Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?  (läst 18714 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Laban

Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« skrivet: juli 30, 2008, 22:53:20:20 »
Hej

Har kommit fram till att det ska bli en pool till nästa år och valet står av olika anledningar just nu mellan en pp-pool (http://www.livingquality.se/) alt att gjuta en betongpool. Betongvarianten känns intressantast eftersom man där har möjlighet att göra poolen lite mer som man vill, djupdel, grund del för barnen osv.

Men frågan är, vågar man låta vattnet vara kvar i en betongpool om man bor uppe i norr ? (Luleå i detta fall).

Har ställt samma fråga angående pp-poolen från livingquality, återstår att se vad dom säger. Men någon här kanske vet ?

Går iofs att tömma, fylla upp varje år men jag är osäker på vad det skulle kosta. Jag gissar på att jag måste be ex brandkåren komma o fylla på. Ingen aning om tömningen och om det bara är att skicka ut vattnet i avloppet. Får väl undersöka detta vid behov. Finns det någon som gör detta i Luleå-trakten så skriv gärna hur ni gör detta och vad det kostar.

 

Poolgiganten

Utloggad Zaphod

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #1 skrivet: juli 30, 2008, 23:39:01:01 »
När det gäller kostnaden för vattnet kan jag meddela att 10m3 kommunalt vatten kosta ca. 200:- (detta gäller Uddevalla).

//
Z
Uddevalla baserad 4,5m Storpool som värms med en HeatForce M45.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5650.0

Utloggad Laban

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2008, 10:37:56:56 »
Jag ringde kommunen, tekniska förvaltningen i Luleå och dom kör inte ut vatten till en pool. Låter som att den kan bli krångligt att tömma/fylla varje år om man inte har tillgång till vatten. Iofs så kanske det går att köra med saltvatten och pumpa upp det från havet (=träsket) nedanför. Eller helt enkelt se till att skaffa en pool som man kan låta vattnet vara kvar i över vintern.


Utloggad Jarlen

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2008, 11:49:17:17 »
Hej Laban

Det beror helt och hållet på hur du armerar betongen samt vilken betongtkvalitet du har. Som du vet så kan fruset vatten försätta berg.
Jag kan berätta om vintern 98-99 Då var det så kallt i Stockholm att min murade poolstomme sprängdes sönder. Jag har en pool som består av en kombination av gjutning murad stomme samt plåt och liner. Som tur var så fanns vattnet kvar på grund av linern. Mitt råd till dig är att Gjut gärna poolen, det är bra och stabilt. Men montera en liner i den. Då besparar du dig både pengar och oro. Det är inte nödvändigt att svetsa linern på plats, om du presenterar en noggrann måttsättning för tillverkaren.

Mvh Jarlen

Utloggad Laban

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #4 skrivet: juli 31, 2008, 14:23:00:00 »
Med liner uppkommer då problemet med trappan, att kostnaden för linern drar iväg. Tycker det känns rätt surt att betala 50 000 för en liner som svetsas på plats. För att inte tala om 50 papp till eller mer när det är dags för byte 10+ år senare.

Alt förstås att man köper en glasfibertrappa och därmed kan köpa en standardliner. Standardliner + trappa blir väl ca 50 000 för en 10*5m pool.
 
Hmm, mycket att fundera över.

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2008, 16:27:27:27 »
Hej igen Laban

Varför måste du svetsa den på plats?

Det går bra med en betongppool om du är ytterst noggrann med armeringen och betongkvalitet. Har du inte själv sysslat med armering och betong förut, så råder jag dig att anlita någon som kan det. Det är rena rama balkarmeringen för att få en tät och hållbar pool. Frågan är om det blir billigare. Formsättningen är också komplicera eftersom du måste vibrera betongen för att få den tät. Jag göt en gång i tiden en ganska hög stödmur mot en parkeringsplats. Jag blev kort på formlås och trodde att de jag hade skulle räcka. Under gjutningen sprack formlåsen i botten. Det ända vi kunde göra var att låta betongbilen backa emot formen. Den fick sedan stå där en halv dag. Jag kan försäkra dig, att det blev ingen billig historia. När jag bytte min liner förra året så var det en ganska stor och komplicerad sak, men det klarade dom av att göra på fabrik och det kostade inte 50.000 kr. Och beträffande ålder på liner så var min betydligt äldre än 20 år, när jag bytte. Du måste ställa de bägge alternativen mot varann. Det är ingen billighetsföreställning att armera och gjuta en betongpool. Det är oftast en komplicerad historia. De betongbooler du ser här på forumet är de flesta av dem avsedda för liner.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: juli 31, 2008, 16:52:28:28 av Jarlen »

Utloggad Laban

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2008, 12:44:40:40 »
Varför måste du svetsa den på plats?

Blir det inte problem med trappan om man inte svetsar på plats ? Åtminstone om man har en rund trappa. Iofs kanske man kan göra en rak trappa som täcker hela gaveln. Det borde man kunna få tillverkat en liner till. Annars finns förstås alternativet med en glasfibertrappa som jag nämde.

Citera
Det går bra med en betongppool om du är ytterst noggrann med armeringen och betongkvalitet. Har du inte själv sysslat med armering och betong förut, så råder jag dig att anlita någon som kan det. Det är rena rama balkarmeringen för att få en tät och hållbar pool.

Har ingen egen erfarenhet men folk i min närhet som har det. Gjutit 4m djupa silos, flertal grunder osv.

Citera
När jag bytte min liner förra året så var det en ganska stor och komplicerad sak, men det klarade dom av att göra på fabrik och det kostade inte 50.000 kr. Och beträffande ålder på liner så var min betydligt äldre än 20 år, när jag bytte.


Håller den 20 år och kostar 20-30 tusen (?) så låter det betydligt rimligare. Var beställde du den ?

Citera
Du måste ställa de bägge alternativen mot varann. Det är ingen billighetsföreställning att armera och gjuta en betongpool. Det är oftast en komplicerad historia. De betongbooler du ser här på forumet är de flesta av dem avsedda för liner.

Mvh Jarlen

Tänkte ta hela vintern på mig att ställa de bägge alternativen mot varandra :-) Förhoppningsvis har jag kommit fram till nåt vettigt till vårkanten då jag hade tänkt mig två månaders pappaledighet samt en månads semester och försöka få till en pool. Förhoppningsvis kanske man kan ta sig nåt bad i poolen i slutet på nästa sommar. Om det nu inte slutar med en glasfiber, plast, plåt osv i ett färdigt paket. Kanske man får njuta av poolen hela sommaren. Men det är ju lite tristare på nåt sätt.


Ändrade quote till små bokstäver.
Fia
« Senast ändrad: augusti 01, 2008, 18:54:44:44 av Fia »

Utloggad mofajenko

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2008, 19:11:19:19 »
Hej Laban,

Vill bara göra dig uppmärksam på att liner idag inte är vad den en gång var när man hade bly som mjukgörare och därav lång livslängd. Har ingen egen erfarenhet men de poolfirmor jag pratat med har märkt en klart förkortad livslängd med dagens mjukgörare....Rätt eller fel.....vet ej men ta med det i din tidsberäkning!

/Fredde

Utloggad Jarlen

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2008, 20:58:47:47 »
Hej igen Laban

Jag vidhåller. Att gjuta en vattentät pool med armeringsarbeten, formsättning och gjutning ar ett arbete där kostnaderna vida kommer att överstiga en enklare variant med liner. Den minsta lilla spricka i konstruktionen medför att vips så försvinner vattnet. Har du inte kunskapen  att utföra det själv så lägg ner det projektet, det kommer bli alldeles för dyrt. Se det ur entreprenörens perspektiv. Skulle poolen spricka och det beror på en dålig armering så är det ett helvetiskt jobb att rätta till det. Inom gjuttekniken så är vattentäta konstruktioner det mest avancerade man kan ge sig på.

Beträffande det som mofarjenko påpekar beträffande liners så finns det inga pålitliga siffror som styrker detta påstående. Jag vill inte gå i polemik med honom men tiden får utvisa vad som är fallet. En liner kostar i dagsläget ca 15-20.000 kr. Det är pinuts om man ställer det i relation vad du får betala med en enklare konstruktion. Lyssna med Rickard vår moderator, han bor ju också långt norr ut, och jag har inte hört honom knysta ett ljud om att det skulle vara några problem för honom.

Du undrar vem jag köpt min liner hos. Tyvärr är det ingen jag vill rekommendera. Men jag vet att Miamipool har verksamhet långt norrut. Jag hade rätt mycket kontakt med dem under mitt offertarbete, och dom var väldigt tillmötesgående. I övrigt så kan jag upplysa dig om att det endast finns två stycken fabriker i Sverige som tillverkar liners. Så alla använder samma leverantörer, om dom inte tar linern från utlandet. Jag tog också in offerter på att svetsa linern på plats, och det kostade ca 50.000 kr men då var offerten på en betydligt bättre kvalitet, den Linern var nämligen armerad, och då pratar man om en helt annan livslängd på den. Det skulle vara intressant om de som fått sina liners svetsade på plats, här på forumet kunde redogöra  om de har fått armerade liners. Jag är inte säker men jag tror att denna typ av liners inte förändras eller krymper om man tömmer poolen. Den frågan kan kanske någon annan på forumet kan svara på.

Mvh Jarlen
« Senast ändrad: augusti 01, 2008, 21:13:33:33 av Jarlen »

Utloggad Laban

SV: Betongpool i Norrland - låta vattnet vara kvar på vintern ?
« Svar #9 skrivet: augusti 01, 2008, 21:19:08:08 »
Kollar man runt så verkar garantin vara 6-8 år på linern, beroende på företag förstås. Vad det sen betyder för hållbarhet kan diskuteras. Jag hade tänkt att måla poolen annars, men då är förstås frågan hur den klarar vintern häruppe om man lämnat vattnet i, därav denna tråd. Med liner har man bevisligen lite hängslen o livrem vid potentiella sprickor.

Näe, bara se till o vinna lite pengar så man kan köpa en San Juan pool, ex Niagara, eller Oasis och sluta fundera. 12 m lång, 4.88 bred. Djupdel på 2.41 , grunda delen 1.07. Allt för det facila priset av 318 000 :-

http://www.spaochpool.se/pdf/Prislista_san_juan.pdf

I fantasin, rullar vi runt på mjuka kuddar.....








Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag