VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.  (läst 3743 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« skrivet: juli 17, 2020, 09:12:54:54 »
Som vissa av er vet så driver jag tre olika forum, Poolforum, ATVforum och Värmepumpsforum - och en webshop, (Energibutiken.se) - och en offerttjänst (Energioffert.se)
De senaste åren har det varit väldigt mycket att göra då jag gjort alltihop själv.
Hösten 2018 anställdes dock min son (VVS-montör och Kyltekniker med cert Kl1) och vi utökade verksamheten till att även omfatta lokal försäljning och installation av luft/luft-värmepumpar runt Piteå med ca 10 mils omnejd.
Detta gjorde arbetsbelastningen för mig ännu större, men fler telefonsamtal, mer administration, ROT-avdrag och så vidare vilket gjorde att jag såg behov av ytterligare hjälp för att jag på ett adekvat sätt skall kunna sköta driften av hemsidor, webshop och de andra verksamhet som numera finns i "firman".
Vid årsskiftet anställde jag därför även min sambo som nu arbetar med administration, lager, och allt som har med order, packning och leveranser av det som säljs i webshoppen. Initialt ger ju en ny anställd ännu mer jobb, under "lärlingstiden" när allt skall komma på plats för att jobbet skall flyta på utan störningar.
Vi har under vintern städat upp och märkt upp lagret med artikelnummer och mer adekvat struktur på lagerutrymmet.
Vi har byggt ut lokalen med ca 15 m2 för att skapa ett dedikerat "packrum" med tillhörande kontorsplats för henne.

Nu har lärlingen, min Sambo  <help>  ;), börjat dra sitt eget lass mer eller mindre fullt ut, så min arbetsbelastning har gått ned avsevärt.
I princip har jag gjort mig själv överflödig i det dagliga handgripliga arbetet som har med beställningar, lager, leveranser och liknande att göra.
Jag arbetar nu mest med det mer övergripande ansvaret, och allt som har med utseende, funktioner och deltagande i de forum jag driver att göra.
Jag arbetar nu primärt med att gå igenom e-post, göra inköp, förhandla priser, lämna offerter, kontakter med annonsörer, egen marknadsföring och allmänt att göra verksamheten framtidssäkrad, eller rättare sagt, försöka hänga med i utvecklingen när det kommer till t.ex. hur diskussionsforumen fungerar på mobila plattformar och liknande.
Jag satsar även en del på optimering mot google webmaster tools, ett verktyg som säkerställer att hemsidorna uppfattas som "omhändertagna" och korrekt konfigurerade av sökmotorerna.
Förhoppningen är att den uppstädning och optimering som nu pågått i ett par månader på sikt skall generera bättre placering i googles sökindex, mer relevanta annonser, fler besökare och en större användbarhet på mobila plattformar - vilket i sig torde öka antalet besökare, och den tid dessa stannar på sidorna.

Exempel på vad som gjorts på senare tid:
-- Like-knappens placering på mobile enheter har justerats så den ligger rätt placerad.
-- Login-sidan har gjorts mobilkompatibel
-- "WAP-länken" i sidfoten har plockats bort (Gammal typ av mobilvänligt sätt att surfa sidan) så att google inte skall uppfatta att sidan innehåller duplicerat innehåll.
-- Pekat om redan indexerade WAP-sidor till de riktiga sidorna
-- Justerat koden så att alla annonser skall visas responsivt på mobila enheter.
-- CSS: Plockat bort den vanliga menyn och lagt till en "mobilmenyknapp" som visas på mobila enheter, Signaturer döljs nu när man besöker forumet via mobil, för att slippa allt scrollande som dessa innebar. Vissa texter har fått större typsnitt för att visas bättre på mobila enheter.
-- Kodat om källkoden för att få annonserna i vänster kolumn att visas korrekt på mobila plattformar.
-- Ändrat utrymmet för trädlänken till ämnet så att nya mobila manyknappen inte skall ligga överlänken och göra den oläsbar.
-- Justerat visningen av sök-knappen.
-- Tagit bort länken i sidfoten till "CS tema", det gamla ej mobilanpassade temat som nästan ingen längre använder.
-- Forumet har nu bara ett tema som alla använder sig av och som är responsivt för att visas korrekt oavsett vilken plattform man använder sig av som besökare.
-- Lagt till vissa undantag i robots-txt så att google och andra sökrobotar inte skall försöka indexera sidor som bara är tillgängliga för inloggade medlemmar. (Minskar antalet fellarm i google webmaster tools, och bidrar förhoppningsvis till bättre ranking i sökmotorerna)
-- Jag har bett googla omvalidera/indexera hela sajten
-- Gjort söksidan mobilanpassad fullt ut

Den grundläggande forummjukvaran är uppdaterad till senaste version, samt alla installerade modifikationer.
Vi har städat bort nästan 40% av allt innehåll på servern (Mest gamla backuper av filer och databaser).
PHP på servern är uppdaterad till senaste version.

Nästa projekt är att se till så att vår e-post kommer fram på ett bättre sätt än den gjort på senare tid, speciellt Gmail och Hotmail har för tillfället en förmåga att märka vår e-post som skräp vilket ställer till en del bekymmer som ni säkert kan förstå.
Vi har nog kommit fram till vad som är problemet, och håller på att ordna till detta, men så här i semestertider kan det ta lite tid innan det är på plats.

Utöver detta så letar jag kontinuerligt efter nya produkter att addera till webshoppen.

Inom kort kommer jag dessutom att lägga ned vår egen offerttjänst för värmepumpsköpare (energioffert.se), anledningen är att hemsidan är "hembyggd och uråldrig" och skulle bli alldeles för dyr att bygga om till en modern tjänst då intäkterna på grund av ökad konkurrens har gått ned avsevärt.
Jag kommer att lägga upp en ny wordpress-sida som innehåller lite information om vad man bör tänka på vid värmepumpsköp, kanske uppdaterar jag, och kopierar in några av de guider jag tidigare skrivit i ämnet på den hemsidan också.
Vi har sedan en tid ett samarbete med värmepump.se som i och med detta kommer att utökas, de erbjuder offerttjänster i både Norge och Sverige (och kanske nåt mer land?) och jag har sedan en tid deras "Skärm" på forumets startsida, som en del i samarbetet, vi adderar nu den som startsida på energioffert.se (lite senare i höst).
En av anledningarna till denna förändring är den ökade konkurrensen när det gäller offerttjänster, och min principiella inställning till detta, ju fler kockar desto sämre soppa - just när det gäller t.ex. offerttjänster och diskussionsforum. Vissa saker fungerar helt enkelt bättre om det bara finns några få dominerande aktörer som gör att man får en tillräckligt stor användarbas för att tjänsterna skall fungera bra för både konsumenter och företag. När det gäller offerttjänsten så är det uppenbart att konsumenterna får fler/bättre offerter om tjänsteleverantören har ett stort underlag av anslutna företag, och för de företag som delar i tjänsten kommer fler leads in som gör att de får mer valuta för sina pengar.
När det gäller diskussionsforum är det lite samma sak, ett väl besökt forum, med många kunniga och hjälpsamma medlemmar kommer att fungera bättre både för de som ställer frågor, de som gillar att svara/hjälpa till, och för mig som skall försöka få en utkomst från verksamheten i form av annonsintäkter.
Annonsintäkterna pekade år 2012, sedan dess har facebook och google tagit över allt mer av annonsmarknaden, intäkterna har gått ned med ca 42% men har nu planat ut och jag såg en liten ökning av intäkterna förra året, för första gången sedan år 2012.

Samtidigt som annonsintäkterna har gått ned har omsättningen i webshoppen energibutiken.se ökat år från år, i ungefär samma takt, med start 2018/2019, efter vissa förändringar i min marknadsföring och produktsortiment, i kombination med att jag får allt fler företagskunder så har omsättningen ökat i snabb takt, från typ 1.2 miljoner 2017 till troligen runt 4 miljoner i år (2.24 miljoner vid halvårsskiftet). JAg har drivit försäljning via internet sedan år 2003, med riktig webshopp sedan år 2007, så den kontinuerliga ökningen har varit helt avgörande för företagets utveckling, och gjort det möjligt för mig att anställa både vår son, och min Sambo. Nu har vi ett riktigt familjeföretag.

Sonens verksamhet, med lokal försäljning och installation av luftvärmepumpar, är en verksamhet som väl bär sina kostnader och bidrar till att vi nu kan försörja 3 personer på den totala verksamheten.  tummenupp

Vi har dessutom en stor liten nyhet på gång när det gäller det egenutvecklade data-loggerkonceptet (Logger2020.se, logger3030.se, e-logger.se, fjarravlasning.se), men det håller jag lite på.
En sak kan jag i alla fall släppa, och det är att en ny "miljömodul" är på gång att lanseras.
Den kommer fullt bestyckad (kommer gå välja vilka funktioner man vill ha i den, vi anpassar med småmoduler) att erbjuda:

Temp
Fukt
Ljus
Damm
CO2
Partiklar
Rörelsesensor
Och nåt mer som jag för tillfället glömt.  DSdascxas

OM sidan inte fungerar som den ska, prova gärna uppdatera den (Ctrl + F5) och om det inte hjälper, radera cacheminne och webplatsdata i webläsaren.
Samma gäller på era mobila enheter.

Meddela mig gärna om ni ser kvarvarande fel.

Då mer än 50% av besökarna nu kommer till sidan via mobila plattformar hoppas jag verkligen att ni skall uppfatta poolforum som mer lättanvänd och tydlig utan de olika småbuggar som tidigare funnits när man surfat sidan via mobil.
Kommentera gärna!

Jag vet inte hur intresserade ni är av att veta vad som pågår bakom kulisserna, men lämna gärna en kommentar om ni vill veta mer om vad jag arbetar med, vad som är på gång, och hur det går med affärerna.
Jag är inte jättehemlig av mig, men riktigt allt lämnar jag inte ut som säkert alla förstår.  :)
« Senast ändrad: juli 17, 2020, 09:20:31:31 av Rickard »
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Plums

SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #1 skrivet: juli 17, 2020, 11:33:09:09 »
Grymt!  O0

Apropå det har headern på forumet varit trasig några dagar efter att "test" länken togs bort..

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #2 skrivet: juli 17, 2020, 12:35:57:57 »
Samma här, men det löste sig när jag rensade cachen, som Rickard nämnde.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad TommyC

SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #3 skrivet: juli 17, 2020, 15:59:00:00 »
Vad roligt att företaget går bra, ett stort grattis till er  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #4 skrivet: juli 17, 2020, 20:13:33:33 »
Plums, om du sitter på en stationär dator, prova gärna CTRL + F5 och se om det löser sig.
Om du surfar med mobil, rensa cache och webbplatsdata så borde det lösa sig.

Jag KAN ändra namnat på cookien som forumet använder för att lösa detta, men då måste ALLA logga in igen, och varje gång det sker försvinner tyvärr ett antal medlemmar för evigt...
Eller i vart fall för ett tag, då många glömt sina inloggningar och inte tror att det skall gå förnya enkelt.
(Bara att klicka på "glömt lösenord")
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #5 skrivet: juli 18, 2020, 09:35:23:23 »
Kan du posta en skärmdump över hur det ser ut för dig Plums?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #7 skrivet: juli 18, 2020, 12:41:45:45 »
Exakt så var det på min med, det är bara att rensa cachen så blir allt bra igen.
Vet inte hur iPhone funkar men med Chrome på Android, går man in på Settings - History och väljer Clear browsing data.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Plums

SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #8 skrivet: juli 18, 2020, 13:15:04:04 »
Jo men med tanke på att jag säkert har tiotals inloggningar sparade så är jag ganska ointresserad av att rensa cachen..

Att siten ser eländig ut stör mig nog mindre än vad det stör Richard..

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #9 skrivet: juli 18, 2020, 16:25:10:10 »
Jo men du behöver inte ta bort inloggningsuppgifterna.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #10 skrivet: juli 18, 2020, 17:04:26:26 »
Nu har jag angett att bara acceptera säkra coockies, och att inte tillåta webläsaren att gå tillbaks till cashade sidor.
Blev det någon skillnad?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Plums

SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2020, 18:07:40:40 »
Jo men du behöver inte ta bort inloggningsuppgifterna.

Jag begriper inte hur?

Utloggad Plums

SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2020, 18:10:41:41 »
Nu har jag angett att bara acceptera säkra coockies, och att inte tillåta webläsaren att gå tillbaks till cashade sidor.
Blev det någon skillnad?

Nej ser likadant ut. Har laddat om och trixat men ingen skillnad..

Är du säker på att du fått bort felet från alla skärmar (dynamisk html)?

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: OM företaget + Forumet uppdaterat, och mer mobilanpassat.
« Svar #13 skrivet: juli 18, 2020, 18:27:06:06 »
Med chrome får man välja vad som ska rensas, trodde det var standard i alla webbläsare.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan