Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Chockbehandla bad med inclear?  (läst 2276 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marta

Chockbehandla bad med inclear?
« skrivet: oktober 06, 2020, 11:58:21:21 »
Hej, total nybörjare på spabad!

Jag har precis satt igång vårt spabad, det har Gecko Inclear brominator.
Jag ser på olika ställen att det står att man ska chockbehandla sitt spabad, ca en gång / vecka.

Samtidigt har jag förstått att ”inclear” ska decinficera vattnet.
Vad är det som gäller?

Behöver jag chockbehandla?

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Chockbehandla bad med inclear?
« Svar #1 skrivet: oktober 06, 2020, 15:00:10:10 »
Hej,
När man bestämt sig för desinfektionsmetod och kemikalier så följer man råden.

Vad som gör att vi bestämmer oss för olika lösningar kan bero på säljare eller att man själv sökt information. Är det en säljare så ska de kunna svara på din fråga.

Chockar gör man normalt för att döda mikroorganismer eller driva bort bundet klor.

I ditt fall har du en anläggning som ska ta kål på mikroorganismer. Vidare kommer bundet brom bildas vid bad.

Om du använt klor kan man känna doften av badhus att det är dags att chocka sitt vatten.

Har du brom kommer doften inte lika snabbt. Men många beskriver doften av get efter bad.

Då har man bundet brom och kan behöva chocka sitt vatten. Ordet chock är ett ord som används av branschen. En tillfällig lösning på mikroorganismer eller bundet brom i ditt fall.

Eftersom brom är ganska dyrt brukar man chocka med aktivt syre eller klor. Den senare är bättre.

Du bör också mäta din halt av bundet brom. Vidare fritt brom.

Normalt sätt då klorinator eller brominator används behövs det inte chockas lika ofta.

Så luktar man inte get efter bad kanske vattnet är ok? Varför chocka om det inte behövs?

Länk;
https://www.troublefreepool.com/threads/shocking-salt-water-pools.190194/


Roger
« Senast ändrad: oktober 06, 2020, 15:06:42:42 av Roger. »

Utloggad marta

SV: Chockbehandla bad med inclear?
« Svar #2 skrivet: oktober 06, 2020, 23:06:30:30 »
Superbra svar, tackar!

Utloggad Puttaren

SV: Chockbehandla bad med inclear?
« Svar #3 skrivet: oktober 07, 2020, 10:46:59:59 »
Jag har också inclear och efter ett par veckor med en hel del bad så tycker jag att det luktar lite klor (inte mycket, långtifrån den badhusdoft som är i polarens klordesinficerade spabad). När ska man ge sig på att göra något och vad använder man isf för medel? Min säljare är måttligt imponerande så jag ställer gärna frågan här i stället.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan