Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?  (läst 4044 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Douglaslindevall

Hej! Ny här och har haft stor hjälp av alla värdefulla trådar i beslutet att bygga pool, tack snälla för det! I höst är det tänkt att dra igång men vi har stora utmaningar med tanke på platsbrist i trädgården (iaf där poolen ska ligga). Har ett maxmått på bredden (från häck till altan) som är ca 7,5 m. Önskar en pool som är 4 m bred. Så till min fråga, vilken poollösning kräver minsta möjliga schaktgrop? (vill helst ej ha glasfiberpool)

Poolgiganten

Utloggad Hayt

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #1 skrivet: juni 18, 2019, 13:32:16:16 »
Nu har jag inte svaret på vilken pool som kräver minst schaktgrop men jag hade samma problem som dig med liten plats på tomten.

Vi hade drygt 5m på smalaste stället mellan befintligt uterum och häck. Där byggde vi en 3,5m bred pool, en Folkpool Classic. Har för mig att den kräver runt 50cm större schaktgrop runtom.

Här kan du läsa lite om mina funderingar innan bygget: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13670.0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2019, 15:41:55:55 »
Utan belägg har jag fått för mig att en thermopool kräver mindre grop? Eller är det bara ett önsketänkande?

Utloggad oscar

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2019, 16:02:22:22 »
Utan belägg har jag fått för mig att en thermopool kräver mindre grop? Eller är det bara ett önsketänkande?

Det är tyvärr önsketänkande. T.ex. så kräver en en 3x6 en schaktgrop på 4,4x7,4

Utloggad hemirg

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #4 skrivet: juni 19, 2019, 09:51:08:08 »
Vi bygger en Aqvispool 4x8m och den kräver en platta som slutar 0,8m utanför poolen. Vi är inklämda på bredden mellan en gammal stenmur och ett fjärrvärmerör. Markentreprenörerna har många idéer på lösningar och hos oss hängde de upp fjärrvärmeledningen i spännband. Mycket hänger nog på vad det är för typ av mark som avgör lutningen på väggarna i hålet. Prata med de som ska gräva så kan de nog hjälpa er.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2019, 10:13:24:24 »
Vi bygger en Aqvispool 4x8m och den kräver en platta som slutar 0,8m utanför poolen. Vi är inklämda på bredden mellan en gammal stenmur och ett fjärrvärmerör. Markentreprenörerna har många idéer på lösningar och hos oss hängde de upp fjärrvärmeledningen i spännband. Mycket hänger nog på vad det är för typ av mark som avgör lutningen på väggarna i hålet. Prata med de som ska gräva så kan de nog hjälpa er.
Hej, vi tittade in till dig i helgen, bor i Ekängen själva. Ska ta ut en grävare nu och kolla förutsättningarna. Kommer gärna förbi igen och lyssnar lite mer på dina erfarenheter, tack snälla! :-)

Utloggad hemirg

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #6 skrivet: juni 19, 2019, 13:26:43:43 »
Hej, vi tittade in till dig i helgen, bor i Ekängen själva. Ska ta ut en grävare nu och kolla förutsättningarna. Kommer gärna förbi igen och lyssnar lite mer på dina erfarenheter, tack snälla! :-)
Hej! Ja, (pool)världen är liten ibland  :) Det kanske var ni med de två hundarna? Ni är välkomna tillbaka och kolla in bygget. På fredag ligger arbetet nere, men på lördag-söndag sätter vi dit liner och kopplar in pump/rening. Är kanske i garaget och kopplar ihop rör eller kliar mig i skallen om jag inte är vid poolen.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Magnolia

SV: Utmaning - liten tomt, pool för minimal schaktgrop?
« Svar #7 skrivet: juni 21, 2019, 09:47:53:53 »
Det går att gräva tight om marken tillåter det. Jag har 10cm fritt på ena sidan och 30cm på andra.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan