VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Sandfilter  (läst 6601 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Giggejr

  • Gäst
Giggejr
Sandfilter
« skrivet: augusti 21, 2019, 10:06:14:14 »
Har köpt ett begagnat sandfilter som är 75cm högt o 55 cm i diameter förre ägaren hade börjat fylla i med glas men nu vet jag inte hur mycket filter material jag ska ha i någon som vet ??

Poolgiganten

Utloggad psau

SV: Sandfilter
« Svar #1 skrivet: augusti 21, 2019, 10:22:21:21 »
Rekommendationen brukar väl vara att det ska vara fyllt till 75-80% av filtrets volym så i ditt fall borde du ha ca 20cm fritt mellan glaset och toppen...

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sandfilter
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2019, 20:48:55:55 »
För bästa effekt har du 4-6mm i toppen av filtret.
Roger

Utloggad psau

SV: Sandfilter
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2019, 23:48:54:54 »
Kanske kan vara en rekommendation för bästa effekt men du lär få backspola och fylla på filtret ofta om du kör med så lite "luft" i toppen.

Med en rätt dimensionerad pump så lyfter du sanden ordentligt i filtret och mycket av sanden spolas ut, efter något år brukar man hamna på  ca 15-20cm fritt ovan sanden.

Ytterligare ett problem med ett för välfyllt filter är att du kan få ett lite för högt mottryck då du har väldigt lite utrymme för det böset som fastnar i filtret.

Min filosofi är att om man måste fylla filtret tokfullt för att nå önskad filtration så har man köpt ett för litet filter.

Men Roger S kommentar är i sak helt korrekt bäst effekt har du med ett toppfyllt filter men praktiskt är det ingen höjdare.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sandfilter
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2019, 20:49:21:21 »
En del av filtersanden brukar spolas ut vid backspolning. Håller med Peter. För mycket sand kommer alltid resultera i att sanden spolas ut vid backspolning. I slutänden hittar filtret en rätt mängd. Om sanden är för grov i det översta lagret finns risk för mjölkigt vatten om det finns kalk i vattnet. Flockningsmedel kan vara bra vid kalk eller små partiklar. Flockningsmedel bidrar till minskad mängd sand i filtret. Det kan vara bra ibland och titta ner och kolla på nivån av sand i filtret om vattnet inte är klart.
Roger

Utloggad MathiasS

SV: Sandfilter
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2019, 21:43:15:15 »
Jag kör upp till mitten av övre halvan på mitt Cantabric. Ungefär. Det verkar fungera bra, har aldrig behövt reflektera över att filtreringen inte fungerar bra.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Sandfilter
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2019, 01:13:43:43 »
Jag kör upp till mitten av övre halvan på mitt Cantabric. Ungefär. Det verkar fungera bra, har aldrig behövt reflektera över att filtreringen inte fungerar bra.

Jag har samma nivå. Har lite extra sand liggande i en säck i garaget som jag fick tag på till väldigt bra pris, tror det var en tjuga. Om jag skulle behöva fylla på. Men det blir nog tidig stängning i år, centralventilen har börjat läcka på utsidan från toppen så det blir genomgång av den i vinter.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad idagsol

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
  • Idag Sol och pool
    • Visa profil
SV: Sandfilter
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2019, 14:29:21:21 »
Ofta finns det någon markering på insida eller utsidan. Den brukar vara på 2/3 av höjden för att kunna medge en 50 % expansion vid backspolning vilket egentligen krävs för en bra cirkulering av sanden. Sedan att många tror att fylla upp med ännu mer sand ger renare vatten är en helt annan diskussion.
Men låt oss säga så här: Det hjälper inte ifall filtermaterialet fångar upp skiten ifall du inte får ut det ur systemet p.g.a. att du proppat för mycket sand i filtret eller har en underdimensionerad pump som inte klarar att cirkulera runt sanden. I så fall måste du förändra någon parameter genom att antingen skaffa en kraftigare pump eller minska motståndet i sanden.
Att byta ut glas och sand mot zeolit är en annan väg eftersom densiteten är hälften mot sandens och motståndet blir mycket lägre. Det leder till att det blir ordentlig cirkulation och expansion vid backspolningarna. Ringde runt och tror inte så många pooltillbehörssäljare i Sverige säljer detta, men efter tips från Miami Pools lokale representant beställde vi hem ren zeolit billigt direkt från importören - och så slapp vi även kånka på tunga säckar O0 :
https://ecoconcept.se

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sandfilter
« Svar #8 skrivet: augusti 26, 2019, 15:25:54:54 »
Eftersom jag har mycket hårt vatten och använder kalciumhypoklorit kan hårdheten(kalkhalten) stiga ordentligt. I min frustration köpte jag en avhärdningsanläggning med ett filter som består av zeoliter. Den står och samlar damm i garaget. Mitt sandfilter löser detta med kalk.
Sandfilter används som avhärdning i våra vattenreningsverk.
Idag så har jag konstant värden på hårdhet och alkalinitet. De hänger ihop. Det som gör mig tveksam till det du säger är densiteten och hur filtermaterialet svävar vid filtrering.
Jag är alltid jobbig i detta forum. Försöker alltid berätta varför jag säger det jag säger.
Roger <sol>

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Sandfilter
« Svar #9 skrivet: augusti 26, 2019, 20:06:27:27 »
Du får väldigt gärna berätta för oss som inte har zeoliter i sitt filter.  Berätta efter en tids körning.
Kan hända att de är mycket bra? Själv är jag tveksam. Jag kan ha fel?

Som jag sa, hör gärna av dig efter en tids körning.
Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan