VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: CyA vs klor  (läst 6090 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad butthead

CyA vs klor
« skrivet: juni 26, 2020, 12:13:18:18 »
Nyfiken på om ni som har stationära pooler och inte tömmer ut ert vatten varje år, mäter ni ert cyA och justerar klorets "verksamma nollpunkt" enligt 7.5% regeln? (noll i klor = cyA * 0,075)? Eller håller ni bara cyA till under maxgränsen och sedan klorerar till 1-3ppm?


5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #1 skrivet: juni 26, 2020, 12:53:09:09 »
Jag har aldrig mätt CYA överhuvudtaget.
Klorerar till ca 1-2 ppm
Nu har jag beställt stickor med CYA, skall bli intressant att se var man ligger.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad poolarenper

SV: CyA vs klor
« Svar #2 skrivet: juni 26, 2020, 21:57:24:24 »
Jag försöker numera hålla nere cya så jag inte riskerar komma i ett läge då kloret inte verkar så bra. Ligger på cirka 25 i cya nu men kommer gradvis försöka få ner det mer. Ser till att klor ligger mellan 1-3 ppm. Kör numera bara Kalciumhypoklorit för att slippa den typen av problem som kommer med förhöjd cya. Jag försöker hålla koll enligt 7,5%-regeln men så länge jag ligger bra till vad det gäller cya så behöver jag inte tänka så mycket på den.

Jag mäter med sticka flera ggr i veckan alterantivt en billig biltema-pryl jag köpt med två metallpinnar. Dessa mätningar går snabbt och är bara för att få en allmän känsla för att det är som det brukar (dvs bra). Med lite längre mellanrum så tar jag fram Poollab-mätaren och loggar dessa värden. Om jag får några konstiga/svårtolkade värden från stickan eller Biltema-prylen så åker Poollab-mätaren fram direkt.
« Senast ändrad: juni 26, 2020, 22:04:46:46 av poolarenper »
If you can’t measure it, you can’t improve it. – Peter Drucker

Utloggad Mickelin

SV: CyA vs klor
« Svar #3 skrivet: juni 27, 2020, 10:06:21:21 »
Jag mäter regelbundet CYA med detta test: https://tftestkits.net/CYA-Cyanuric-Acid-Test-p48.html

Rekommenderar varmt deras tester för pH, klor, TA, CH och salt. Så mycket bättre än teststickor.

Tyvärr skickar de inte internationellt, så man får be någon i USA att köpa eller nyttja någon forwarding-tjänst.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: CyA vs klor
« Svar #4 skrivet: juni 27, 2020, 11:02:37:37 »
Hittar inte mätnoggrannheten. Står det i manualen som du har fått med ditt test? Min Scuba+ har hemsk onoggrannhet på Cya så den litar jag inte på. Nu vet jag att MathiasS kommer att hetsa mig att installera min MM som jag har liggande i garaget, men har inte haft tid.  ;)

/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad TommyC

SV: CyA vs klor
« Svar #5 skrivet: juni 27, 2020, 12:15:38:38 »
Där ligger den bra med tanke på förbrukningen av kemikalier som den har  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #6 skrivet: juni 28, 2020, 21:39:13:13 »
Nyfiken på om ni som har stationära pooler och inte tömmer ut ert vatten varje år, mäter ni ert cyA och justerar klorets "verksamma nollpunkt" enligt 7.5% regeln? (noll i klor = cyA * 0,075)? Eller håller ni bara cyA till under maxgränsen och sedan klorerar till 1-3ppm?

Hej,
Tar upp frågan igen. Detta angående om man har koll på sin CYA-nivå och har koll på om man har desinfektion i sitt vatten?

Alltså som Butthead skriver om CYA och 7,5%-regeln.


Utloggad Mickelin

SV: CyA vs klor
« Svar #7 skrivet: juni 30, 2020, 16:39:06:06 »
Jag följer denna tabell, har aldrig haft några problem
https://www.troublefreepool.com/blog/2019/01/18/chlorine-cya-chart/

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: CyA vs klor
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2020, 11:58:32:32 »
Då jag haft problem att hitta stickor med CYA lokalt här i Piteå så har jag bestämt mig för att ta in dem som en vara i vår webshop.
Kanske är fler än jag som har problem att hitta nåt vettigt.
Dessa burkar har 5 separata aluminiumpåsar med 10 stickor i varje i sig, bra för att slippa oroa sig att de blivit förstörda av vatten eller fukt när de börjar få några månader på nacken.

https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/375-teststickor-6-i-1-klor-ph-cya-alkalinitet-vattenhardhet.html
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: CyA vs klor
« Svar #9 skrivet: juli 10, 2020, 20:43:00:00 »
Då jag haft problem att hitta stickor med CYA lokalt här i Piteå så har jag bestämt mig för att ta in dem som en vara i vår webshop.
Kanske är fler än jag som har problem att hitta nåt vettigt.
Dessa burkar har 5 separata aluminiumpåsar med 10 stickor i varje i sig, bra för att slippa oroa sig att de blivit förstörda av vatten eller fukt när de börjar få några månader på nacken.

https://www.energibutiken.se/sv/pool-spa-tillbehor/375-teststickor-6-i-1-klor-ph-cya-alkalinitet-vattenhardhet.html
Hej,

Törs man fråga om du vågat mäta din CYA?
Du borde ju ha en hög halt CYA och ändå har du rent vatten.

Ibland är det så att hjälpkemikalier blir desinfektionsmedlet vid hög halt av CYA. Borsyra är en sådan. Den tillsätts för att stabilisera pH. Enligt mig är den bättre på annat som pestisid.
Personen bakom patentet ligger bakom den vetenskapliga artikeln på området. Tjänar nog mycket pengar eftersom alla veckopuckar innehåller borsyra.

En kemikalie som håller på att fasas ut inom sjukvården.

Så har man veckopuckar eller multifunktionspuckar innehåller de alltid borsyra.
Anledningen till att borsyra fasas ut inom sjukvården är att det kan; påverka fertilitet, det ofödda barnet och ge antibiotikaresistens.

Ibland tillsätter man silverjoner eller kollodialt silver till sina bad.

Så här skriver livsmedelsverket;

Är det tillåtet att sälja kosttillskott med kolloidalt silver?

Nej, kolloidalt silver får inte ingå i kosttillskott. Sådana produkter marknadsförs och säljs dock numera som "vattenreningsprodukt" av samma företag som tidigare sålde det som kosttillskott. Det är kemikalieinspektionen som ansvarar för kontrollen av vattenreningsprodukter och därmed även av kollodialt silver.

Tyvärr hamnar många kemikalier i våra vatten.

Har sagt det tidigare att jag bor på åsen som förser hela stan med vatten. Vart tar mitt vatten vägen när jag behöver tömma?

Vidare en återkommande diskussion om poolägare som parasiter angående vatten.
Gör man rätt är det mindre än en persons personliga hygien på ett år.

Roger







 
Roger
« Senast ändrad: juli 10, 2020, 20:59:34:34 av Roger. »

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan