CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Endast 1 inlopp som fungerar/cirkulerar hjälp! Ska det va så?!  (läst 616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Långebergavägen

Jag har köpt ett hus från 1974 och då ingick en gammal murad 8*4 pool som inte varit rörd eller cirkulerad på ca 8 år och utan skydd eller överdrag överhuvud taget

Jag har aldrig ägt en pool bara badat i en men jag har läst en massa och försökt så gott jag kan med att försöka förstå mig på pooler

Och jag har hållt på och tömma, tvätta och skrubba den senaste 3 veckorna och idag 6/6 på nationaldagen starta jag hela systemet och såg direkt att bara 1 av inloppen
Cirkulerar och sprutar ut vatten och den andra händer det ingenting med, då undrar jag hur går jag tillväga och hur kan jag få inloppet och börja cirkulera och är det ”farligt” och bara köra med 1 inlopp? Tacksam för alla hjälp jag kan få !

Poolgiganten

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 122
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Endast 1 inlopp som fungerar/cirkulerar hjälp! Ska det va så?!
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2020, 20:32:45:45 »
Hej!
Med tanke på färgen som kommer ut ur det fungerande inloppet så ser det ut som rost, att den där till är byggd 74 säger mig att det är galvade rör. Att den inte använts på länge har gjort att det kommit in syre i rören och börjat rosta. Svårt att veta hur dåligt godset är i rören.
Det du kan göra är att ta en enkel tunn rensfjäder från typ biltema eller jula och köra i inloppen. Egentligen till för att rensa avlopp men bör kunna funka för dig oxå.

Viktigt för dig är att sen flocka eller köra metal magic så du inte får massa tråkiga rostfläckar i poolen.
Att bara köra ett inlopp kommer ej ge tillfredsställande cirkulation tyvärr.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad Långebergavägen

Tack för tipset ska prova de imorgon
Kan ju tillägga att jag tror poolen är byggd nångång tidigt 80 tal har mäklaren sagt, och att gammla ägaren har inte vinter pluggat poolen alls dom sista åren och en startat/använt poolen hur har det påverkat alla rör/mekanism som är nergrävt ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag