CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Nyköpt hus med pool, problem..  (läst 3822 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad farside

Nyköpt hus med pool, problem..
« skrivet: maj 22, 2017, 18:54:13:13 »
Hej!
Första inlägget på detta forum, och första poolen för mig, så var snälla  :)

Jag har precis flyttat in i ett nytt hus som har pool, poolen är en J&F storpool och pumpen därifrån den med (750kw).
Till detta finns det en poolvärmare inkopplad, en hydro pro.
Jag har nu fyllt upp poolen och kört igång poolen exkluderar värmaren, då kopplingarna till värmaren läckte nåt kopiöst.
Jag får igång pumpen och cirkulationen är bra i poolen, det liksom snurrar i poolen, men efter ca 1-12 timmar (oklart hur länge) så försämras cirkulationen markant! det är knappt så vattnet cirkulerar.
Jag har testat att backspola filter och direkt efter det så är cirkulationen bra igen, i nån timma, sen tillbaka till dålig cirkulation.
Det droppar lite ifrån en koppling som sitter på bypass ventilen, men det kan väl knappast vara orsaken till dålig cirkulation efter nån timma?
Jag håller på att bli galen på detta (har krånglat hela veckan med detta, men kommer aldrig till nån lösning.)
Jag har vatten så det täcker nästan hela skimmern, så det bör inte vara felet.
Filtret i skimren är inte fullt det heller, så det borde inte försämra cirkulationen.

Snälla hjälp mig!

Poolgiganten

Utloggad j-t

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #1 skrivet: maj 22, 2017, 19:30:40:40 »
Är pumpens motor väldigt varm?
Något som ändras innan eller i samband med att cirkulationen blir dålig?
Bilder?

Utloggad dajjes

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2017, 19:40:21:21 »
Låter som du har luft i systemet. Täta alla kopplingar.

Utloggad farside

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2017, 19:56:31:31 »
Tack för snabba svar!
Pumpen är inte varm.
inget ändras vad jag vet, nu är ju tyvärr tryckmätaren trasig, skall införskaffa en ny imorgon, men iövrigt inget som inträffar.
Luft i systemet, hur detekterar jag det? som det ser ut är det tätt, men det är klart, om luft letar sig in så kommer ju inget vatten ut... nåt tips på hur jag kan hitta ev läcka?
En fundering jag fick nu när jag var nere vid poolen, den där genomskinliga behållaren på poolpumpen, skall den vara helt fylld med vatten? eller skall det vara luft däri? i min är det luft, inte enbart vatten (det liksom splashar runt under locket...)

Bilder bifogade:
På bild med bypass, det är den vänstra på bilden som läcker något.. (ut ifrån filter)

Utloggad TommyC

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2017, 21:15:52:52 »
”Den där genomskinliga behållaren” är lock över grovfiltret som är placerad före cirkulationspumpen. I en annan tråd nyss så var grovfiltret blockerat av barr. Har du möjlighet att stänga ventiler före och efter cirkulationspumpen så att du vågar lossa på locket över grovsilen och se om det finns skräp där som blockerar flödet så gör det. Packningen under locket kan läcka vilket gör att pumpen suger luft varpå det ser ut som hos dig. Luften under locket försvinner normalt helt efter 10-20 minuter.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad farside

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2017, 21:36:03:03 »
Okej, jag får försöka öppna det locket, men jag har inga ventiler eller liknande för att stoppa inlopp/utlopp..  :-X
Nån idé på hur man kan hejda hela poolen från att läcka ut om jag lossar locket? Finns det nåt man kan plugga med? Givetvis för montering med fylld pool?

Utloggad TommyC

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2017, 21:51:41:41 »
Centralventilen på sandfiltret brukar har ett läge som är stängt. Åt andra hållet, från breddavloppet finns det till vissa fabrikat passande pluggar som monteras inifrån poolen. Jag har ingen koll på J&F men det är ju en ganska vanlig modell så det finns andra här som har koll.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2017, 22:16:57:57 »
En del bräddavlopp har en inbyggd liten ventilskiva som man kan skruva ned för att stänga utloppet. Men alla har det inte...

Vattnet är inte exceptionellt smutsigt så att filtret helt enkelt blir igensatt efter ett par timmars körning, så att det därför kommer igång efter backspolning ? Annars låter väl luft som det troligaste problemet. Det behövs inte mycket luft för att pumpen nästan helt skall sluta att pumpa, hur känsligt det är för mindre luftmängder varierar mellan olika fabrikat.

Din pump är väl på 750 W ? En pump på 750 kW skulle vara gigantisk och klara en helt enorm pool - men behöva lite över 1000 A om den är trefas...

Utloggad Oceanum

  • I branschen
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 362
  • Total likes: 36
  • Har en mosaikpool 10,5x3,5m
    • Visa profil
    • Oceanum - Pool & Pooltillbehör på nätet
SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #8 skrivet: maj 23, 2017, 22:39:42:42 »
Okej, jag får försöka öppna det locket, men jag har inga ventiler eller liknande för att stoppa inlopp/utlopp..  :-X
Nån idé på hur man kan hejda hela poolen från att läcka ut om jag lossar locket? Finns det nåt man kan plugga med? Givetvis för montering med fylld pool?

Utloppet från maskinrummet (det som blir tilloppet till poolen) brukar gå att stänga genom att ställa ventilen på sandfiltret i läge "Closed". Inloppet till maskinrummet kanske du kan stänga genom att sätta en ordentlig kork i breddavloppet (under silkorgen i breddavloppet) eller en vinterplugg om du har sådan?

När du rensar silkorgen i pumpen så passa även på att stoppa ned fingrarna känna efter skit som fastnat i pumpens impeller (brukar vara trångt som f-n och kräver långa fingrar). Det är vanligt att det fastnar just barr och dylikt i denna, och då försämras verkningsgraden på pumpen markant.

//Martin
Mvh
Martin | Oceanum

Vi jobbar med Pahlén, Gullberg & Jansson, Chemoform, Swed Handling, Clear Pool, Lay Z Spa, Scuba II, Litokol, Walter

Utloggad farside

SV: Nyköpt hus med pool, problem..
« Svar #9 skrivet: maj 25, 2017, 08:13:53:53 »
Nu har jag tittat på det här och här var nog problemen:
- Packning saknades på det där glaslocket, med den packningen på plats så verkar det inte komma in luft den vägen.
- Packningen på slang in till pump ifrån pool hade en packning, men av fel sort.
- skimmerlucka saknades, det hade stor betydelse för reningen sa de på j&f, vet inte om det var så viktigt egentligen.
- lagade en småläckande koppling på bypass ventilen.

Nu verkar det, peppar peppar, som att jag har konstant tryck ut ifrån pumpen (visuellt ser det så ut i poolen) och inte en massa skvalpande vatten under glaslocket, utan nu är det välfyllt.
Jag ska gå ut nu på och känna på utloppet i poolen.. är det så att det är dåligt tryck nu med, ja då vet jag inte längre vad jag ska ta mig till..

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag