VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur snickra en ram runt en kidney pool (eller rund, åtta osv)  (läst 4104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Joakim Johansson

Funderar på att lägga trallen i samma höjd som poolkanten för att sedan snickra till en ram runt hela poolen, som då ligger ovanpå trallen, som är en kidney i detta fall!
Men hur ser det ut när det är klart?
Har sett många som har en överliggande bräda runt romantrappor och dylikt och det ser bra ut!
Ju kortare bitar desto bättre?
Finns det några bra tips hur man kan lyckas med en sådan grej?

Alternativet i mitt fall var att låta trallen gå ut över poolkanten runt hela och sedan köra över med sticksågen! Då blir de ju runt och fint men de blir ju ändträ mot hela poolen som kanske inte är lika vackert från början och inte heller framåt i tiden om träet får någon missfärgning eller något i ändarna?

Poolgiganten

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hur snickra en ram runt en kidney pool (eller rund, åtta osv)
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2013, 19:18:38:38 »
Det man ska ha i tanke när man bygger med tryckt virke är att det oftast är väldigt blött när man får det och det krymper massor när vätskan torkar ut. I tryckt virke är sällan trät av särskilt bra kvalitet så det spricker och vrider sig en del. Många små bitar innebär många skarvar som kan gå isär.
Har man möjlighet så skulle jag låta virket torka ett år först.
Jag kan bara titta på mitt egna bygge där man varit väldigt noga med att få till skarvar och dyl, det passar inte alls lika bra i år som det gjorde när man la det.
Det är någon här i forumet som gjorde en ram där han sågade ur en radie i brädorna. Började med en väldigt bred bräda. Det blev riktigt bra. Minns inte vilket byggtråd det var dock. Han målade ramen vit om det kan ge någon ledtråd.
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Utloggad Joakim Johansson

SV: Hur snickra en ram runt en kidney pool (eller rund, åtta osv)
« Svar #2 skrivet: augusti 13, 2013, 21:08:16:16 »
Det man ska ha i tanke när man bygger med tryckt virke är att det oftast är väldigt blött när man får det och det krymper massor när vätskan torkar ut. I tryckt virke är sällan trät av särskilt bra kvalitet så det spricker och vrider sig en del. Många små bitar innebär många skarvar som kan gå isär.
Har man möjlighet så skulle jag låta virket torka ett år först.
Jag kan bara titta på mitt egna bygge där man varit väldigt noga med att få till skarvar och dyl, det passar inte alls lika bra i år som det gjorde när man la det.
Det är någon här i forumet som gjorde en ram där han sågade ur en radie i brädorna. Började med en väldigt bred bräda. Det blev riktigt bra. Minns inte vilket byggtråd det var dock. Han målade ramen vit om det kan ge någon ledtråd.

Ringer ingen klocka om vilken tråd det kan ha varit.... har läst en del dock...
låter som man måste haft en jättebred bräda=) vore intressant att se!! ska söka lite på det.....

Ja så kanske det är! Om man har som en överliggare som ram runt om kan ja nog få tag på virke som är torrare än övrigt iallafall...

Utloggad gadden

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 648
  • Total likes: 22
  • Kön: Man
  • Lås- & Larmtekniker @ Elajo Elteknik AB
    • Visa profil
SV: Hur snickra en ram runt en kidney pool (eller rund, åtta osv)
« Svar #3 skrivet: augusti 13, 2013, 22:30:11:11 »
Jag kan ha blandat ihop de olika byggena. Finns ju en del på denna sida. Hittade dock en där de gjort en rund ram. Inte den jag tänkte på dock.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6073.40
J&F Storpool 7.3x3.6m
75kg Sandfilter
Bergvärme Nibe 1245-8 + Pool40
VVX Pahlén Aqua-MEX Titan 70kW Standard
Walu Evolution Translucent Blue Safety Cover
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7734.0
Bor: Åtvidaberg

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan