Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Köpa hus där det finns pool?  (läst 15160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad achilleos

Köpa hus där det finns pool?
« skrivet: augusti 14, 2005, 18:33:38:38 »
Hej!

Mitt första inlägg här blir en vädjan om lite hjälp för en pool-novis.

Har varit och tittat på ett hus där det finns pool på baksidan. Det är en c:a 10x3 m stor rektangulär pool med trätrall runt om. Poolen saknar dock uppvärmning och det finns heller ingen sorts överdrag monterat.

Några frågor;

1. Det finns fjärrvärme i huset. Hur svårt/dyrt/vanligt är det att fixa till uppvärmning av poolen via den?
2. Vad kostar det att driva en pool, bortsett från uppvärmning.
3. Hur mycket jobb är det egentligen?
4. Vad skall man kolla upp avseende poolen inför ett ev. köp av huset?
5. Är det svårt att montera överdrag i efterhand? Vad skall man tänka på där? Kostnad?

Tacksam för snabbt svar då budgivningen startar snart!  :)

/Magnus

Poolgiganten

Utloggad Fia

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #1 skrivet: augusti 14, 2005, 19:21:23:23 »
Hej och välkommen. Ska försöka svara så gott jag kan.

1) Första frågan har nyss blivit ställd här , jag vet ej.

2) Titta under "Markpooler", sen sidan 2,
"Driftskostnader", där har Björn räknat på det.

3) Väldigt lite. I med klorpuck, testa kemikalievärdena,
dammsug ibland, klorchocka ibland(mycket klor på en gång). Mindre jobb än vad man tror och det är skitkul.
Underbart att ha en!! ;D, du kommer inte att ångra dig.

4) Hoppas någon annan kan svara på fyran.Jag vet inte.

5) Det beror på vilket överdrag du satsar på. Det finns överdrag från 2-3 000:-  och uppåt. Det enda som jag tror är svårt, men inte omöjligt, att montera i efterhand, är det automatiska där man bara vrider på en nyckel.

Ett standard skydd kostar, 4x10 poolstorlek, 6 750:- hos Svenska Poolfab.
Gå in på www.lantbruksnet.se, sedan sök på "pool", då kommer en sida upp där du väljer "sveriges ledande poolfab någonting. Där kan du titta runt på olika skydd.
Om du ej har staket runt så måste du ha den täckt, enligt lagen.
Det är vad jag kan komma på för stunden

Lycka till.
« Senast ändrad: augusti 14, 2005, 19:23:52:52 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad achilleos

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #2 skrivet: augusti 14, 2005, 20:22:14:14 »
Hittade denna sida hos det aktuella fjärrvärmebolaget:

http://www.tekniskaverken.se/tekniskaverken/hushall/fjarrvarme/sommarpool.html

Det låter väl som ett ganska fördelaktigt sätt att värma på eller? I alla fall jämfört med elpatron.

Antar att man sedan köper en sån här (några rader ner på sidan);

http://www.poolhuset.se/html/varmare.html

Lite kopplande i källaren och sen är det varmt i poolen  :D
« Senast ändrad: augusti 14, 2005, 20:23:25:25 av achilleos »

Utloggad Fia

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2005, 10:49:49:49 »
Hur går det? Blir det något hus köp??
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad achilleos

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2005, 12:13:18:18 »
Budgivning pågår för fullt! Det vi funderar lite på är hur mycket man egentligen skall värdera upp huset pga poolen. Mäklaren och de annonser som varit på huset framhåller ju gärna poolen och man utnyttjar verkligen den som ett försäljningsargument för att trissa upp priset. Frågan jag försöker ställa mig är hur mycket huset utan pool skulle kosta och sedan plussa på poolen. Själva huset har jag hyffsad koll på men ni poolproffs får gärna hjälpa till med den sista siffran. Poolen i fråga är byggd på 70-talet och är en ordinär rektangulär pool. Tror inte den är 10x3 som jag skrev innan utan den är något mindre. Är inte 8x3 ett vanligt mått?

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2005, 15:30:52:52 »
8 x 4 meter är det vanligaste måttet på en nedgrävd pool (markpool)

Hur mycket huset stiger i värde med pool har bara att göra med köparen, det finns köpare som ser det som en kostnad (för att ta bort poolen) så i deras fall minskar värdet på objektet, vilket då underlättar budgivningen för de som vill ha pool!!

Mäklarna resonerar så att om du går på husvisning med pool så framhåller dom poolen som värdehöjande, vill du däremot sälja ditt hus med pool så talar dom om att det är inte säkart att poolen höjer värdet alls utan ibland tvärt om!

Vill ni ha pool, budgivande konkurrenter inte, då ligger ni bra till! dvs om ni vill huset, poolen är knappast avgörande, eller hur? Pool kan man bygga själv!!
« Senast ändrad: augusti 18, 2005, 15:31:38:38 av RLA »
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Fia

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #6 skrivet: augusti 18, 2005, 18:58:38:38 »
Det är väl lite upp till köparen hur mycket man vill ha hus med "färdig pool". Annars, som RLA sa, man kan bygga en egen.
Poolen är ju relativt gammal.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Björn

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #7 skrivet: augusti 19, 2005, 15:21:49:49 »
Som sagt: Du bör nog ha intresse av pool för att värdera den till något överhuvudtaget.

Om du ska bygga en nergrävd 4x8 så hamnar du mellan 100 och 200 tusen grovt räknat 100 om du väljer billiga komponenter och gör mycket jobb själv. För 200 får du trappa, jetstream solfångare trädäck poolskydd, lite mer påkostade komponenter och en del hjälp. -bara grovt räknat.

Om du har intresse att bli en av oss poolägare så har en 30 år gammal pool är i sig inte mer värde än det grävda hålet. Värdet består av hur väl underhållen den är.

Är det en liner pool? I så fall hur gammal är linern? Man säger ibland livslängd 7 år. Den kan säkert hålla längre men man kan inte räkna med det. Samma fundering får man ha kring pump mm.

Alla här rekommenderar att skaffa pool (tror jag). Forumet består ju av en samling lyckliga poolägare. Jag har ännu inte träffat nån poolägare utanför forumet heller som tycker att det är mycket jobb eller som är missnöjd med hela poolen. De flesta tycker att det är avsevärt värre att klippa gräs eller sköta en liten rabatt.

Kemikalier är ingen jättekostnad. Det som folk har lite bekymmer med är uppvärmningen. De flesta som har solfångare eller värmepump verkar nöjda. Själv har jag el-värme än så länge. Fjärr-värme verkar ju bäst om man får ett sånt avtal som TVL i Linköping ger. Då kan man ju dessutom värma ganska fort vi behov.

Det mesta som går sönder kan man laga med reservdelar. Liner kan man också lappa.

Folkpool 8 X 4 meter.
Värmer med Pahléns maxitemp 51 till ca 28°C.

Utloggad achilleos

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #8 skrivet: augusti 19, 2005, 19:09:39:39 »
Intresse och intresse...vi ser det ju helt klart som något positivt. Jag har aldrig ens funderat på att bygga en egen innan. Det är väl som med all annan "lyx" på ett hus såsom uppvärmt dubbelgarage, centraldammsugare, öppen spis, uterum mm att det är positivt om det finns, men inte alla tar sig tid att bygga det även om man kanske egentligen skulle uppskatta att ha det.

Om man med liner menar "plastmattan" som vattnet ligger emot så är den bytt de senaste åren, vet inte exakt när.

Utloggad Fia

Re:Köpa hus där det finns pool?
« Svar #9 skrivet: augusti 19, 2005, 20:00:41:41 »
Det är härligt att ha pool ;D. Det är också mycket jobb att bygga en men det behöver inte kosta 100-200 tusen att skaffa en. Det beror helt på vilken pool man vill ha. Min vännina med familj köpte rund 4,5, 1,07 djup,
och altan runt, kostade ca:30 000:-.
Vill man inte ha jobbet så varför inte köpa hus med färdig pool om möjlighet finns.
« Senast ändrad: augusti 19, 2005, 20:02:04:04 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan