CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Frostsprängda plattor!  (läst 3998 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jessie

Frostsprängda plattor!
« skrivet: maj 26, 2010, 20:28:44:44 »
Efter vintern har vi upptäckt att vi måste renovera en hel del i vår gjutna, kaklade pool  :(.. Hela övre raden av kakel som är av ett ovanligt mått på platta 35 x 35 måste bytas ut. Hopplöst,,funderar på att sätta frosbeständig mosaik för att få det någorlunda snyggt. Är det någon som har tips hur man gör detta bäst och för mest hållbart resultat?? Tätskikt, speciell fog, alla tips mottages varmt innan vi ska börja på detta jätteprojekt som det känns just nu!

Poolgiganten

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2010, 22:47:57:57 »
Tråkigt att höra Jessie!
Om du inte kan byta bara de plattor som har frysit sönder så hade jag tagit bort plattsättningen runt hela vattnenlinjen och ersatt dessa med glasmosaik. Glasmosaikens egenskaper är bra att ha just vid vattenlinjen då de är lätta att rengöra och inte suger något vatten alls. Underlaget skall renslipas oavsett vad ni tänker att applicera därpå. Detta gör ni med en handlsip som man hyr tillsammans med dammsugare.
Själv har jag inte monterat något tätskikt utan har tänkt som så att plattorna får ett bättre fäste mot ren betong än om man skall lägga ett tätskikt av något slag imellan. Detta kräver dock att man har gjutit poolen så att den är tät i sig själv.
Primer skall man använda vid de flesta betong/cement arbeten så också här!
Vad gäller fogen så beror det på, dels hur varmt man ämnar att ha i poolen och och om man skall ha saltvatten. Vid temperaturer över 30grader så har jag läst att cementbaserade fogar går bort, likaså om man skall ha salt i poolen. Då är man hänvisad till den mycket mer besvärliga epoxyn som fog.
Om inte, finns det lite olika "bättre" cementbaserade fogar som fungerar. Varav Mapei's Ultracolour plus är en.

Hoppas att det löser sig till det bästa. Även om det verkar som ett jättearbete just nu, så väl där så torde ni klara av det ganska så smärtfritt. Har ni tur så hittar ni glasmosaik på nät som passar med jämt antal borttagna befintliga plattor så ni slipper ni det jobbiga med att kapa så mycket.  

Lycka till och posta gärna lite under resans gång!
« Senast ändrad: maj 26, 2010, 23:01:01:01 av Henry Porter »
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jessie

SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #2 skrivet: maj 27, 2010, 13:52:15:15 »
Tack så jättemkt för all fakta! Vi har planerat att byta hela översta raden till mosaik för att det ska bli snyggt,,glasmosaik ska jag absolut kolla upp då de har de egenskaper du nämner - låter toppen!
Det är inte vi som gjutit poolen så jag vet inte hur bra gjort det är, men den läcker inte någon annanstans ännu iaf. 
Vi använder klor och högsta temperatur vi haft i den är 28 grader, vi värmer inte upp den. Det är en ljuvlig pool, rymmer 70 kub. m. Men vi tappade lusten alldeles o blev vilse i poolvärlden - funderade på om vi skulle lägga liner eller vad man skulle kunna göra som håller bäst för framtiden.
Jättetacksam för alla goda råd och jag lovar jag ska posta på vägens gång! Nu peppade du mej lite  O0

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #3 skrivet: maj 27, 2010, 20:29:37:37 »
Nej för tusans gubbar Jessie! Det finns alldeles för många linerfanatiker här redan 8)

Jag håller på med en betongpool själv och pratar givetvis i egensak ;) dessutom  har jag alldeles för dålig erfarenhet(läs ingen alls) från att avråda dig till att montera liner, men........ Om man ser lite nyktert på din situation tycker jag det är för tidigt att slå bort alternativet kakel o klinker.
Ta i beaktande att vi haft en sjujädrans vinter i hela landet och ni kanske inte har vidtagit alla åtgärder ni kunde för att förindra att det frusit i poolen, samt att ni framförallt inte vet kvalitén på det arbetet som varit utfört när poolen kaklades en gång i tiden. Att montera liner innan dessa punkter är checkade hade inte jag gjort. Men det är ju bara jag :)  
 

Jag tror att du klarar dig riktigt bra med en cementbaserad fog liknande den jag nämde i mitt förra inlägg. Om jag vet vad jag vet i dag så hade även jag valt en sådan till mitt projekt.
En fästmassa jag kan rekommendera som jag har användt till min pool förutom Mapeis elstrorapid(vilken 95% av ytan är monterad med) så är det Svenska Kakels Sopro NO.1 Det är en fästmassa anpassad för ändamålet med mycket god vidhäftning. Mindre än hälften så dyr som Mapei's dito och kändes dessutom bättre att jobba med. Skulle jag göra om hade jag valt denna fästmassa till hela poolen.

Titta runt efter glasmosaiken mer än en gång. Det är fantasipriser på denna produkt och man kan låta handlarn räkna både en och två gånger utan att man behöver skämmas.


  
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Utloggad Jessie

SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #4 skrivet: maj 31, 2010, 18:38:43:43 »
Nu har vi tömt poolen och ser att vi måste foga om alla sidorna i poolen!  :'(,,,vilket projekt det här börjar bli!
Glasmosaik har jag hittat för 480 kr/m2,,men ska kolla vidare. Som du sa - vilka priser!
Så nu ska vi börja plocka ner översta raden av plattor o se vad det drar med sig, håll tummarna för att det inte är mer skit som dyker upp. Men jag antar och hoppas att om vi nu gör om o gör riktigt så ska det väl hålla!  <dontkn>

Utloggad Jessie

SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #5 skrivet: juni 17, 2010, 20:50:06:06 »
Henry - Vilken primer rekommenderar du??

Utloggad Henry Porter

  • If you don't belive there is a price for this sweet paradise, just remind me to show you the scars
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 564
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • To live outside the law YOU must be honest
    • Visa profil
SV: Frostsprängda plattor!
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2010, 21:40:57:57 »
Jag har användt mig utav Maxit's vidhäftare.
Det fabrikat av fästmassa du väljer har primer till produkten. Ingen skillnad på vilken du väljer, de gör jobbet viken som. Deras uppgift är att täppa till underlaget så att inte vätskan i fästmassan sugs in underlaget för snabbt. Det resulterar i en svag vidhäftning. 
40m2 betongpool
Hayward swimclear 425sq.ft patronfilter
Pentair whisperflo 3/4hp WFE-3
Zodiac LM3-24 SVG
Dolphin superkleen poolrobot
Gullberg&Jansson 13,8KW
TF Testkit
1 fru
två döttrar o en katt som heter Hillbom!

I'm looking for a place that's going to animal my soul,
knit my return, bathe my foot, and collect my dog.
Commission me to sell my animal to the bird to clip
and buy my bath and return me back to the cigarette!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag