Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Minimaster - strunta i alkalinitet?  (läst 1556 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Pooltomten

Minimaster - strunta i alkalinitet?
« skrivet: augusti 08, 2022, 13:21:42:42 »
Hej! Har ett automatiserat system (nåja) med Minimaster med natriumhypoklorit och saltsyra. Har minst sagt utmaningar med alkaliniteten. Försöker jobba upp den till 80-100 ppm under 7-10 dagar med avslagen syra. pH stiger förstås till runt 8.  När jag sedan slår på syran så ”äter den upp” alkaliniteten som sjunker och efter ett tag är tillbaka på 0 (i alla fall enligt mätdosan Autocheck 15).

Poolen är 7x3,5 meter. Pooltak. Två år. Minimaster med natriumhypoklorit och saltsyra. UV-lampa. Om jag låter Minimastern jobba ifred så ligger fritt klor på ca 0,8, pH på 7,4 (alltid stabilt) och alkaliniteten 0 (enligt mätdosan). Vet att det är stort felvärde på alka.

Frågan är: Kan jag strunta i alkaliniteten om pH ligger stabilt på 7,4? Eller är det skadligt på något sätt med låg alkalinitet?

Om jag håller på med Alka up så får jag visserligen upp alkaliniteten ett tag men får å andra sidan ett pH som går upp. Och sen sjunker alkaliniteten igen när jag slår på syran. Och så håller det på, ganska tröttsamt.

Tacksam om någon kunnig kan ge råd.
« Senast ändrad: augusti 08, 2022, 13:34:36:36 av Pooltomten »

Poolgiganten

Utloggad PeeWee

SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #1 skrivet: augusti 09, 2022, 08:56:40:40 »
Jag har inte riktigt samma system men har samma problem. Jag har saltklorinator och syrapump, kan jobba upp alka men det åker snart ner igen. Har pH inställt på 7.5 och det är stabilt, jag tycker inte att syraåtgången är speciellt hög. Har inga problem med vattnet. Så jag gör små ryck ibland på att få upp alka men det känns lönlöst så det blir mer och mer sällan. I vissa kretsar så tjatas det om att alka är så viktigt för stabilt pH men det vette tusan om det gäller mig  :-\

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #2 skrivet: augusti 09, 2022, 12:59:28:28 »
Så länge pH är stabilt skulle jag strunta i Alkan. Möjligtvis att Roger kan komma med en kemisk förklaring till att den skulle vara viktig, men vad jag kommer ihåg ska den vara viktig för att slippa pH-jojo, men i.o.m. att ni har automatik är den risken liten.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #3 skrivet: augusti 09, 2022, 21:14:19:19 »
Hej,

Det här har jag skrivit mycket om. Vidare om råd och riktlinjer.

Alkalinitet ska inte förväxlas med en buffert som motverkar pH-förändringar. Alkalinitet handlar om att motstå pH-sänkning. Inget man vill ha när man har en anläggning som höjer pH.

Natriumhypoklorit, kalciumhypoklorit och klorinator kommer initialt att höja pH. Automatiken tillsätter syra för att motverka denna höjning. Så är konstruktionen oavsett klorinator eller minimaster.

Produkter som höjer alkalinitet höjer också pH. Använder man dessa är det som att kissa i byxan. När automatiken startar så har höjningen av alkalinitet höjt pH. Alltså mer syra går åt för att sänka pH.

Har man automatik så är det en fördel att ha noll i alkalinitet.

Tillsätter man alkalinitetshöjande kommer det bara öka syraförbrukningen.

Veckopuckar och multipuckar brukar innehålla pH-stabiliserande kemikalier. Annars skulle pH sjunka mycket fort med rent vatten. Alkaliniteten motverkar detta i dessa fall. Men pH+ är billigare att använda. Ger ett dubbelt så bra resultat angående pH-svängning.

Kör man manuellt kommer man alltid ha ett vatten som svänger i pH. Inget problem med det enligt mig.
Så skippa alkalinitet om du har automatik. Jag som kör manuellt med kalciumhypoklorit mäter inte alkalinitet.

Roger

Utloggad Pooltomten

SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #4 skrivet: augusti 10, 2022, 07:33:11:11 »
Stort tack till er som har bidragit med kunskap i denna tråd! Tack, Roger, för förklaringen - nu fattar jag hur det hänger ihop. Utifrån detta har jag nu bestämt mig för att strunta i alkaliniteten i mitt automatiserade system med Minimaster. Oj, vad mitt liv kommer att bli enklare. Jag nöjer mig med att kolla pH och klor. Och att vattnet ser friskt och fräscht ut, såklart.

Återigen - tack!

Utloggad Widarsilje

SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #5 skrivet: augusti 10, 2022, 16:28:41:41 »
Stort tack till er som har bidragit med kunskap i denna tråd! Tack, Roger, för förklaringen - nu fattar jag hur det hänger ihop. Utifrån detta har jag nu bestämt mig för att strunta i alkaliniteten i mitt automatiserade system med Minimaster. Oj, vad mitt liv kommer att bli enklare. Jag nöjer mig med att kolla pH och klor. Och att vattnet ser friskt och fräscht ut, såklart.

Återigen - tack!

Detta forum är väldigt bra för att få svar på sina funderingar och frågor angående pooler och dess kring utrustning. Poolkemin har Roger väldigt bra koll på.

Har som du minimaster och mätte alla mina poolvärden idag med en scuba 2.

Fritt klor: 1.0
Totalt klor 1.1
Cya: 3
Alka: 53
PH: 7.5

Tycker du gör rätt i att mest ha koll på klor och pH, det är det enda jag i regel kontrollmäter emellanåt. Man ser i regel om vattnet är bra genom att det är kristallklart.

 

Utloggad Erica

SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #6 skrivet: augusti 10, 2022, 17:39:48:48 »
Instämmer i vad Erik skrev. Vi har en inomhuspool med kemautomatik - en mycket äldre sort än mini-Master, men på samma grundprincip - den mäter Redox och pH och justerar därefter med natriumhypoklorit och saltsyra. Vi har aldrig haft några problem med pH och vi har aldrig heller mätt upp alka. Det skulle jag göra först om det blev problem just med pH-regleringen. Men pH har legat stabilt som en klippa i alla år så problemet har inte dykt upp.

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #7 skrivet: augusti 10, 2022, 22:39:59:59 »
Stort tack till er som har bidragit med kunskap i denna tråd! Tack, Roger, för förklaringen - nu fattar jag hur det hänger ihop. Utifrån detta har jag nu bestämt mig för att strunta i alkaliniteten i mitt automatiserade system med Minimaster. Oj, vad mitt liv kommer att bli enklare. Jag nöjer mig med att kolla pH och klor. Och att vattnet ser friskt och fräscht ut, såklart.

Återigen - tack!

Hej,
Glömde en liten detalj.
Alkaliniteten och syran motverkar varandra. Alltså dessa två tillsamman tar ut varandra. Vilket betyder som du upplever. Omöjligt att uppnå "rätt värden".

Skulle mot förmodan pH svänga så har det inte med alkalinitet att göra då automatik används.

Roger


Utloggad Pooltomten

SV: Minimaster - strunta i alkalinitet?
« Svar #8 skrivet: augusti 15, 2022, 08:33:56:56 »
Ja, jag upplever det precis så - Alka up, för att höja alkaliniteten, och saltsyran motverkar varandra och det blir omöjligt att uppnå ”rätt” värden. Tack för kompletterande info!

Det är ju olyckligt att återförsäljarna fortsätter att framhärda alkalinitetens betydelse även för automatiska system typ Minimaster. Det blir väldigt mycket extra jobb och pengar för att försöka uppnå något som varken är möjligt eller ens önskvärt i ett automatiskt system.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan