VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Skimmer i Intexpool  (läst 4691 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mickelin

Skimmer i Intexpool
« skrivet: juni 11, 2020, 19:03:40:40 »
Har fått en del frågor om att montera skimmer i en Intexpool. Det är enkelt och en mycket bra uppgradering. Jag har en rektangulär Intex 733x366, men det går lika bra i en rund pool.

Jag valde en sk widemouth skimmer, mest för utseendet. Det är en Hayward SP1091WM, finns att köpa på Amazon och eBay, även billigare kopior. Den lämpar sig bra för Intexpooler. Jag valde att montera den så högt upp att jag inte tappar något vattendjup. Skimmern är ansluten parallellt med det vanliga utsuget, det minskar risken för att pumpen går torr om vattennivån sjunker pga avdunstning.

Själva monteringen är enkel, bara att mäta, skruva fast och sedan skära ut hålet i linern. Lite nervöst men enkelt med en skalpell eller mattkniv.

Jag valde att limma fast en större förstärkningsbit vinyl, men det är egentligen helt onödigt.

Hoppas att detta inspirerar några till att ta steget till en renare pool!

Poolgiganten

Utloggad Lasse B

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #1 skrivet: juni 11, 2020, 22:07:52:52 »
Har fått en del frågor om att montera skimmer i en Intexpool. Det är enkelt och en mycket bra uppgradering. Jag har en rektangulär Intex 733x366, men det går lika bra i en rund pool.

Jag valde en sk widemouth skimmer, mest för utseendet. Det är en Hayward SP1091WM, finns att köpa på Amazon och eBay, även billigare kopior. Den lämpar sig bra för Intexpooler. Jag valde att montera den så högt upp att jag inte tappar något vattendjup. Skimmern är ansluten parallellt med det vanliga utsuget, det minskar risken för att pumpen går torr om vattennivån sjunker pga avdunstning.

Själva monteringen är enkel, bara att mäta, skruva fast och sedan skära ut hålet i linern. Lite nervöst men enkelt med en skalpell eller mattkniv.

Jag valde att limma fast en större förstärkningsbit vinyl, men det är egentligen helt onödigt.

Hoppas att detta inspirerar några till att ta steget till en renare pool!

Tack för bilder!
Jag har samma pool, dock i XTR modell så kanske skiljer sig duken något. Sätter jag min skimmer så högt upp så är själva duken inte rak bakom utan den är uppe i där duken delar sig runt röret. Var det samma på din med?
Jag ska fylla lite vatten till så kanske blir det liter mera slack då men just nu är det väldigt spänt så tror inte det går att skruva ihopa något över just denna delningen av duken.

På mina bilder så håller jag den på den plats som jag tror är högsta möjliga, då blir vattennivån lite lägre än önskat om man ska ha nivån i mitten av skimmern, men borde ju funka att ha nivån högre med...
Kommer ha skimmern parallelt med det andra utloppet ja, med kulventil på båda för att kunna reglera.


Utloggad henrik79

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #2 skrivet: juni 12, 2020, 12:47:49:49 »
En fråga, hur gjorde du med gummipackningen? delade du den i två delar eller  skar du ut hålet först, och sen satte fast packningen och sen satte på gummipackningen hel? Gissar du skruvade fast först om vattennivån är hög? Det råder många delade meningar om hur man ska göra på troublefreepool.com :)

Vi kör med intex-skimmern men har som höstprojekt att sätta dit en riktig skimmer. Orkade inte med mer fix och grejande nu :)

/H

Utloggad Lasse B

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #3 skrivet: juni 12, 2020, 13:29:00:00 »
En fråga, hur gjorde du med gummipackningen? delade du den i två delar eller  skar du ut hålet först, och sen satte fast packningen och sen satte på gummipackningen hel? Gissar du skruvade fast först om vattennivån är hög? Det råder många delade meningar om hur man ska göra på troublefreepool.com :)

Vi kör med intex-skimmern men har som höstprojekt att sätta dit en riktig skimmer. Orkade inte med mer fix och grejande nu :)

/H

Henrik, du har ju XTR modellen med, hur ser duken som ligger runt rören ut undertill, är det något slack i den så den går att trycka ihop när poolen är fylld? Eller ser det typ fortfarande ut som på min bild?
Jag har förresten denna skimmern: https://www.poolklor.com/produkt/skimmer-braddavlopp-wide/ Där följer med två packningar så inget behöver delas.

Utloggad Mickelin

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2020, 20:13:34:34 »
Jag delade på packningen och monterade allt, sedan skar jag ur hålet i linern.

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #5 skrivet: juni 15, 2020, 12:46:52:52 »
Jag delade på packningen och monterade allt, sedan skar jag ur hålet i linern.

Tack för ett intressant inlägg.
Gissar att du satte skimmern för att du var trött på en intern skimmer-grunka. (Har själv en sådan)

Hur har du löst paralellkopplingen? Har du något nät/filter på den gamla anslutningen?
Får du tillräckligt drag i ytskimmern, trots paralellkopplingen?
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Mickelin

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #6 skrivet: juni 15, 2020, 16:53:02:02 »
Ja, Intex-skimmern är ju rena skämtet, den åkte ut direkt. Hur parallelkopplingen är limmad syns på bilden. Separata ventiler gör att jag kan reglera suget. När täcket ligger på öppnar jag utsuget (som är Intex original), när täcket är av stänger jag den halvvägs. Skimmerventilen står öppen jämt.

Utloggad henrik79

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #7 skrivet: juni 16, 2020, 07:48:07:07 »
Henrik, du har ju XTR modellen med, hur ser duken som ligger runt rören ut undertill, är det något slack i den så den går att trycka ihop när poolen är fylld? Eller ser det typ fortfarande ut som på min bild?
Jag har förresten denna skimmern: https://www.poolklor.com/produkt/skimmer-braddavlopp-wide/ Där följer med två packningar så inget behöver delas.

Hej, beklagar sent svar, det har varit sånt skitväder här senaste två dagarna så vi har knappt varit ute. Jag testade att försöka klämma ihop vår liner där Mickelin hade fäst sin och det var fruktansvärt tajt. Jag är tveksam om det går att fästa en skimmer så högt upp på vår pool, är nog rädd att man drar sönder gängorna på skimmern, är ju lite jobbigt om man gjort hål först och att det sen inte går att att dra ihop allt ordentligt.

Man vill ju helt klart ha skimmern så högt upp som det bara går.

/H

Utloggad Statesman

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2020, 16:01:02:02 »
Måste poolen va typ tom på vatten när man gör detta?

Utloggad Lasse B

SV: Skimmer i Intexpool
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2020, 19:58:53:53 »
Måste poolen va typ tom på vatten när man gör detta?

Nej, duken ska vara så sträckt som möjligt, du kan göra det med full vattennivå men får då skruva under vatten och det krävs bra med kraft för att dra i skruvarna så kommer inte få lika bra grepp. Jag körde med vattennivå enligt bilderna, ramen skulle kunna sättas ytterligare ca 1 cm upp.

Edit:
Strular med att få in bilder, testar lägga de i nytt inlägg.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan