VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Lägga undan klorpuck.  (läst 1371 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basic

Lägga undan klorpuck.
« skrivet: augusti 21, 2021, 23:30:42:42 »
Hej!

Någon som kan svara på hur jag borde göra? Saken är den att jag kör med sån flytande klorinator med klorpuck och värdena såg bra ut till en början.

Efter lite läsning här så gjorde jag så som en del förespråkar, dvs. skippa klorinator och lägg direkt i skimmerkorgen.

På nätterna är pumpen avstängd och pucken ligger kvar i korgen.

Så vad har hänt, jo:

1) puckarna förbrukas otroligt snabbt när de ligger i skimmern.
2) klorvärdet har skjutit i höjden. Mätte 3.8-3.9 med en Scuba 2. Ph har legat stabilt ett längre tag på 7.2-7.4.

För att sänka klor värdet har jag nu tagit ut pucken helt och låtit det vara utan täcke på dagarna. Idag återupptog jag att använda klorinator.

Frågan är:

Var/hur förvarar man bäst en klorinator som har en puck I sig när man som jag nu tar ut den för att inte tillföra mer klor?

Vad händer med klorpucken om den först har varit i poolen och sedan torkar? Kan den stoppas ner i poolen igen?

Poolgiganten

Utloggad SingingSailor

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2021, 00:06:07:07 »
Jag brukade förvara den i en hink bara, utomhus. Se till så att inte barn kommer åt den förstås, och var lite försiktig med stark och sur klorlösning från den i hinken.
En torkad puck kan du använda igen.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad nyburjare

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2021, 12:57:19:19 »
Så blir det ju med puckar som man lägger helt öppna  i skimmer, ,man får en kraftig klorökning ganska direkt.

Det är därför de allra flesta puckar ligger i en plastpåse, klipp bara upp ett eller två hörn, prova dig fram så lär man sig vad som är lagom.

Oom puckarna kommer utan påse, stoppa dom i en fryspåse o gör samma sak  O0

Utloggad Basic

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2021, 13:24:09:09 »
Jag brukade förvara den i en hink bara, utomhus. Se till så att inte barn kommer åt den förstås, och var lite försiktig med stark och sur klorlösning från den i hinken.
En torkad puck kan du använda igen.

Har du vatten i hinken? Kanske dum fråga.  :P

Utloggad Basic

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2021, 13:25:28:28 »
Så blir det ju med puckar som man lägger helt öppna  i skimmer, ,man får en kraftig klorökning ganska direkt.

Det är därför de allra flesta puckar ligger i en plastpåse, klipp bara upp ett eller två hörn, prova dig fram så lär man sig vad som är lagom.

Oom puckarna kommer utan påse, stoppa dom i en fryspåse o gör samma sak  O0

Tack för svar. Jo det var ganska logiskt varför det blev så. De puckar jag har ligger i påse som löses upp i vatten så det får bli fryspåse.. Ska testa.

Skadar det något att ha pucken i skimmern över natten när pumpen är avstängd?

Utloggad nyburjare

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2021, 13:38:35:35 »
? vad är det för puckar med påsar som löses upp ?? aldrig hört då borde ju dessa vara till för att fördröja. men löses upp för snabbt , är det papperspåsar ?

Jag lägger pucken i korgen , inte direkt i skimmern , trodde att kloret skulle påverka negativt när pumpen var avstängd o då lättare att köpa ny korg... men jag har haft samma kort i 12 år !!

Utloggad SingingSailor

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2021, 18:33:24:24 »
Har du vatten i hinken? Kanske dum fråga.  :P
Nej, men det blev väl regnvatten ibland. Det kan vara starkt, så var noga med att hälla det i poolen och inte på gräsmattan etc.

Bra där med att klippa hörn på påsen, det gjorde jag också men hade glömt det  :)
Puckar utan påse fick man plocka ur ibland.
Läser ibland att man avråder från att lägga puck i skimmern pga det blir starkt och surt när pumpen står still, och sedan kommer det en dos av det ner i systemet när pumpen startar, vilket sägs kunna orsaka korrosion. Det verkar dock som många gör så, inkl jag själv, utan problem.
Intex pool 5,5x2,7x1,3m. Värmd med Lesol solpaneler samt pelletspanna.

Utloggad Basic

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2021, 18:52:13:13 »
? vad är det för puckar med påsar som löses upp ?? aldrig hört då borde ju dessa vara till för att fördröja. men löses upp för snabbt , är det papperspåsar ?

Jag lägger pucken i korgen , inte direkt i skimmern , trodde att kloret skulle påverka negativt när pumpen var avstängd o då lättare att köpa ny korg... men jag har haft samma kort i 12 år !!

Förstår, jo jag menar såklart i den korgen som är i skimmern. Där lägger jag den nu, fast i en fryspåse med avklippta hörn.
Jag har saniklar maxi 2000 puckar. Påsen löses upp lika snabbt som den plasten som är runt diskmaskinstabletter.

Utloggad Basic

SV: Lägga undan klorpuck.
« Svar #8 skrivet: augusti 22, 2021, 18:54:25:25 »
Nej, men det blev väl regnvatten ibland. Det kan vara starkt, så var noga med att hälla det i poolen och inte på gräsmattan etc.

Bra där med att klippa hörn på påsen, det gjorde jag också men hade glömt det  :)
Puckar utan påse fick man plocka ur ibland.
Läser ibland att man avråder från att lägga puck i skimmern pga det blir starkt och surt när pumpen står still, och sedan kommer det en dos av det ner i systemet när pumpen startar, vilket sägs kunna orsaka korrosion. Det verkar dock som många gör så, inkl jag själv, utan problem.

Okej, tänker jag kommer sätta en krok inuti själva förrådet (bra ventilerat) och hänga upp fryspåsen där över natten.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan