, 16:51:31:31 »
Har ett p18 sen 2år, cirkulationspumpen låter litegrann! I övrigt inga problem, förutom handhavandeproblem med filterrengöring mm Tar ett tag innan man lär sig hur ofta det ska göras ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag