Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Renovering 5,5 rund  (läst 2173 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hiflyer

Renovering 5,5 rund
« skrivet: augusti 16, 2022, 11:43:15:15 »
Hej.

För 5 år sen flyttade vi in i ett hus där det fanns en ovanmarkspool på 5,5m i diameter och altan runt. Redan då var det tydligt att den hade några år på nacken men den har funkat bra att bada i under 5 år. Nu börjar vi dock känna att den måste renoveras. Det som är tydligast är linern men då vi gör det känns det lika bra att försöka ta tag i andra saker som behöver fixas.
Jag spaltar upp de olika delarna i siffror så blir det lättare att referera till. Poolen är från en svensk firma som inte finns längre så från tillverkaren kan jag nog inte få något stöd.

1) Linern har ett par hål, börjar bli slapp i överkant, är rejält blekt och ganska skrynklig i botten. Poolen är rund, 5,5m i diameter och 1,15 i baddjup ungefär.

2) Plattorna under (xps gissar jag) har blivit mjuka. Trycker man på dom känns det som att de ska gå i bitar och det har blivit gropar i botten efter fötter när vi badat.
Jag vet inte vad som ligger under dom men gissar på grus. Den stora frågan här som jag tänker på är hur man kommer åt det. Jag gissar att man måste försöka få bort hela stommen och sen sätta tillbaka den men hur svårt/tungt det är har jag ingen aning om. Är det ens görbart på egen hand? Hur mycket tror ni att man måste riva altan?

3) Skimmern är av plast och har spruckit i både överdel och i ramen som sitter i poolsidan.

4) Pump. Känns trött, startar ibland inte på ett par försök och känns som att flödet är klent.

5) Filter. Nu sitter det ett med filterpatron och det sätter lätt igen. Jag skulle vilja byta till sandfilter.

6) Inlopp. Gamla, slitna och med trasiga integrerade lampor (tror jag). Ett är nog felvänt också.

7) Rör. De är gamla och slitna och har kopplingar för ett solvärmesystem som inte längre fungerar.

8) Om man ändå gör om har jag funderar på att skaffa en värmare att stötta med lite grann och utöka säsongen ett par veckor. Jag är absolut inte en "måste vara 30 grader"-badare men om jag kan värma lite på nätter (har tibber) för att minska avkylningen under främst sensommaren kan vi nog bada ett par veckor längre i 24-25.

9) Något annat man ska tänka på om man ändå gör om så här mycket? UV-lampa? Belysning? Jag är öppen för förslag, budgeten är inte oändlig men jag har verkligen vant mig vid pool och tänker att den ersätter en del utlandssemestrar. Och då vill jag att det ska vara bra.

Jag är tacksam för alla tips och köpråd jag kan få för det känns som en djungel. Jag kan även tänka mig att få tips på firmor som kan göra delar av eller hela jobbet. Jag bor i Strängnäs så Mälardalen är det väl bra om firmorna ligger i.

Tack på förhand!

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #1 skrivet: augusti 16, 2022, 13:50:17:17 »
Hej,

1 skulle tro att det är ett standardmått på liner som du har. Du bör kunna köpa en ny från valfri välsorterad poolbutik.

2 kan vara lätt eller svårt. Det beror väldigt mycket på hur altanen är byggd och givetvis poolens konstruktion. Jag skulle rekommendera att ta hand om eventuella rostangrepp och måla på med extra rostskyddsfärg innan ny liner kommer på plats.

3 finns också i poolaffären.

4&5 sandfilter är helt rätt, pumpen ska dimensioneras efter filtret. Den ska orka lyfta sandbädden vid backspolning. Troligen klarar inte din befintliga pump att göra det på ett sandfilter.

6 inga stora pengar, finns i affären.

7 också billiga grejer. Solfångare har ofta en stor nackdel de värmer när det är varmt men när det är kallare ute ex på natten. Då hjälper de att kyla poolen med.

8 jag skulle passa på att isolera väggarna utvändigt. EPS från byggmax och limma med Biltemas fogskum. Se till att få det så tätt som möjligt. Då minskar behovet av uppvärmning avsevärt. Se över täckning också, gärna så isolerande som möjligt.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad hiflyer

SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #2 skrivet: september 27, 2022, 11:20:48:48 »
Jag har fått en offert på renovering av poolen där de fixar följande

Pool liner 60/100 blå 5,50 D 1,32 djup
Kantbitar i frigolit 18st
Bräddavlopp kit 1 st
Inlopp 2 st
Bottenmatta 1 st
Luftvärmepump P 20 kw 1 st
By pass till värmepump 1 st
Cirkulations pump med förfilter Speck Top 1-fas 1 st
Sandfilter Mega 500 med 6-vägs ventil 1 st
Filtersand 25kg/säck 3 st
Slang D50 o diverse ventiler o pvc kopplingar Kit

Plus arbete för totalt ca 65000.
Är det i rätt härad? Jag fattar att det blir mycket billigare om man gör det själv men jag har verkligen inte tiden till det.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #3 skrivet: september 28, 2022, 06:31:20:20 »
Tycker det låter helt OK.
Frågan är hur mycket dyrare det skulle vara om de bytte stommen också, det KAN ju visa sig att även den är dålig när det hela avtäcks?

I dessa energikirstider lär det bli ett gäng pool/SPA-firmor som kommer att gå omkull, betala inget i förskott är mitt råd.
Eller möjligen bara en liten del, och resten vid leverans, och slutförande.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Frigge

SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #4 skrivet: mars 09, 2023, 09:34:47:47 »
ser ju nästan ut på bilderna att det är en vanlig stålvägspool ovan mark, om du fått pris på renovering för 65k så känns det billigare att köpa en helt ny tex denna ifrån primastar för 24k och då ingår allt förutom värmare så det tillkommer ju. den är på 5.5m med så det borde ju bara vara o riva bort den gamla och sätta upp den nya, då är allt nytt

https://primastarpool.se/swimmingpooler/runda-pooler/pool-rund-1-37-m-hog-sea-shore/pool-paket-1-37m-5-50-o-hybrid-sea-shore-rund-inkl-poolkampanj-produkter/

Utloggad MODERN POOL

SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #5 skrivet: mars 22, 2023, 18:07:02:02 »
1
Is very easy install new liner. This cost around 30 000 kr with instalion or you can doing alone. Is important you can check yours pool is round. 

2) Under liner you have sand and cellplast. You can fix surface and put xps cellplast is very important you can put tite cellplast and used grean tape for conecion cellplast

Nie wiem, co jest pod nimi, ale chyba żwir. Najważniejsze pytanie, które przychodzi mi do głowy, brzmi: jak uzyskać do niego dostęp. Myślę, że musisz spróbować usunąć całą ramę, a następnie włożyć ją z powrotem, ale nie mam pojęcia, jak trudne/ciężkie to jest. Czy jest to w ogóle wykonalne na własną rękę? Jak myślicie, ile trzeba wyburzyć balkon?

3) Skimmer you can very easy chenge . cost new is around 500 kr

4) Mayby you have air in system why you have problem with pump
5) Filtry. Teraz jest jeden z wkładem filtra i łatwo się zamyka. Chciałbym przerzucić się na filtr piaskowy.




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Renovering 5,5 rund
« Svar #6 skrivet: mars 24, 2023, 11:08:04:04 »
Try to keep to one language.  ;)

Changing liner still seems more expensive then ordering a new pool as in Frigge:s link?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan