CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?  (läst 9587 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ernst

Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« skrivet: maj 20, 2008, 17:21:27:27 »
Jag håller på och bestämmer vilken pool jag skall välja. Just nu funderar jag på Evelation från Nordisk Spa (Zodiac) eller Folkpool Garden. Evelation är 4,60 m i diameter och har ett djup på 1,37 m. Folkpool är på 3,90 eller 4,85 m i diameter, men kostar betydligt mer (54500:- och 67000:- ca). Nu tror jag att Folkpool har mer i sitt paket, bl a elvärmare och standardöverdrag. Evelation ligger på ca 40000:-, men kommer ev att säljas till lägre pris från nästa vecka. Jag vill helst ha en rund pool som är minst 4,50 m i diameter. Vilken skall jag välja? Blir Evelation ostadigare pga att det är plåt, eller märker man inte det?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #1 skrivet: maj 21, 2008, 22:25:42:42 »
När du simmar o "leker" i plåtpoolen så märks nog ingen skillnad. Sen beror det ju på hur du gör runt poolen, lägger du pooldäcket utöver poolen så kan du ju även hoppa från kanten.
(Vet inte om man kan hoppa från plåtpoolens kant.)

Det är dessa du menar?
http://www.nordiskspa.se/pool-revelation.htm
http://www.folkpool.se/swimmingpool/folkpool-gardenpool

Ska du återfylla runt poolerna eller ha öppet?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Vendelsöpoolarn

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm - Vendelsö
  • Antal inlägg: 96
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #2 skrivet: maj 22, 2008, 11:07:30:30 »
Jag kollade på Revelation Ovation på Europools (Saltsjö-Boo) utställning hösten 2006 och jag gillade den riktigt mycket, den verkade stabil irl. Det var en riktigt snygg liner som var standard till den också. Såg nyss på deras hemsida att de har kampanjpriser på vissa storlekar ... rund 5,5 meter för 26 250:-. http://www.europools.se
 
När jag var där så var det en rejäl utställning med uppsatta pooler & spabad, bra & kunnig personal och en bra butiksdel. Den enda anledningen till att jag inte köpte en Ovation var att de då inte kunde säga att det gick att bygga en trappa i sargen. Fast nu när jag kikat på deras sida så funderar jag på att åka dit igen  :D.

Ernst, nu har du rört till det för mig  ;D. Jag som var så säker på en order av Relax med trappa (9,5 * 4)
Pool 1 (2007): Rund 4,6 m ovanmarkspool delvis nedgrävd
Pool 2 (2008): Har påbörjat bygget av en markpool 4,2 * 8,2 * 1,5 m

Utloggad Ernst

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #3 skrivet: maj 22, 2008, 12:28:44:44 »
Vendelsöpool! Jag var precis inne och kollade på deras hemsida, Europools, men prislistan var från 2006. Jag ringde därför och kollade priser. Revalation 4,60 m rund kostar hos dem 30.625:- och 5,50 m 37.500:- i paket, dock ej övertäckning. I vintras hade de lite kampanjpriser men de är slut!

Jag tror att Revelation är bättre än den från J & F (Storpool), men det är fortfarande stor prisskillnad! Det är kanske någon som har en Storpool från J & F med 5,50 eller 4,50 m rund som kan uttala sig om kvaliteten? Dessutom har J & F dessa modeller i lager!

Utloggad Phyxius

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #4 skrivet: maj 22, 2008, 13:24:02:02 »
Nu har jag inte sett denna pool som ni pratar om men jag har en 5,5m J&F storpool, så jag vet åtminstone hur den är. Efter som priset är nästan det dubbla så det är klart att det SKA vara kvalitetsskillnad. Devisen "Man får vad man betalar för" stämmer ofta väldigt väl. Jag var ute efter pool in nån slags mellanprisklass och det tycker jag att jag fick. Ville inte ha en Intex eller liknande , och storpoolen uppfyllde i alla fall mina krav. Visst, plåten och linertjockleken är kanske inte den tjockaste på marknaden, vissa har haft problem med spruckna sandfilter men J&F har ställt upp helhjärtat i dessa fall där haverier har skett. I det stora hela är jag nöjd. Jag fick vad jag ville betala för.
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Ernst

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #5 skrivet: maj 22, 2008, 13:56:37:37 »
Phyxius! Upplever du att Storpoolen blir instabil pga tunn plåt, eller tänker man inte på det. Hur är det med stegen som följer med, är den ok?

Utloggad Phyxius

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #6 skrivet: maj 22, 2008, 14:08:51:51 »
Inte ett dugg instabil när den är full med vatten MEN jag skulle inte ställa mig på kanten och hoppa direkt. Stegen i sig är helt OK men tyvärr är det inget vikfäste på den vilket jag saknar. Fotstegen är i plast och rören är stål (kanske rostfritt om jag minns rätt).
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Ernst

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #7 skrivet: maj 22, 2008, 14:33:24:24 »
Stegen är väl inte det viktigaste, är lätt att byta ut om man vill. Jag har tänkt byta ut kanten runt poolen mot trä och sedan lägga trädäck runt om. Är det så att man ej kan gå på kanten då, utan måste tänka sig för så att man ej belastar kanten runt poolen?

Utloggad Phyxius

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #8 skrivet: maj 22, 2008, 14:41:30:30 »
Jag har bytt ut min mot trä. Visst kan du gå på och även sitta på kanten men jag skulle nog som sagt inte ställa mig och hoppa på den. Du kan ju ta en titt i min "byggtråd" för att se hur jag har gjort.

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=1727.0
J&F storpool 5,5m i diameter och 1,32m djup. Värmer med Pahléns Maxitemp 51.

Utloggad Ernst

SV: Erfarenhet av Evelation från Zodiac /Nordisk Spa?
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2008, 15:30:55:55 »
Phyxius! Suveränt med dina bilder! Jag hittade den tidigare och har läst och tittat på allt noggrant! Blir en bra hjälp den dag jag sätter igång och bygger min pool.

Om jag byter kanten mot trä och lägger trädäck runt om, måste man lämna en springa mot kanten, eller kan man lägga trallen med normal springa? Jag tänkte om poolen rör sig något och belastar trädäcket?

Du som är erfaren poolbyggare, du kan kanske tipsa mig om hur jag skall göra med pump och rening till poolen. Jag har två alternativ, det ena är att jag placerar allt två meter från poolen i en ouppvärmd friggebod jag skall bygga det andra är att jag placerar allt i garaget som ligger ca 18 meter från poolen och som ligger lägre i förhållande till poolen. Jag har också tänkt att koppla värme från min bergvärme. Jag fick rekommendationen att placera allt i garaget (alldeles intill Bergvärmepumpen), men vad är det för rör jag drar bort till poolen isåfall och måste jag isolera dem. Jag hade tänkt att gräva ner dem för hand. Om du kan ge mig tips ang det så vore jag riktigt tacksam.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag