VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorautomatik eller Saltklorinator  (läst 8729 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad daniels

Klorautomatik eller Saltklorinator
« skrivet: juni 15, 2019, 21:42:00:00 »
Hej!

Vi har snart byggt färdigt vår pool, en 8x4 m gaveltrapp från tjälldén. Vi har kommit fram till att vi vill ha någon form av automatik för klorhanteringen.
Vi har plastdetaljer i poolen, så både saltklorinator och klorautomatik är gångbart. Vi har egen brunn med hög alkanitet 210 mg/l, ph 7,6 och väldigt hårt vatten 15dH.

Baserat på detta, är något av valen (saltklorinator/klorauto) att föredra? Har försökt hitta någon info som pekar åt ena eller andra håller men famlar lite i blindo..
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #1 skrivet: juni 15, 2019, 23:09:43:43 »
Vi har självs klor- och pH-automatik och är mycket nöjda med hur det fungerar. Det har rullat på, år efter år utan några större problem (vi har inomhuspool och alltså inga säsongsstängningar).

Ert pH är inget problem, men pH blir trögreglerat med så hög alkalinitet. Men den höga kalkhalten kan vålla problem med kalktvålbildning, något som jag misstänker blir värre om du blandar salt i vattnet. Sedan vet jag inte ur själva elektrolyscellen klarar så hårt vatten om du skulle välja en klorinator. Får du avlagringar på den kan det nog bli problem.

Utloggad daniels

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2019, 08:38:17:17 »
Det var lite som jag själv misstänkt lite, att vår hårda vatten ev kan ställa till det för elektrolyscellen...
Lutar mot en klorautomatik, dvs Pahléns minimaster.
8x4x1,5 m gaveltrapp från Tjälldén
G&J - Nova Comfort - Klarglas - Antricit grå
G&J - V20
Minimaster - Klor och Syra
BADU Prime eco VS
Maytronics Dolphin Supreme M400
Exact idip Micro 20

Utloggad andhreas

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #3 skrivet: juni 17, 2019, 15:15:21:21 »
Är det detta som är kalktvålbildning? Såhär ser min elektrolyscell ut efter ca 5 dagar...


Vi har mycket kalk i vattnet i Kristianstad.
Jag kan inte minnas att det var såhär illa i början när vi började använda salklorinatorn dock.. vi köpte den begagnad så kan det bara vara att elektrolyscellen är förbrukad och behöver bytas?
« Senast ändrad: juni 17, 2019, 15:23:56:56 av andhreas »

Utloggad MJ9

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gotland/Stockholm
  • Antal inlägg: 12
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #4 skrivet: juni 30, 2019, 21:37:48:48 »
Vi har också hårt vatten, använder saltklorinator och det fungerar perfekt. Vattnet är alltid kristallklart och har aldrig haft problem med vattnet eller saltklorinatorn och elektrolyscellen.

Utloggad Budde

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2019, 23:54:14:14 »
Glöm båda
Körde salt tidigare men bytat till magmapool nu helt underbart vatten och kristallklart

Utloggad TommyC

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #6 skrivet: augusti 12, 2019, 11:09:27:27 »
Varför göra något enkelt när man kan krångla till det och betala 20k för något som troligen kommer att krångla inom 10 år.
Veckoklorpuckar fungerar väldigt bra och har en felfrekvens på exakt NOLL. Varför inte prova puckar en säsong. Kanske visar det sig att det är ett överkomligt jobb att komma ihåg att lägga i en puck en gång i veckan.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #7 skrivet: augusti 12, 2019, 22:20:11:11 »
Håller med både Erica och Tommy.
Det finns inga superprodukter eller metoder som är perfekt. Alla har fördelar eller nackdelar. Jag tror de som säljer pool och utrustning behöver bli bättre på att förklara alla metoder och produkters fördelar och nackdelar. Vidare kemikaliernas verkan och samverkan med andra. Själv har jag inte bestämt vad som är bäst. Jag har material och kunskap för en eller två böcker på området. När erfarenheten av klor och sandfilter är över 100 år borde det inte finnas frågetecken? Det är lätt att misslyckas med klor. Då söker man andra kemikalier eller metoder. Det dyker alltid upp något nytt. Jag som kemist blev lurad de första åren. De som inte är kemister hur klarar dessa denna Djungel?
Råd och riktlinjer behövs ändras utifrån Sveriges riktlinjer och kemikalier som används.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #8 skrivet: augusti 13, 2019, 16:54:39:39 »
Hej Andreas!
Förtvålning kan ske oavsett vilket salt som används. Eller om vattnet är kalkrikt dvs. hög hårdhet.
Det som krävs för detta är; positiva joner som tex.natrium eller kalcium.
Vidare fett, olja eller hudrester. Högt pH måste också till. Vid den ena elektroden bildas klor och vid den andra hydroxidjoner som ger högt pH vid denna elektrod. Det är där förtvålningen bildas. Prova gärna att sänka vattnets pH för att hjälpa klorinatorn och låt badgästerna duscha innan bad för att bli av med oljor, fett och annat. Ett badhus brukar ha normen att byta elektroder varje år. Sista badhuset jag pratade med hade haft sina i 7 år. Hör gärna av dig om det blir någon skillnad.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #9 skrivet: augusti 14, 2019, 16:38:58:58 »
Hej Daniels!
I ditt fall skulle jag välja Ericas lösning. Hög alkalinitet ger större mängd syra som behövs tillsättas. Elektrolys/saltklorinator höjer pH. Vilket betyder att ännu mer syra måste tillsättas för dig. Fördelen med elektrolys är att poolens kemikalier är nästan konstant hela tiden. Vilket gör mätvärden mer lättolkade. Vidare behöver du inte tillsätta klor. Det finns ju i saltet och återanvänds hela tiden. Det bildas och förbrukas.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #10 skrivet: augusti 14, 2019, 16:41:30:30 »
Om man har problem med förtvålning? Prova att lägga en fettabsorbator i skimmern. Återkom gärna om det blev skillnad?

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #11 skrivet: augusti 14, 2019, 22:52:13:13 »
Varken den ena eller den andra.

Båda lösningar är onödigt komplicerade, dyra och underhållningskrävande. Dessutom har de en tendens att krångla när man behöver de mest - under den korta poolsäsongen - och felsökning kostar mycket tid och pengar.

Saltklorinator är en mode som startade i Australien i 90talet.
Klorautomatik är en Europeisk trend.

Poolförsäljare vill att du köpa de för de är dyra och de vet att du kommer tillbaka för reservdelar med jämnt mellanrum. Forummedlemar för att ha något att diskutera och felsöka här...

I USA som är den absolut största poolmarknaden i världen 99% av privata huspoolinstallationer har en klorinator.
Du laddar den med en massa 200grams klorpuckar och den bara funkar helt underhållningsfritt i månader.

Googla "in line chlorinator" and läs själv!
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #12 skrivet: augusti 15, 2019, 07:09:53:53 »
Det är ganska roande att ni som inte har automatik ska berätta hur dyrt, krångligt det är och hur ofta man måste reparera sakerna......

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Dimitris76

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #13 skrivet: augusti 15, 2019, 08:33:17:17 »
Visst...
Känslig elektronik, pumpar och dyra elektroder som går sönder (och måste vinterförvaras), regelbundna kalibreribgar, tunga dunkar med frätande flytande klor som skall speciellförvaras separat från pH-reglerade kemikalierna.

Det låter som en drömlösning... för stadsbadhuset! O0
« Senast ändrad: augusti 15, 2019, 08:40:45:45 av Dimitris76 »
4.5x8x1.5m epoxyfärgad betongpool, Pooltak från Poolteam, Pahlen Maxi-Flo 75kW värmeväxlare, Thermia bergvärme, Hayward sandfilter och 3-fas Max-flo pump , Pentair Rainbow 320C in-line klorinator, Zodiax Vortex 4 poolrobot.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #14 skrivet: augusti 15, 2019, 14:22:47:47 »
Badhusen brukar använda båda metoderna, elektrolys/saltklorinator eller automatik med flytande natriumhypoklorit.

Utloggad Poolbutik

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #15 skrivet: augusti 15, 2019, 16:06:51:51 »
Bara av nyfikenhet, Roger S:
Vi har besökt ett flertal offentliga bassänger, i utbildningssyfte, för service och för genomgång av systemen. Vi har aldrig varit vid en bassäng som använder saltklorinator, alla har haft någon variant av automatik, ibland i kombination med högtrycks UV.
Kan du ge något exempel på ett offentligt bad eller badhus som använder saltklorinator?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #16 skrivet: augusti 15, 2019, 16:28:22:22 »
Hej!
Nu är jag ingen expert i detta forum utan bara någon som råkat svara på några frågor. Fler än jag trodde.
De flesta offentliga baden lider av renoveringsbehov och har tyvärr gammal teknik. Jag syftar på de mer moderna badhusen. Det du nämner om uv är något helt annat. Uv-ljus används i olika syften. UV-C dödar det som inte kloret kan. Vidare bryter ner monokloramin. Vid rätt våglängd bildar det ozon som är ett desinfektionsmedel. Vidare är det ofta ett komplement till desinfektion. Oftast klor. Senaste badhuset var i Gävle. De hade båda dessa system. Ingen i den offentliga verksamheten kallar dessa för saltklorinator utan elektrolys som är den verksamma metoden för att tillverka klor.
Roger


 


Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #17 skrivet: augusti 16, 2019, 00:21:22:22 »
Visst...
Känslig elektronik, pumpar och dyra elektroder som går sönder (och måste vinterförvaras), regelbundna kalibreribgar, tunga dunkar med frätande flytande klor som skall speciellförvaras separat från pH-reglerade kemikalierna.

Det låter som en drömlösning... för stadsbadhuset! O0

Ja det är just det som är poängen. Du målar upp någon komplicerad bild av hur jobbigt det är utan att ha en aning om verkligheten.

Jag har bytt EN probe på 7 år.
Jag har haft EN rejäl driftstörning när jag slarvade med att backspola sandfiltret så flödet blev dåligt och mätningen fel.
Kalibrera har jag i snitt gjort någon gång per säsong (dvs, jag trycker på en knapp när jag mätt att ph eller klor är där jag vill ha det).

Detta är arbetsinsatsen för att ha bra vatten även när 10 ungar hoppar i poolen samtidigt.

Givet detta vill jag dock säga att den generella uppfattningen i flera poolbutiker verkar vara att Pool-svensson i allmänhet inte orkar göra ovanstående, så den som är helt ointresserad får problem trots automatik.

Att det är så jobbigt, komplicerat, går sönder osv är dock bara tramsande och hittepå.

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #18 skrivet: augusti 16, 2019, 07:07:10:10 »
Där har du en poäng Mathias. Har man ett intresse så får man mindre problem. Den automatik du har och lång badsäsong gör den prisvärd. Man får ganska mycket för pengarna. Funderar på att köpa en lika dan själv.

Utloggad Erica

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #19 skrivet: augusti 16, 2019, 21:56:55:55 »
Vi har ett automatiksystem av äldre modell (analog teknik, mäter Redox och pH) och är väldigt nöjda med det. Vi har kört mer än 12 år och haft bara två störningar (ett relä fick bytas en gång och pumpen som pumpar saltsyra likaså). Inga elektrodbyten hittills. Allt rullar som tåget och vi har haft fräscht vatten hela tiden. Nu är vår pool lite annorlunda jämfört med de flesta här i och med att vi har en inomhuspool och alltså året runt säsong. Det är möjligt att man har lite mera problem om man får säsongsstopp och skall förvara elektroderna och sedan starta om igen. Men det arbete som systemet krävt för vår del är minimala jämfört med om vi kört manuellt.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #20 skrivet: augusti 16, 2019, 22:32:29:29 »
Jag har själv en utomhuspool som är i drift 9 månader om året med en medeltemperatur på 30 grader. Den har ett tak och är bra isolerad. Har inte bestämt mig riktigt än om metod för desinfektion. Du och många andra rekommenderar denna metod. Tyvärr är min pool inte bara bad. Jag gör en massa studier där också. Som Mathias sa, är man inte intresserad så får man problem. När jag riggar 30 sensorer i poolen är jag inte poppis. Nästa år tror jag inte jag behöver göra detta eftersom jag köpt en ny testanläggning för mina studier. Varje sensor kostar mer än ett automatiskt system. Har många sensorer. Anledningen är att jag vill veta mer. Ett automatiskt system för mig betyder konstanta värden. Jag tittar på avvikelser och hur de påverkar dynamiken. Detta är anledningen till att jag inte köpt automatik.
Jag har läst lite av dina inlägg. Du verkar vara mycket duktig och insatt på området. Vilket är uppskattat.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2019, 00:37:24:24 »
Där har du en poäng Mathias. Har man ett intresse så får man mindre problem. Den automatik du har och lång badsäsong gör den prisvärd. Man får ganska mycket för pengarna. Funderar på att köpa en lika dan själv.

Jag tycker att MM har fungerat väldigt bra, men jag skulle nog överväga andra alternativ om jag köpte idag. Det är ett par saker som stör:

1. Ingen logg-funktion.
2. Som diskuterats i annan tråd nyligen, man vill ha en ratt för att ändra kalibrerat värde på ett enkelt sätt. Eller, ett system som jobbar med reglering mot absolutvärde och inte relativt ett kalibrerat värde som i MM.
3. Koppling mot app/telefon

Fördelen med MM är ju dock att det bara funkar. Den gör det den ska.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #22 skrivet: augusti 18, 2019, 18:16:10:10 »
Jag tycker att MM har fungerat väldigt bra, men jag skulle nog överväga andra alternativ om jag köpte idag. Det är ett par saker som stör:

1. Ingen logg-funktion.
2. Som diskuterats i annan tråd nyligen, man vill ha en ratt för att ändra kalibrerat värde på ett enkelt sätt. Eller, ett system som jobbar med reglering mot absolutvärde och inte relativt ett kalibrerat värde som i MM.
3. Koppling mot app/telefon

Fördelen med MM är ju dock att det bara funkar. Den gör det den ska.
Tack för svar MathiasS!

Då är detta inte lösningen för mig. Jag har varit in på tråden och andra trådar nu. Synd att jag missade dessa tidigare. Mätning av FC påverkas om CYA finns närvarande pss. som DPD. Mätning av ORP är bäst för en inomhuspool. Utomhus förändras ORP-värdena mycket fort vilket är naturligt.
ORP är en av de vanligaste och billigaste metoderna men inte en EPA-godkänd metod men visar ett mått på vattnets desinfektionsförmåga. Ska inte förknippas med FC.
Det finns sensorer och reglersystem som är mycket bra. Tyvärr kan de kosta mer än poolen. Så dessa är inte aktuell i detta forum.
I de enklaste reglersystemen (likt värmen i ett hus) kan man justera lutningen på kurvan hur den ska svara på förändringar. Vidare en ratt att förskjuta kurvan. Idag finns inget automatiskt reglersystem som förutser kemikaliernas dynamik.

De som tillsätter CYA lurar automatiken. Det förbrukas mindre klor, vilket kan vara bra? Men då minskar man också desinfektionen i poolen.
Roger

Utloggad largab

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #23 skrivet: augusti 18, 2019, 19:39:36:36 »
Jag kör ett hemmabyggt styrsystem (ORP/pH). Skickar med en bild hur ORP (mV) varierar i min utomhuspool (9x4 m). Vi har lamelltäcke (elektriskt) som vi enkelt styr öppen/stängd. Man ser hur ORP faller kraftigt då täcket är av samt solen strålar på.
 Jag pumpar i en skvätt klor ca var 60e minut, oavsett vad ORP visar. Då ORP sjunker under mitt börvärde (730mV) så pumpar jag i en större skvätt ca var 60e minut. ORP hämtar sig kganska snabbt då vi stänger lamelltäcket utan att skjuta över börvärdet jättemycket. Ca 1 dl Hyppo/dygn vid stängd pool. Större förbrukning då solen lyser på vid bad. CYA är låg eller obefintlig.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #24 skrivet: augusti 18, 2019, 20:10:21:21 »
Jag kör ett hemmabyggt styrsystem (ORP/pH). Skickar med en bild hur ORP (mV) varierar i min utomhuspool (9x4 m). Vi har lamelltäcke (elektriskt) som vi enkelt styr öppen/stängd. Man ser hur ORP faller kraftigt då täcket är av samt solen strålar på.
 Jag pumpar i en skvätt klor ca var 60e minut, oavsett vad ORP visar. Då ORP sjunker under mitt börvärde (730mV) så pumpar jag i en större skvätt ca var 60e minut. ORP hämtar sig kganska snabbt då vi stänger lamelltäcket utan att skjuta över börvärdet jättemycket. Ca 1 dl Hyppo/dygn vid stängd pool. Större förbrukning då solen lyser på vid bad. CYA är låg eller obefintlig.

Imponerad.
Du har koll
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #25 skrivet: augusti 18, 2019, 20:39:16:16 »
Tänker göra som du att bygga ett eget system. I mitt fall kommer jag ta hänsyn till kemikaliers dynamik. Idag finns inte dessa system. Men jag är imponerad av din anläggning.
Innan jag blev kemist var mitt område mät- och reglerteknik.
Roger

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2019, 21:32:00:00 »
Jag tänker från ditt system. Hur var rekommendationer och riktlinjer? Fick du dessa serverade eller provade du dig fram? Det är här jag brukar bli irriterad. Råd och riktlinjer? Vidare kemikalier som inte alltid samverkar. Det var därför jag började svara på frågor.
Roger

Utloggad largab

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #27 skrivet: augusti 18, 2019, 23:53:49:49 »
Jag tänker från ditt system. Hur var rekommendationer och riktlinjer? Fick du dessa serverade eller provade du dig fram? Det är här jag brukar bli irriterad. Råd och riktlinjer? Vidare kemikalier som inte alltid samverkar. Det var därför jag började svara på frågor.
Roger
Jag har gjort allt från scratch. Läst några pdfer om poolvatten och Orp. Lärt mig en del den hårda vägen. Men nu fungera det helt u.a.  med mjukvarubegränsningar så det inte ska löpa amok vid tex sensorfel.
Vad är du irriterad på?
Råd och riktlinjer är väl bra i det stora hela.
Mvh Lars

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #28 skrivet: augusti 19, 2019, 00:05:25:25 »
Om man gör. som du är det inget problem.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Klorautomatik eller Saltklorinator
« Svar #29 skrivet: augusti 19, 2019, 15:49:23:23 »
Tack för svar MathiasS!

Då är detta inte lösningen för mig. Jag har varit in på tråden och andra trådar nu. Synd att jag missade dessa tidigare. Mätning av FC påverkas om CYA finns närvarande pss. som DPD. Mätning av ORP är bäst för en inomhuspool. Utomhus förändras ORP-värdena mycket fort vilket är naturligt.
ORP är en av de vanligaste och billigaste metoderna men inte en EPA-godkänd metod men visar ett mått på vattnets desinfektionsförmåga. Ska inte förknippas med FC.
Det finns sensorer och reglersystem som är mycket bra. Tyvärr kan de kosta mer än poolen. Så dessa är inte aktuell i detta forum.
I de enklaste reglersystemen (likt värmen i ett hus) kan man justera lutningen på kurvan hur den ska svara på förändringar. Vidare en ratt att förskjuta kurvan. Idag finns inget automatiskt reglersystem som förutser kemikaliernas dynamik.

De som tillsätter CYA lurar automatiken. Det förbrukas mindre klor, vilket kan vara bra? Men då minskar man också desinfektionen i poolen.
Roger

Kan du ge exempel på ett system som du tycker är bra, även om det inte är avsett för små privatpooler? Skulle vara intressant med en referens. Jag minns (väldigt lite av) en artikel i Nyteknik för ett par år sedan, om ett modernt badhus där man testade nya tekniker - om jag minns rätt renade man vattnet i huvudsak med uv-ljus + något mer.

Eftersom man är lite poolskadad brukar jag försöka titta in i diverse maskinrum när tillfälle ges, men hittills har jag bara hittat standardprylar - ungefär som här hemma fast det mesta är lite större.... Mätslingan ser ofta lite annorlunda ut men principen är väldigt lika - förfilter + flödesreglering.

Cya tror jag att få här tillsätter som kör automatik - man använder bara natriumhypoklorit.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan