VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rätt impad av min Brilix100  (läst 4218 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anders76

Rätt impad av min Brilix100
« skrivet: maj 27, 2016, 10:26:40:40 »
Nu har vi här i Uppland haft 4 dagar med dygnstemp runt eller strax under 10 grader molnigt.
Jag har rätt usla förutsättningar, ovanmarkpool utan isolering, endast soltäcke.
Min VP är dimensionerad för max 40 kubik, och jag har 38.
Jag hade ca 27 grader i poolen för 4 dagar sedan.
Min VP lyckas nu hålla jämna 23 under dessa kalla dygn när den går 24/7.
I perspektiv är 23 grader max vad vi uppnådde i vattnet utan VP hela förra sommaren.

Inte illa för en billig VP runt 10 lax tycker jag ändå.
Eller vad tycker ni som har mera erfarenhet? Har jag kanske bara låga förväntningar ?

mvh
Anders

Poolgiganten

Utloggad Mickelin

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #1 skrivet: maj 28, 2016, 10:15:46:46 »
Jag har samma erfarenhet. Oisolerad Intex på 30 kbm i Stockholm. Hade 29 grader i början på veckan, har nu fallit till 23 i ruskvädret. Hoppas att det snart blir varmare igen!

Utloggad TommyC

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2016, 20:41:24:24 »
Hmm, jag har ingen koll på Intex men 23 grader är ju knappt badbart. Bubbelplast av hyfsad kvalité isolerar ganska bra uppåt så jag skulle fundera på någon enkel isolering av väggarna för att höja några grader. Om det är vindutsatt läge så skulle troligen även en tunn isolering som minskar vindavkylningen göra stor nytta.  <hmm>
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad anders76

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #3 skrivet: maj 29, 2016, 15:46:23:23 »
Hmm, jag har ingen koll på Intex men 23 grader är ju knappt badbart. Bubbelplast av hyfsad kvalité isolerar ganska bra uppåt så jag skulle fundera på någon enkel isolering av väggarna för att höja några grader. Om det är vindutsatt läge så skulle troligen även en tunn isolering som minskar vindavkylningen göra stor nytta.  <hmm>

Badar inte heller vid 23. Men klart är att min VP inte orkar mera när dygnstempen faller under 10.
Dock så går tempen upp rätt fort igen, när dygnstempen stiger. Denna helg steg tempen från 23 till 27.


Utloggad Z0rk

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #4 skrivet: maj 30, 2016, 20:47:00:00 »
Har troligen samma vp som du och är också nöjd.
Intex 19kbm. Idag var det 31° i vattnet  O0

Utloggad anders76

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #5 skrivet: maj 31, 2016, 09:37:57:57 »
Har troligen samma vp som du och är också nöjd.
Intex 19kbm. Idag var det 31° i vattnet  O0

Om jag skulle göra om affären så skulle jag nog gått upp en storlek på VP. Visserligen så skall min Brilix funka till 40 kubik, och jag har ca 38. Men då jag har en dåligt isolerad ovanmarkspool så får nog min VP jobba extra hårt. nu när värmeläckaget är rätt stort.
Men för din på 19 kubik så borde det funka grymt bra :)

Utloggad Mickelin

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #6 skrivet: maj 31, 2016, 18:54:03:03 »
Jag tänker prova att isolera sidorna på min Intex med 10cm cellplast. Håller på att bygga in den i altanen, så det kan nog göra någon grad eller två.

Utloggad anders76

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #7 skrivet: juni 01, 2016, 16:01:35:35 »
Jag tänker prova att isolera sidorna på min Intex med 10cm cellplast. Håller på att bygga in den i altanen, så det kan nog göra någon grad eller två.

Samma här, blir till nästa år..


Utloggad anders76

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #8 skrivet: juni 01, 2016, 16:22:05:05 »
33 grader i poolen nu... För varmt...
Men jag eldar på så länge det är varmt ute.
Då "köper" jag lite tid när tempen sen går ned, hamstrar lite värme i vattnet ;)

Utloggad Mickelin

SV: Rätt impad av min Brilix100
« Svar #9 skrivet: juni 19, 2016, 22:11:44:44 »
Hur varmt har ni nu? Jag har haft svårt att komma över 26-27 grader de senaste veckorna (Stockholm). Pumpen går dygnet runt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag