VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Montera liner med snap-inlist  (läst 25681 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hultet

Montera liner med snap-inlist
« skrivet: maj 19, 2009, 18:23:37:37 »

Jag har en markpool 4x8 m, och ska byta liner. Har nu fått hem linern och listen.
Skulle vilja få tips hur man ska göra.  :-\
Ska hela linern vara på plats innan man börja fylla vatten?
Hur får jag fast snap-inkanten i snap-inlisten?  Astral 05817
Andra bra tips?   <help>  <love>

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2009, 18:47:14:14 »
Hej Hultet!

I mitt fall (Poolstores Flexipool) så monterade man snap-listen kant i kant med poolväggen. (Tätt med skruv, 15 cm mellanrum)

Linern rullades ut i botten och centrerades i poolen.

Sedan började man i ett hörn. Lyfte upp linern, stoppade in kanten rakt i listen och lät den falla ner.
Då låste den sig själv.

Det var ganska enkelt och gav sig självt. Det svåraste var att få in linerkanten i båda listerna vid hörnet (pga den radie man får på kanten).
Kanske man skulle lämna en glipa på någon cm mellan listerna i hörnet så att det blir lättare att ta svängen och verkligen låsa fast kanten i båda listerna.

Du måste montera alla lister och hela linern innan du börjar fylla med vatten.

Du fyller några cm och ser till att linern kommer på plats utan veck med hjälp av en mjuk kvast eller motsvarande.

Sedan fortsätter du fylla på vatten så att linern sträcks ut. (Den har undermått från början.)

Fyll på till underkanten på armaturer eller ev trappa. Montera packningar och låslister , skär ut för hålen till armaturerna och fortsätt fylla. (Jag förutsätter att du skaffat nya packningar och monterat en på varje armatur INNAN du lagt i linern så att du får en på varje sida om linern.)

Arbetet underlättas om linern är varm och mjuk. Låt den ligga i botten ett tag en solig dag.

Lycka till!

Dacke
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad motala70

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2009, 19:11:35:35 »
Hej Hultet!

Håller med Dacke ;D

Monterar också en Flexipool just nu och vi lämnade knappt 1 cm utan snap-in list i varje hörn för att underlätta monteringen av linern där.
Under själva fyllningen monterade vi upp 4 st tvingar (en i varje hörn) som klämde en "triangelformad" cellplastbit som vi skar till - detta för att hålla linern mer rätt in i hörnet.  O0
Är linern kall är den inte lättjobbad - gör som Dacke skrev, låt den ligga i solen innan montering annars är det mer eller mindre lögn att få ut ev veck.

Jag fyllde min pool kanske 4 cm och sen fick den stå så tills solen kom dagen efter - grym skillnad att arbeta med dag 2 kan jag lova!
Har fyllt poolen till typ 1,10 nu och har noll veck!

/Mattias
4 x 8 Flexipool med trappa Roman end.
Uppvärmning Pahlens 51

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2009, 19:21:15:15 »
Du kan också släppa linern från listen några cm på varje långsida, där stoppar du ner en dammsugarslang, starta bägge maskinerna och du ska se hur fint linern lägger sig mot poolestommen!
Här ser du hur jag gjorde: http://www.lager.st/wilma/pool/P5100442.jpg

Lycka till O0
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad hultet

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #4 skrivet: maj 21, 2009, 18:00:39:39 »
Tack Dacke, Motala 70 och RLA för fina tips! >rulla<

Har nu monterat listerna och väntar på solen. Under tiden ligger linern i ett varmt rum (25-30 grader) och ljummar upp sig. <sol>

Utloggad Pea

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #5 skrivet: maj 21, 2009, 21:04:55:55 »
mät väldigt noga innan du fyller vatten, det går inte att flytta linern när du fått i lite vatten.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad pereinar

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2009, 15:30:16:16 »
Jag har monterat ny liner med snap in list. Fungerade jättebra, men
nu har det dykt upp ett flertal skarpa halvmeterlånga veck i botten. Dessa såg jag inte när jag fyllde på vatten. Min fråga är nu vad gör man?
Kommer linern att ta skada om jag låter det hela bero, kan man fixa till vecken utan att tömma polen, eller vad skall jag göra.
Tacksam om någon har nåt tips.
Kan nämna att polen är 4x8 m med matta i botten.

Utloggad Poolbadaren

  • Ekeby / Bjuvs Kommun, Skåne - "Simma lugnt"! ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekeby / Bjuvs Kommun
  • Antal inlägg: 774
  • Total likes: 9
  • Kön: Man
  • Vikingpool 8*4 (*1,40) - Romantrappa ca. 47 m3
    • Visa profil
    • Egna poolbyggeprojektet 200705 - 200706
SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2009, 16:30:15:15 »
Jag har monterat ny liner med snap in list. Fungerade jättebra, men
nu har det dykt upp ett flertal skarpa halvmeterlånga veck i botten.....
....Kommer linern att ta skada om jag låter det hela bero, kan man fixa till vecken utan att tömma polen, eller vad skall jag göra.
Som Pea skrev: ".....det går inte att flytta linern när du fått i lite vatten."
Mig veterligt tar inte linern omedelbar skada, det finns ju många pooler med "veckade liners", men självklart är hållbarheten långsiktigt bäst om jämn/utan veck.
Finns ingen genväg, tömmning gäller för att rätta till det 100%....  :P  :'(
Mvh. "Poolbadaren"
Vårt poolbygge Maj - Juni 07 8)
* Vikingpool 8*4 djup ca.1,40 (1,52 tot.höjd) (frånAqua-Gripp-07, Påarp), Romantrappa 3*1,5 - utomhus/endast "bubbelplasttäckning"
* Uppvärmning bergvärme IVT-vp mod. Greenline HT PlusC7 (7,3 kW) (borrat extra djupmetrar för pooluppvärm. (tot.170m.)=avsedd att klara både hus- och pooluppvärm.)
* V-växlare Pahléns Maxi-Flo MF 400 120.
* Poolstyrning REGO med "inget eldrifttillskott" :o
* Poolsäsong från April till November. (25-) 30 grader! 8)

Utloggad RLA

  • en sybarit som är
  • Dignitär
  • ******
  • Antal inlägg: 967
  • Total likes: 0
  • Jag är inte dum, har bara otur när jag tänker.....
    • Visa profil
SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2009, 18:52:56:56 »
Jag byggde min pool medvetet fel i mått (för liten), trodde dock att det skulle fungera med medlevererad liner, tyvärr inte, jag fick börja vänja mig med ganska stora veck och det finns ingen antydan till att linern skulle ta skada av detta trots att det nu är 6:e sommaren, jag använder i.o.f.s inte klor om det nu gör någon skillnad på utmattningen i linermaterialet (?)
Har ingen pool längre!!

Men den vi hade såg ut så här: http://www.lager.st/wilma/pool/pool.htm

Utloggad Pea

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #9 skrivet: juni 27, 2009, 10:50:00:00 »
frågan är mer hur mycket du retar dig på det? jag hade tömt och gjort om det, en del jobb men ingen direkt kostnad och du kommer att känna dig nöjd i många år efteråt. som jag skrev tidigare, man ska vara MYCKET noga när man sätter linern, näst intill omöjligt att få bort veck med vatten i. passa på nu när det är varmt ute, det är väldigt mycket lättare att släta ut linern när den är varm, ju varmare desto bättre. du kanske tänker att du tar det nästa vår istället, men jag lovar, det är väldigt mycket lättare när det är 25° varmt och strålande sol. du har ju en liner med snapinlist, om du lägger ut den i botten så exakt du kan på millimetern när innan du börjar snäppa fast den så blir det perfekt, tveka inte att börja om ifall du ser att det blir fel nånstans. vad är några tim jobb mot alla år av njutning över väl utfört arbete  ;)
« Senast ändrad: juni 27, 2009, 10:53:55:55 av Pea »
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Utloggad pereinar

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #10 skrivet: juni 27, 2009, 16:42:14:14 »
Ja PEA, du har helt rätt. Min magkänsla säger att jag aldrig blir nöjd om jag inte tömmer o försöker räta till det. Men i alla fall, nu när det äntligen blivit lite varmt o alla vill bada. Men visst det är ju nu jag kan få upp värmen igen lite snabbt. Tack för rådet jag känner som sagt att Du har helt rätt, får väl skicka bort hustrun några dagar, hon gillar inte tanken på att tömma polen igen.

Utloggad Pea

SV: Montera liner med snap-inlist
« Svar #11 skrivet: juni 27, 2009, 21:23:45:45 »
det går snabbt, tänk på att det är lättare om man är några st.
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan