Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Köpt ny liner  (läst 9986 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Poolgiganten

Utloggad MathiasS

SV: Köpt ny liner
« Svar #1 skrivet: maj 14, 2013, 21:37:47:47 »
Ja det ser nog inte så tokigt ut men var väldigt noga med att centrera botten på båda ledder och även duken på väggarna. Du har förmycket vatten för att kunna justera det nu, ligger det inte rätt bör du nog börja om.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2013, 21:47:36:36 »
Öhh, justera om som den ligger nu är den centerad.
Ibland undrar jag om detta forum är lite korrumperat av alla dessa poolförsäljare som vill göra poolbygge till raketforskning och tjäna pengar

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #3 skrivet: maj 14, 2013, 21:50:34:34 »
Funderar även på att skapa ett forum helt byggt på användare och byggare som totalt är helt fritt från reklam för att man ska kunnauttrycka sig utan att en sponsorerad poolsida gnäller om att man inte får säga nåt om leverantörer

Utloggad MathiasS

SV: Köpt ny liner
« Svar #4 skrivet: maj 14, 2013, 21:53:45:45 »
Vad pladdrar du om? Vilka poolförsäljare pratar du om?
Och vad är problemet med att nämna leverantörer? Tror jag namngivit alla leverantörer jag jobbar med för mitt eget bygge och det verkar inte vara något problem?

Är den centrerad är det bara att köra på.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #5 skrivet: maj 14, 2013, 22:02:04:04 »
Pladdrar inte men man får ju inte uttrycka sig rakt ut här, läs reglerna.
Där jag beställt pratar de mest vad allt betalar dem mest, finns ingen anledning att fråga dem mer då de dels sålde fel packningar tilll mig dels helst ville att dem skulle komma hem till oss för att lägga linern.
Sen segade dem vid beställning.
går inte in i polemik med dig!
Är hundra på att det finns många på det här forumet som är med mig.

Utloggad MathiasS

SV: Köpt ny liner
« Svar #6 skrivet: maj 14, 2013, 22:09:53:53 »
Nåja, det är inte helt enkelt att ha ett forum med officiella företagsrepresentanter men Richard gör nog sitt bästa för attt hålla ordning (med god hjälp av forumkollektivet när någon spårar ur!). Dessutom är det ju Richards forum och han sätter de regler han vill, det är ju ingen demokrati detta.

Ivilketfall som helst - min liner såg ut som din innan den var på plats och den töjer sig vartefter vattnet stiger och blir varmare.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #7 skrivet: maj 14, 2013, 22:20:37:37 »
Det låter ju tryggt, synd du inte har detta med att lägga liner som yrke.
Richard is the man, helt rätt han äger.
That´s it.
Men, dessvärre kommer ju aldrig sanningen om en del i en del landsändar som sysslar med nåt helt annat än pools att komma fram.
De har poolar som en inkomstbringande bisyssla i dess huvudnäring.

Tycker om när det är ordning och reda.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #8 skrivet: maj 14, 2013, 22:21:12:12 »
Pladdrar inte men man får ju inte uttrycka sig rakt ut här, läs reglerna.
Där jag beställt pratar de mest vad allt betalar dem mest, finns ingen anledning att fråga dem mer då de dels sålde fel packningar tilll mig dels helst ville att dem skulle komma hem till oss för att lägga linern.
Sen segade dem vid beställning.
går inte in i polemik med dig!
Är hundra på att det finns många på det här forumet som är med mig.

Uhm... Jag är inte någon försäljare men dock en utbildad montör till en av dom största aktörerna på poolmarknaden.
Vad kommer dessa fakta ifrån? Din egna upplevelse av en dålig försäljare? Visst, det finns tyvärr gott om dom men sen att dra ALLA över en kant (även inom samma koncern) är som att generalisera hantverkare, folkraser, mobiltillverkare.. ja, you name it.
Finns MÅNGA seriösa fackmän på detta forumet som gärna delar med sig av tips och tricks för den gemene mannen. Att det skulle finnas reklam här ovan finner jag löjligt. Vart är den? Peka gärna ut den då jag missar den. Att ger rekommendationer är väl en del av vad forum går ut på? Eller har jag fel? Att MathiasS skulle vara en dold aktör är ju minst sagt idioti då du kan följa hans egna byggtråd (en av dom längsta på forumet).

Jag fakturerar ca 8000:- för en linerhängning av det märket jag sysslar med. Jag baserar detta pris på mitt område, min utbildning och kunskap, dom 3-4h med förberedelser och telefonsupport som folk gärna tror är "gratis", garantin på jobbet jag utför, det faktum att det inte finns ett veck, några rynkor på väggarna, ingen håltagning läcker vatten, linern är centrerad på botten och att ingenting händer. OM (stort om nu) något händer eller kunden inte är nöjd så åker jag omedelbart och ordnar till det.

Om det nu är så enkelt, börja bygga och renovera pooler själv då. Åk ut till en pool som stått i 40 år, bedöm läget med väggarnas kvalité, hur dom enklast installerar en värmepump på deras reningsverk från sjuttiotalet. Tro mig, det behövs fler seriösa och duktiga poolmontörer i sverige... jag har tre gånger mer jobb än vad jag kan hantera och måste artigt tacka nej till folk som behöver hjälp.

Just my five cents.

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #9 skrivet: maj 14, 2013, 22:34:28:28 »
Känns ju jättebra, ingen kritik mot dig personligen eller vilken koncern du nu jobbar för, ( undrar vilken du jobbar för).
Tycker om raka puckar helt enkelt.
Speciellt när vi är på ett forum där de flesta är lekmän, annars är det ju som jag säger behövs ett forum där vi som gillar att göra allt själva delar med oss av dåliga erfarenheter av dåliga leverantörer eller bra leverantörer.
Samt byggtips och ja samt nej!

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2013, 22:42:56:56 »
Så bra.
Jag blev lite taggad där när jag såg din kritik om att det inte var raketforskning, vilket det stundvis är.
Att hänga en liner är inte så jättesvårt, många klarar det bra själv MEN som jag sa, poolmontörer fakturerar för sin kunnskap. Likaså gör advokater, psykologer, rörkrökare, elektriker.. ja.. you name it.
Det som även bör tilläggas är att som poolmontör är långa vårar (som denna) inte alls snälla mot plånboken. Visst, jag tänker inte sticka under stolen med att ja gtjänar bra med pengar under vår, sommar och höst (med merparten på våren och hösten) men vintern... ja... 2012 var min sista faktura dec 2012 (gjorde en stomresning) och min faktura efter den var i slutet av april!. Det är nästan fem månader utan ett inflöde i firman men dock ett utflöde med telefon, bil, försäkringar, preliminär skatt etc.
Den sista delen här är det många som glömmer bort... vi ska kunna överleva vintern oxå

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2013, 22:53:31:31 »
Vad ska jag säga, förstår, även jag har problemen på vintern, men,
alla har inte egen firma via en kocern som du skrev.
Många av oss har ett egen intresse.
Att bygga eller renovera våran swimmingpool.
Skulle faktiskt vara bra med ett forum typ fuskbyggarna som enbart avhandlar poolar där vi levererar kunskap om de som inte lever upp till kraven.
MED NAMN OCH KONCERN ELLER BOLAG

 Ingen censur

Utloggad stefanB

  • Kan en del
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 17
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Folkpool 4*8 meter
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2013, 22:56:19:19 »
Gör man rätt för sig finns inget att dölja eller som en gammal kamrat till mig sa`

Själv vålla själv ha.

Kanks där jag är, kanske skulle grävt igen allt ihopa.

Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #13 skrivet: maj 14, 2013, 23:06:57:57 »
Gör man rätt för sig finns inget att dölja eller som en gammal kamrat till mig sa`

Själv vålla själv ha.

Kanks där jag är, kanske skulle grävt igen allt ihopa.

Visst är det så!
Jag har personligen endast nöjda kunder (vad jag vet iaf och vad dom sagt till mig). Nöjda kunder är den bästa reklamen i mitt tycke.
Du frågade tidigare vilken koncern jag är verksam inom. Jag tänker inte avslöja det då jag sa det i ett av mina första inlägg här och blev påpekad av Richard om att inte nämna märken på leverantörer. Har inte gjort det sen dess i mer än utbildande syften om pumpar, breddavlopp mm mm.

Då jag inte vet vad du har för poolstomme eller vad du var till för butik för hjälp med liner/packningar gör att jag varken kan hjälpa eller stjälpa (vilket jag inte vill). Men stundvis agerar jag butiksbiträde i en poolbutik och när folk kommer in med en pump till en billigare variant av pool (inget fel med dom) och söker sig till en betydligt större aktör för hjälp med packningar, pumpar och dyl så brukar jag först se om jag konkret kan hjälpa dom och om inte så hänvisar jag dom till närmaste återförsäljare av deras pool med telefonnummer och adress. Google it... enkelt gjort för mig vid datorn och kunden blir nöjd med hjälpen om vart han kan söka sig. Sen vad dom i sin ände säger tänker jag inte säga varken bu eller bä om.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Köpt ny liner
« Svar #14 skrivet: maj 14, 2013, 23:43:04:04 »
Jag kan ju bara säga att jag upplever att 90-95% av alla som är aktiva på det här forumet är amatörer som har eller håller på att bygga sin egen pool. När det kommer en aktör som försöker komma med dold marknadsföring så brukar det komma många kommentarer direkt.

Det du menar med att man får ta det lugnt med namn o.s.v. på firmor man tycker missköter sig är för att det tyvärr är likadant åt andra hållet, fast här är det smutskastning. En del använder det för att få bra pris eller hjälp genom att hota att skriva skit på forumet.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Stroker

SV: Köpt ny liner
« Svar #15 skrivet: juni 09, 2013, 07:16:36:36 »
Håller med ovanstående och samtidigt tackaa för att de som vet (på riktigt då) överhuvudtaget lägger ner någon tid på att hjälpa till. Problemen med forum är att man ofta inte kan skilja de som vet från de som tror de vet i början med det visar sig rätt snart men det kan bli kostsamt. Använda eget huvud är alltid bäst men tyvärr börjar ett logiskt tänkande inte förrän man lärt sig grunderna avde det handlar om.
Trådens huvudinnehåll för övrigt  - jaa centrera är A o O och vet man att en liner är segare än TOY haha så ser de där hörnen inte problematiska ut alls. Så såg de ut när jag satte min liner och det ser lika ut nu tolv år senare.
7.5x3.6x1.5 linerpool med värme

Utloggad Tjalle

SV: Köpt ny liner
« Svar #16 skrivet: juni 09, 2013, 08:08:31:31 »
StefanB

Linern ser i mina ögon ut som skit.

Liner har, normalt, 3-5 % undermått - för att kunna bli slät i slutet.

Liner kan sträckas mycket mer än 5%

Tips:
- köp eller låna, minst, 8 st tvingar.
-häng linern preliminärt med tvingarna.
-sträck linern, kontinuerligt, så att den når fram till hörnen
-justera
-när linern är centrerad och slät utan rynkor-fyll 3-5 cm vatten
-justera vid behov
-fixera linern


Utloggad MathiasS

SV: Köpt ny liner
« Svar #17 skrivet: juni 09, 2013, 09:00:32:32 »
Det är väl inte linern som ser ut som skit utan monteringen av den........ ;)

Stefan borde ha hunnit få duken på plats nu, han kanske har lust att avslöja hur det gick?
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Köpt ny liner
« Svar #18 skrivet: juni 09, 2013, 10:50:59:59 »
De regler som kritiseras finns till för att undvika smygreklam från folk i branschen - OCH för att undvika att missnöjda kunder använder forumet som ett led i en utpressningskampanj mot sin leverantör.
Tyvärr är båda dessa saker rätt vanliga, om man inte har regler som förhindrar detta, och som ansvarig för forumet så har jag väldigt svårt att acceptera att folk, ofta på felaktiga grunder, smutskastar företag publikt för att få sin vilja igenom.

Det står alla som vill fritt att starta ett eget forum, man får däremot inte marknadsföra dem i detta forum.

Vill du smutskasta din leverantör kan du göra det på Rejta.se, Eniro.se, Reko.se och fler liknande sajter, byggahus forum kanske också tillåter smutskastning och förtal, det vet jag inget om.

Reglerna finns alltså av en anledning, men det är inte så ofta jag raderar inlägg, om man "nämner namn" på ett schysst sätt, utan att ha en dold agenda, så är det som regel inget problem.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag