VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Stor uppgradering på gång!  (läst 15981 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Stor uppgradering på gång!
« skrivet: juni 30, 2011, 10:02:46:46 »
En stor uppgradering av forumet är på gång inom kort (om allt går enligt planerna).
Anledningarna till detta är 2:

1. Portalen (det som ligger runt forumet) är sedan länge "nedlagd" av utvecklarna, vilket innebär att det inte kommer några säkerhetsuppgraderingar eller uppdateringar för att fungera tillsammans med forummjukvaran.

2. Forummjukvaran har kommit ut i en ny version, med en hel del förändringar i databaser och tabeller, detta kommer att medföra att portalen inte fungerar efter uppgraderingen, och en ny portal kommer att installeras.

SPARA BILDER FRÅN GALLERIET

Bildgalleriet kommer troligen itne heller att fungera efter uppgraderingen, då detta är en del av portalen, så om det finns någon av er som är rädd om bilderna som finns i bildgalleriet så får ni gärna spara ned dem för framtida behov.
Jag har ännu itne bestämt om det kommer något nytt bildgalleri efter uppgraderingen, men OM det kommer så kommer det att vara ett bildgalleri specifikt utvecklat för forummjukvaran så att jag inte hamnar i denna typ av situation igen.

Hoppas att ni har överseende med de störningar som uppgraderingen kan komma att innebära.

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #1 skrivet: juni 30, 2011, 22:12:04:04 »
Naturligtvis har vi överseende med ev störningar.
Det är inget alternativ att inte uppgradera när stöd för mjukvara upphör.

Tack för ett utmärkt forum Rickard!

mvh Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #2 skrivet: juli 01, 2011, 13:25:08:08 »
Jo, tack för bra jobb!

Såg att du hade någon av dina andra site:r på Joomla, hur fungerar det prestandamässigt?
Skulle PoolForum snurra på Joomla tror du?

Jag kör i liten skala men har planer på ett Astronomi forum...  O0

http://wasen.net/ är min Joomla site där jag har lite Extensions för Joomla också, Simple File Upload, Simple File Lister och Simple PopUp (alla GPL). Gå in uder "Projects" så hittar du dem om intresse finns...  :P

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #3 skrivet: juli 01, 2011, 23:09:07:07 »
Tror inte att min server skulle klara 3 miljoner sidöppningar/månad (alla mina sajter inräknade) om jag körde Joomla, tycker det verkar vara lite segt...
Uppgraderingen av forumet beror väl dels på att man sett behovet att snabbare hantering av databassökningar och sidöppningar, sånt som Joomla-teamet inte fokuserar sååå mycket på (om du frågar mig).

Men som sagt, jag har aldrig testat i större skala så jag vet inte, kan vara mycket bra.

Viktigaste uppgraderingen jag gjort hittils var när jag köpte en egen server (som finns på webhotell med ständig backup) för ca 30 000 kr, då blev det märkbart snabbare!
« Senast ändrad: juli 01, 2011, 23:23:29:29 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jkrassman

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #4 skrivet: juli 01, 2011, 23:49:53:53 »
Tror inte att min server skulle klara 3 miljoner sidöppningar/månad (alla mina sajter inräknade) om jag körde Joomla, tycker det verkar vara lite segt...
Uppgraderingen av forumet beror väl dels på att man sett behovet att snabbare hantering av databassökningar och sidöppningar, sånt som Joomla-teamet inte fokuserar sååå mycket på (om du frågar mig).

Men som sagt, jag har aldrig testat i större skala så jag vet inte, kan vara mycket bra.

Viktigaste uppgraderingen jag gjort hittils var när jag köpte en egen server (som finns på webhotell med ständig backup) för ca 30 000 kr, då blev det märkbart snabbare!

Nej, Joomla orkar inte med det....kommer gå som i sirap..jag tror knappast det finns något kompetent cms för att driva communitys, däremot så finns det en del avarter av joomla etc - men även dom lider med prestandan. Sen finns det inga bra forumdelar till joomla...satsa hellre på ett bra forum med lite extra funktioner. Det finns hur många som helst som borde fungera för dig. Vad kör du för plattform?

Jocke

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #5 skrivet: juli 01, 2011, 23:54:50:50 »
Frågar du mig?
Jag kör SMF forum-plattform.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad jkrassman

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2011, 08:53:31:31 »
Frågar du mig?
Jag kör SMF forum-plattform.

Jepp, Win, Linux?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2011, 16:46:42:42 »
linux, tror jag i alla fall, om det inte är unix, servern är både "managed och hosted" på webhotell.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #8 skrivet: juli 26, 2011, 22:40:21:21 »
Nu börjar testsajten vara rätt klar: http://www.diskussionsforum.se/vpforum/index.php?action=forum

Testsajten är en kopia på värmepumpsforum, det går inte skriva inlägg.
Poolforum kommer att bli rätt likt, kanske med lite andra färgnyanser, men upplägget blir detsamma.
Rapportera gärna fel och brister som ni ser.
(det är inte helt klart än)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #9 skrivet: september 10, 2011, 15:14:39:39 »
Vi planerar att uppgradera forumet nu på måndag, forumet kommer inte att vara tillgängligt från ca kl 14.00 och 1-4 timmar framåt.
Jag vill gärna att ni kollar in www.varmepumpsforum.com och ser hur det ser ut, tanken är att detta forum kommer att se ut och fungera på samma sätt efter uppgraderingen.
Det går göra ändringar i färgschemat om det skulle vara önskvärt, kom gärna med synpunkter på färgschemat redan nu så kan vi jobba med det redan i samband med uppgraderingen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Janne

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #10 skrivet: september 12, 2011, 20:15:15:15 »
Rickard,

Vad är det för upplösning som rekomenderas?
Kör med 1440*900 och får frame i frame och två rullmenyer på höger sida.

Sedan saknas den här bilden på första sidan.
http://www.poolforum.se/forum/Themes/Csmanul_20/images/swedish/new.gif

Janne
« Senast ändrad: september 12, 2011, 20:19:13:13 av Janne »
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #11 skrivet: september 12, 2011, 20:32:14:14 »
HEHE, ja det kommer nog att ta några dagar innan allt fungerar som det ska.
Jag försöker optimera allt (utom startsidan) för att funka bra i 1024 X 860 px, men skall det vara riktigt bra bör man ha 1280 px eller mer.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad TommyC

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #12 skrivet: september 12, 2011, 20:53:08:08 »
Rickard, det fungerar förvånansvärt bra tycker jag!  Grattis till en lyckad stor uppgradering! /Tommy
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #13 skrivet: september 13, 2011, 22:52:02:02 »
Nu har vi inte mycket ogjort som syns för er.
Lite småfix är det kvar, t.ex. att lägga till en "Logga ut"-knapp.
Men rent generellt är det så här jag tänkt att det skall se ut och fungera framöver, naturligtvis med lite uppdateringar och extrafinesser så småningom.
Kanske kommer jag att prova ändra den svarta färgen lite mer mot blått, eller vad tycker ni om färgschemat som det nu ser ut?

Själv tycker jag detta utseende känns mer behagligt, mer hemma på något sätt, trots att man vant sig med gamla utseendet i så många år.
Vet inte om ni håller med.

Vad tycker ni tjejer om att det blev lite mörkare på sina ställen?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fia

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #14 skrivet: september 13, 2011, 23:20:08:08 »
För min del så känns det bra!! Kul med lite nytt.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Janne

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #15 skrivet: september 14, 2011, 18:13:58:58 »
Ser bra ut nu.

Janne
Första poolen: Åttaformad plåtpool, solvärme och saltgenerator.
Andra poolen: Rektangulär murad med lecablock, poolvärmepump GJPACW-20 och klorautomat.

Utloggad TommyC

SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #16 skrivet: september 14, 2011, 18:34:36:36 »
Ja, grafiskt känns det mer behagligt och modernare!
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #17 skrivet: september 14, 2011, 20:32:03:03 »
Själv är jag mest nöjd med den lilla svarta menyn till vänster, den gör det extremt lätt att kolla av alla nya inlägg.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #18 skrivet: september 18, 2011, 23:49:44:44 »
Efter uppgraderingen har det försvunnit många bilder från min tråd.
Kommer dom att komma tillbaka eller skall jag redigera min tråd?
Tråden blir ganska tråkig utan bilderna.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #19 skrivet: september 19, 2011, 07:14:09:09 »
Hej.

Bra att du rapporterade in detta, när jag förde över bilderna från min backup så klarade FTP-sessionen tydligen inte av alla filerna.
Kommer idag att kontakt webhotellet och be dem överföra de saknade bilderna.
(Har gjort det själv nu på morgon, men något i mitt FTP-program ställer tydligen till det så att vissa filer blir korrupta.
Borde funka bättre om det görs direkt på servern på webhotellet.

Meddelar när det är gjort så får du kolla om allt verkar finnas med.
(Supporten öppnar kl 08.00.)

/Rickard
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #20 skrivet: september 19, 2011, 08:51:24:24 »
Nu skall bilderna ha kommit tillbaks, du kan behöva rensa din webläsares cache för att de skall synas ok.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Stor uppgradering på gång!
« Svar #21 skrivet: september 19, 2011, 20:16:41:41 »
Nu är alla bilderna tillbaka i min tråd O0
Jag får passa på att tacka dig Rickard och alla övriga användare för ett mycket bra och trevligt forum. <love>
/ Johan med 33 gradig pool
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan