Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Deformerat pooltak, går det att laga?  (läst 1635 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

PengariSjön

  • Gäst
PengariSjön
Deformerat pooltak, går det att laga?
« skrivet: juni 02, 2021, 21:58:34:34 »
Hej!

Jag har nyligen monterat vårt pooltak från en välkänd leverantör. Bra kvalitet trodde jag men det visar sig att det har deformerats. Åtminstone två av de tre sektionerna har böjts utåt så pass mycket att alla sektioner ligger direkt an mot varandra i öppet läge istället för 3-4 cm ifrån så de går att rulla oberoende av varandra. Den övre sektionen måste lyftas från den undre för att överhuvudtaget kunna rulla sektionerna. Sektionerna rullas på enkelskena.

Leverantören påstår att detta är mitt fel, att deformationen har uppstått vid hantering på tomten då dessa tak noggrant mäts och kontrolleras på fabrik och packas i transportsäker box. Det var inga synliga skador på boxen vid leveransen och jag vet ärligt inte vad som kan ha orsakat dessa skador. Jag vet inte vad jag ska göra annat än att konstatera att jag har kastat bort 110.000 kr på ett oanvändbart pooltak. Har någon erfarenhet av att räta ut deformerade pooltak? Kanske någon har pooltak som skadats av för mycket snölast och kan ge tips på hur man rätar ut pooltaket? Jag har ju inte så många andra alternativ att gå vidare med just nu...

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Deformerat pooltak, går det att laga?
« Svar #1 skrivet: juni 03, 2021, 17:04:26:26 »
Vårt tak skulle det vara mycket svårt att deformera. Karmarna är starka och går inte enkelt att böja. Troligen har dom levererat fel delar eller felaktiga delar. Kanske är någon sektion avsett för tak med andra mått än ditt. Reklamera till säljaren och försök inte åtgärda felet själv. Om förpackningen är oskadad så har dom nog svårt att smita undan ansvar. Är taket så klent att det deformeras av att sektionerna bärs på plats så hävda ursprungligt fel och häv köpet.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad 62ragtop

SV: Deformerat pooltak, går det att laga?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2021, 11:15:47:47 »
Jag tolkar det som att dina sektioner var färdigmonterade (från fabrik) och det "enda" monteringen du själv gjort är att skruva dit kortsidogavlar, monterat skenor/räls, och därefter lyft på taket...

Vi har pool-tak, som kom levererat som jag beskrev ovan. Har väldigt svårt att se hur min hantering av detta tak (vårt tak levererades samtidigt som vår pool - och därmed så fick det bli ståendes i trädgården i ca 2mån) skulle kunna åsamka att aluminiumprofilerna/karmarna skulle kunna böjas så pass så taket "tappar formen". Möjligen om jag hade lagt en mängd med trall-virke ovanpå... MEN då borde även "deformationen" yttra sig i kanalplasten och/eller tätningslisterna mellan kanalplasten och karmarna, dvs taket borde se tämligen "knäckt" ut...

Vi har tre sektioner, det är ju en tydlig höjdskillnad mellan varje sektion, det är i princip omöjligt att montera sektionerna i "fel ordning".

Jag håller med TommyC här - ta kontakt med din ÅF/leverantör igen. Ta bilder, skicka in. Vi blev med pool samtidigt som några bekanta - de hade fått ett antal pool-komponenter levererade som inte tillhörde just deras pool-modell, och de köpte också från en välkänd leverantör... Ibland så blir det fel helt enkelt... Tycker att du skall stå på dig! 110papp varken skrattar eller gråter man bort...

Lycka till

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Deformerat pooltak, går det att laga?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2021, 12:28:16:16 »
En fråga. Har du skenor på en eller båda sidor?
Har du ett relativt högt tak är det rekommenderat att ha skenor på båda sidor i annat fall kan det ske som du beskriver, då brukar det var de sektioner utan gavlar som trycks ihop lite. det gör ju även att kanten på taket då även kommer lite längre ut än tidigare.

Tycker du ska ta dig ett samtal med leverantören igen och försöka komma överens om en lösning, oavsett vad firman hävdar har du alltid reklammationsrätt och det låter helt klart som ett fabrikationsfel om profilerna inte orkar hålla formen.

Kan dom inte lösa det får ni dra det vidare eller så får dom helt enkelt köpa tillbaka taket.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan