Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: bygglov eller inte?  (läst 4587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Freddan

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 48
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
bygglov eller inte?
« skrivet: februari 02, 2007, 22:10:12:12 »
Hej !
Har varit i kontakt med stadsarkitekten i min stad vad det gäller att bygga en pool. Enligt honom var det bara att fylla i en bygganmälan så var allt klart. Sagt och gjort, dokumenten lämnades in till ovan nämnda person och allt såg bra ut.Nu har jag fått ett krav på att jag skall uppfylla en kontrollplan samt att ett bygglov bör beviljas innan jag sätter igång min byggnation.

Puuuh vad trött jag blir, så komplicerat bör det väl inte ändå vara? Är det någon som har någon info gällande ovan nämnda, vad menar de med en kontrollplan? (Det är ju inget kärnkraftsverk jag skall bygga) Trodde ju bara att det var att sätta spaden in marken och se glad ut :)

Tacksam för all hjälp jag kan få från er?

//Fredrik

Fredrik

Poolgiganten

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: bygglov eller inte?
« Svar #1 skrivet: februari 02, 2007, 23:31:58:58 »
Sikkert de samme krav hos dere som hos oss i Norge: Alt som skal stå oppe (permanent installasjon) i mere enn 2 mnd. i året må ha byggelov. For kontrollplan må du ha en godkjent byggmester for å stå ansvarlig for prosjektet. Har mye med sikerhet å gjøre. Heldigvis har jeg i egenskap av jobb og prosjekt- erfaring fått godkjent ansvarsrett i min komun. Ved ferdig prosjekt leverte ikke jeg en ferdig utfylt kontrollplan men la ved et bildealbum av hele prosessen som ble godkjent.

Utloggad Poolnicke

SV: bygglov eller inte?
« Svar #2 skrivet: februari 03, 2007, 09:14:17:17 »
frippefrippsson,

När jag skulle gräva min pool så bjöd jag hem stadsarkitekten som förklarade vilka regler som gällde. Något direkt bygglov för just en pool behövs inte. Däremot om du tänker koppla in poolen fast på vatten och avlopp så krävs det bygglov.

Andra frågetecken som uppstår är om du tänker höja marknivån över en viss höjd, tror att det var 90 cm? Då krävs också bygglov.

De kringbyggnader du planerar i form av staket och poolhus kan vara bygglovspliktiga.

I mitt fall så bor jag på sk kulturmark vilket innebar att jag var tvungen att få ett tillstånd från länsstyrelsen om att gräva. Här hade jag tur då de redan hade gjort en arkeologisk undersökning på min tomt när huset byggdes.   Mao  jag  fick  tillstånd att gräva 75 cm djupt men inte mer.

Mitt råd här är att gör som stadsarkitekten säger. De verkar kunna stå över regelsystemet ibland.  Jag har haft tur som har en stadsarkitekt som följer boverkets regelsystem och gällande lag. Sverige är fantastiskt eller  hur ;-)

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: bygglov eller inte?
« Svar #3 skrivet: februari 03, 2007, 10:33:45:45 »
Hej,

Har liknande erfarenheter som Nicke. Ingående samtal med stadbyggnadskontoret i Hbg där jag bor gav som resultat
att staket/plank skulla ha bygglov, pool är bara att gräva med vissa enkla restriktioner. Poolen får inte utan bygglov och grannes samtycke anläggas nära byggnader eller annat på grannens tomt om det kan finnas risk för sättningar etc.

Tycker de hade en enkelt pragmatisk approach, och att sunt förnuft tillåts verka vilket inte är alldeles vanligt när man har med myndigheter att göra.

Om du måste ha bygglov enligt din byggnadsnämnd så är det bara att fylla i och skicka in, det borde inte vara några problem.
Du kan själv stå som byggherre, byggare, kvalitetsansarig och allt annat som står på blanketten (funkade i alla fall i Hbg). Det måste ju vara OK annars är det omöjligt att pula själv.

:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad Freddan

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 48
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: bygglov eller inte?
« Svar #4 skrivet: februari 08, 2007, 22:06:52:52 »
Hej ,
och tack för er hjälp. Tror det är säkrast att jag tar kontak med stadsbyggnadskontoret för att gå igenom hur jag har tänkt att göra så är inget oklart längre fram.

Tack för hjälpen!

//Fredrik <antman>
Fredrik

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan