VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Varning för invändig gaveltrappa  (läst 6217 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MelleMon

Varning för invändig gaveltrappa
« skrivet: maj 25, 2019, 23:44:50:50 »
Hej! Kan väl börja med att berätta att en invändig gaveltrappa är ett mycket trevligt tillbehör, absolut!

MEN!

När du köper en gaveltrappa för 40.000. kr så får du ett gäng frigolitbitar och några plåtar (någon har bra marginal). Som ni säkert vet så flyter frigolit ganska bra... så håll koll på dräneringen även under vintern. Det gjorde inte jag!  :(  <help>

När vi öppnade poolen så hade hela trappen flutit upp och dragit med sig linern (trappen är ju under linern). Alla frigolitblock var av på mitten. Plåtarna var dessutom inte hela utan skarvade (3+1 meter) så ni kan ju tänka er hur linern såg ut med sneda plåtar med vassa kanter under 40 ton vatten...


Poolgiganten

Rob1

  • Gäst
Rob1
SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #1 skrivet: maj 26, 2019, 08:49:57:57 »
Känns det inte lite som man fuskat lite väl mycket i bygget?

1. Varför är det vatten under linern?
2. Varför är inte trappan förankrad i plattan?
3. Varför är inte plåtarna fastskruvade i varandra?

På min tjälldenpool så sitter allt fast och kommer bli svårt att få bort trappan om jag skulle vilja få bort den en dag.

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #2 skrivet: maj 26, 2019, 08:51:40:40 »
Vi har också frigolitbitar med plåt som ska installeras. Låter som en mardröm det du beskrev.
När byggdes poolen?
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Utloggad MelleMon

SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #3 skrivet: maj 26, 2019, 12:29:16:16 »
Känns det inte lite som man fuskat lite väl mycket i bygget?

1. Varför är det vatten under linern?
2. Varför är inte trappan förankrad i plattan?
3. Varför är inte plåtarna fastskruvade i varandra?

På min tjälldenpool så sitter allt fast och kommer bli svårt att få bort trappan om jag skulle vilja få bort den en dag.

Hur förankrar du frigolit?  ;) Frigoliten ställer du i formen, den limmas mot poolväggarna men det räcker inte långt om du inte har koll på dräneringen. Hur ska du skruva fast plåtarna menar du? Inget överlapp. Det enda du ska göra är att tejpa skarvarna enligt bruksanvisningen.

Vi har självklart dränerat och jag har en dränkpump i brunnen för att pumpa bort vattnet. Tyvärr stannade den i vintras och jag tittade inte till den helt enkelt. Mitt fel, kan verkligen inte skylla på någon annan! Jag vill bara varna andra med samma lösning för det tog bara två veckor att bli en liner fattigare...  :'(

Det här gäller förstås bara om du har frigolit. Tjällden är väl betongpool och äbetongtrapp och har såklart inte det här problemet.


« Senast ändrad: maj 26, 2019, 12:36:26:26 av Kolback »

Utloggad MelleMon

SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2019, 12:33:46:46 »
Vi har också frigolitbitar med plåt som ska installeras. Låter som en mardröm det du beskrev.
När byggdes poolen?

Började bygga för två år sen, det här blir tredje sommaren. Inte klar än.  :P

Ha superkoll på dräneringen bara om ni har mycket vatten i marken! Har ni också två plåtar per steg, 3+1 meter, så skulle jag svetsa plåtarna om jag kunde backa tiden.

Förutom detta "lilla" missöde så var invändig trappa väldigt trevligt!  :)

« Senast ändrad: maj 26, 2019, 14:01:08:08 av Kolback »

Rob1

  • Gäst
Rob1
SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #5 skrivet: maj 26, 2019, 12:47:08:08 »
Tjällden använder också frigolit till trappan (och även till stor del i väggarna). De har dock hål i frigoliten där man gjuter en stolpe som man förankrar med plugg längst ner mot plattan (samt limmar trappan mot väggen).

Utloggad MelleMon

SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #6 skrivet: maj 26, 2019, 13:04:43:43 »
Tjällden använder också frigolit till trappan (och även till stor del i väggarna). De har dock hål i frigoliten där man gjuter en stolpe som man förankrar med plugg längst ner mot plattan (samt limmar trappan mot väggen).

Ok, nej någon sådan förankring var det inte på vår trapp från Poolkungen men vet inte hur mycket det hade hjälpt?

Som sagt, mitt fel, hade jag haft koll på dräneringen så hade det inte hänt. Jag vill inte avråda från gaveltrappa, det är toppen, bara ni inte gör samma misstag som jag. Har ni höga vattennivåer så kan det gå fort om pumpen lägger av...
« Senast ändrad: maj 26, 2019, 14:01:42:42 av Kolback »

Utloggad Swefredrik

SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #7 skrivet: maj 26, 2019, 19:44:50:50 »
Fy så trist, hoppas set löser sig! Blir nyfiken när du skriver 40 ton vatten. Poolen var alltså inte ens tömd och ändå hände detta! Hur högt estimerar du att grundvattnet steg runt poolen, brunnen full upp till kanten?

Intressant då jag också har dränbrunn med pump.

Utloggad MelleMon

SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #8 skrivet: maj 26, 2019, 20:30:25:25 »
Fy så trist, hoppas set löser sig! Blir nyfiken när du skriver 40 ton vatten. Poolen var alltså inte ens tömd och ändå hände detta! Hur högt estimerar du att grundvattnet steg runt poolen, brunnen full upp till kanten?

Intressant då jag också har dränbrunn med pump.

Vattnet var sänkt under utloppet så 40 ton kanske inte stämmer så bra, jag drog till med en siffra.   :)

Det var som mest ungefär 80 cm ovanför poolbotten tror jag, men inte ända upp. Vet inte exakt när det hände heller, såg det inte förrän vi tog bort plåtarna, trappen steg ungefär 2-3 den så det syntes inte där under plåtarna.

Jag har limmat ihop frigoliten så trappen räddade jag. Men jag var tvungen att gräva ur runt om poolen  för att få ned allt igen eftersom poolväggarna buktade in så att frigoliten inte gick ned igen annars efter att jag tömde poolen. Så förutom linern blev det många arbetstimmar extra. Som tur var hade vi inte monterat trallen ännu! Alltid nåt positivt.  O0
« Senast ändrad: maj 26, 2019, 21:38:38:38 av Kolback »

Utloggad Oneill

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 411
  • Total likes: 121
  • Kön: Man
  • Det blev bad i maj 2019
    • Visa profil
SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #9 skrivet: maj 27, 2019, 08:23:08:08 »
Lät verkligen inte som en rolig historia.
Poolstore har löst problemet genom två metallister som man fäster i plattan med spår som frigoliten hakar i och det känns som en bra lösning.
Dock ska sägas att man ska ALDRIG underskatta naturens krafter
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, persia grey liner, rosfria detaljer, RGB- LED belysning, Värmepump KMP-Smart 12, UV-lampa, Pooltak Flat R1 från Qualitypool. Styrning av pool och belysning via Fibaro
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14932.0

Utloggad remsan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 72
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
    • Picmov Media
SV: Varning för invändig gaveltrappa
« Svar #10 skrivet: maj 27, 2019, 12:29:59:59 »
Jag blir mörkrädd att det kan hända oss också. Vi har lite blött i ena hörnet, men jag hoppas att det är från tiden när vi inte hade taket på och det har inte hunnit torka ut. Men idag har jag städat och varit med hårtorken i hörnet, få se efter ett par dagar vad som händer.
Thermopool 4x8m med helgaveltrappa, mönstrad liner persia blå, vattenpump FloPro 100M Zodiac, poolvärmepump Gullberg & Jansson X20, saltklorinator Tri 10 expert Zodiac, UV-lampa
Byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=15494.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan