CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Liner till nedfälld pool  (läst 916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DIYSpa79

Liner till nedfälld pool
« skrivet: juni 01, 2020, 10:38:50:50 »
Jag har följande DIY-projekt.

Bredd: 250cm
Längd: 250cm
Höjd: 130cm

Trästomme
Inredd med sittplatser
Invändigt material: plywood
Isolering med cellplast (Sidor/botten) 100mm.
Isolerat tak som går att lyfta av.

Detta är tänkt att bli en hybrid, en pool att svalka sig i på sommaren (20-25 grader) och att värma sig i på vintern (35-40 grader).

Den blir nedfälld i altanen / trallen.

Nu till det besvärliga.

En måttbeställd liner kommer inte att fungera eftersom det tydligen inte finns sådana som klarar 40 grader.

Så min fråga är om det finns någon här på forumet som kan svara på följande frågor:

1. Jag tänkte göra en egen ”liner”. Tre lager glasfiber och epoxi eller vinylester. Vilken av dessa är att föredra? Epoxi eller vinylester?

2. Hur fixar man det estetiska bäst? Finns det färger som klarar dessa förhållanden? Ett företag som sålde poolfärg sa att det troligtvis inte går.

Kan man måla direkt efter glasfiber/epoxi/vinylster och därefter lägga en genomskinlig coating för att skydda färgen?

Hade varit toppen om vi kunde få fram lite expertis här på forumet, så ska jag dokumentera allt så att andra kan ta efter också, om det blir bra förstås.

Jag är rookie men tänker: hur svårt kan det vara, bara man är noggrann och tar efter dem som kan.

Hade uppskattat jättemycket om vi tillsammans kunde ta fram en ”plan” och instruktion för att skapa en egen snygg liner för dessa komplicerade förhållanden.

Allt gott!
« Senast ändrad: juni 02, 2020, 09:00:43:43 av DIYSpa79 »

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Liner till nedfälld pool
« Svar #1 skrivet: juni 06, 2020, 15:45:52:52 »
Polyester, vinylester och epoxi är olika typer av härdplaster med olika egenskaper och pris. Gelcoat är benämningen på färgad plast. Normalt använder man gelcoat baserad på samma typ av plast som man bygger upp laminatet med. Man kan lägga epoxi på polyester men inte tvärtom.

Gelcoat/topcoat används mot utsidan för utseende och bättre tålighet mot olika typer av påverkan utifrån. Topcoat är gelcoat med tillsats av vax (typ 5%) vilket krävs för att materialet ska härda mot luft. Lägger man ytskiktet med gelcoat så härdar inte ytan helt utan förblir klibbig.

Det är en grannlaga konstruktionsuppgift att dimensionera konstruktionen så att den med säkerhet håller. Om plasten böjs för mycket så riskerar ytskiktet att spricka. Vår pool har det problemet beroende på att trä i stommen ruttnar efter tidigare läckor.

Har man inte möjlighet att sätta sig in i konstruktionen på djupet så får man chansa. Bara träskivor gissar jag inte blir stabilt nog. Jag gissar att det behövs ganska tätt med reglar under bottnen och utanför väggarna för att minimera böjningen hos plasten om inte plasten görs mycket tjockare. Exakt vad som krävs har jag ingen kunskap om. Stor radie i hörnen minskar risken att det spricker.

Troligen är det mycket mindre risk för problem med sprickor om stommen byggs av någon typ av betongblock som armeras.

Jag har alltid använt polyester och gelcoat av typ Reichhold Norpol. Främsta skälet är att den är tillgänglig direkt från lager i flera butiker om man nöjer sig med vit gelcoat. Tidigare var poolen blå i en nyans som kallas poolblå. Den färgen fanns aldrig i lager och det var ofta mycket krångel med leveranstider. En gång levererades helt fel nyans strax innan butiken stängde för semester. Det var inte så kul att ha en mörkblå vägg i poolen.

Kan du köpa vinylester och gelcoat baserad på samma vinylester till rimligt pris i butik så kör på det. Kostar den dubbelt mot polyester så kanske det ska övervägas. Epoxi brukar kosta ca 4 ggr mer än polyester. Skillnaderna i styrka är marginella men epoxi har bättre vidhäftning vilket är bra vid reparation av båtar.

Alla härdplaster kräver användning av en bra andningsmask med partikelfilter vid slipning och gasfilter vid blandning och påläggning av plast. Epoxi är dessutom extremt allergiframkallande så det skulle jag inte rekommendera. Oavsett hur du gör så läs på riktigt ordentligt före.

En bra slipmaskin med tillhörande dammsugare är svårt att vara utan vid plastning.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=9663.110
https://www.scottbader.com/wp-content/uploads/3381_crystic-handbook-dec-05.pdf
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad DIYSpa79

SV: Liner till nedfälld pool
« Svar #2 skrivet: juni 16, 2020, 22:57:09:09 »
Stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Planen är att göra en träkonstruktion och sedan sätta XPS Cellplast som det innersta lagret som jag laminerar med glasfiber och epoxi. XPSen fäster jag med cellplastlim mot ett lager formplywood och därefter är det en väldigt stabil träram av tryckimpregnerade reglar.

Jag avslutar med lamineringen med en pigmenterad Gelcoat med en RAL-färg som jag gillar och passar in, och sedan läste jag mig till att jag kör en omgång med Topcoat också genom att späda lite med en paraffinlösning.

Jag kommer att testa detta en omgång först, på en liten bit XPS.

Vilka fallgropar finns, som jag inte upptäcker i testerna?
Kommer glasfibern att fästa mot XPS?
Vilken tjocklek behöver jag planera för? (Jag har tänkt mig 580gr/m2 i två lager, och ett sista lager på 80gr/m2).

Vad tror du om det?

Min backup-plan är att beställa en "liner" istället och skippa kravet på att kunna nyttja den på vintern. :)

Jag skapade en forumblogg om projektet här, där jag inom kort kommer att redogöra för konstruktionen i sin helhet:

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=16652.0

PS: Självklart använder jag skyddsutrsutning. Tänker mig full regnrock, nitrilhandskar och gasmask med rätt slags filter :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag