CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Pump ovan vattennivå?  (läst 3938 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad chrille112

Pump ovan vattennivå?
« skrivet: mars 02, 2014, 14:42:31:31 »
Vi har en markpool på 4x8x1,5 m med 0,75hp pump i ett skrymsle under vattennivån. Det fungerar utmärkt men nu skulle vi vilja flytta pumpen till garaget 40m från poolen.

Finns det någon pump som kan "suga" och därmed stå ovan vattenytan?
Vad tror ni om tryckfallet, kan det bli problem att ställa pumpen så långt bort från poolen? Jag hade tänkt mig 40mm PEM.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #1 skrivet: mars 02, 2014, 17:15:04:04 »
40m låter lite långt. Jag vet inte säkert men kan tänka mig att rekommendationen är att kliva upp en dimension. Och då menar jag kliva upp från 50mm som är standard, till 63mm.

Annars får man ju gå upp i pumpstorlek men det är ju bättre att lösa det med grövre slang. Jag är dock lite osäker på dimensioneringen men mindre än 50mm kan du tänka bort direkt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #2 skrivet: mars 02, 2014, 17:39:02:02 »
Här finns en tryckfallstabell: http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/ ihop med data på pumpen så kan du se om 50 mm räcker.

Varför vill du skaffa problem om det fungerar bra nu?
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #3 skrivet: mars 02, 2014, 20:01:28:28 »
Intressant tabell. Förvånande stor skillnad mellan två närliggande dimensioner.

Hur stort är flödet från en pump, typiskt? 200 lpm?

Man kan ju också komma ihåg att det är lätt att dra rören knasigt och i skarpa böjar i maskinrummet och fördärva flödet avsevärt mer än 40m slang....
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad chrille112

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #4 skrivet: mars 02, 2014, 20:30:40:40 »
Tack för svaren!

Jag har en sån här fast 1-fas (utgått?)
http://www.lazybob.se/index.php?main_page=product_info&cPath=45_48&products_id=77

40m var att ta i, det är snarare 30m men det kanske ändå är illa? Anledningen till att jag tänkte 40mm PEM var att hela systemet kring poolen är byggt i den dimensionen, jag kan köra 50mm till och från pumpen men då blir väl ändå det som är 40mm en flaskhals?

Vad jag förstår av manualen så pumpar den 16.8 m3/timme vilket borde bli 280 L/min. Om jag skulle köra 50mm slang så skulle det alltså bli 21m tryckfall på 100m, på 30m alltså omkring 7m. Vad innebär det? Är det ett tryckfall man märker av?

Anledningen till att jag skulle vilja flytta pumpen är att den nu är i ett hål i golvet och det är väldigt svårt att underhålla den.

Utloggad MathiasS

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2014, 22:18:12:12 »
30m tur och retur antar jag...?

60m rör, med 63mm rör blir det 60% av 5,5mvp = 60% av 0,55bar. Det tror jag man kan leva med om man bygger resten av systemet klokt.

Kliver du ner till 50mm rör blir det 60% av 2bar, det låter rätt mycket för en poolpump.

Nu undrar jag iofs om pumpen verkligen flödar så mycket i praktiken, men med så långa ledningar skadar det nog inte att dimensionera upp rören, speciellt inte om du har klenare rör i systemet också.....

7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad chrille112

SV: Pump ovan vattennivå?
« Svar #6 skrivet: mars 03, 2014, 06:55:40:40 »
Ja, 30m gånger två blir det ju. Tack för hjälpen, det låter som jag ska försöka tänka om... :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag