VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Nytt poolprojekt - Aqvis  (läst 15956 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #20 skrivet: oktober 09, 2019, 15:38:55:55 »
Då var det gjutet! Hämtar byggsatsen nästa vecka och får förhoppningsvis upp stommen snabbt!  :)

Poolgiganten

Utloggad Hansi

  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Åtvidaberg
  • Antal inlägg: 34
  • Total likes: 10
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #21 skrivet: oktober 11, 2019, 08:14:28:28 »
Ja jävlar, där var det tight! Men ser ut att passa in perfekt!  <antman>

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #22 skrivet: oktober 16, 2019, 15:52:30:30 »
En vecka har gått, finns det fler bilder att visa?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #23 skrivet: oktober 18, 2019, 08:39:02:02 »
Vi har inte haft vädret på vår sida riktigt, helv va det regnar hela tiden. Var lätt nervös att väggarna skulle rasa in men nu är iaf stommen på plats. Lite tveksam på brunnens placering, vid en snabb mätning ser den ut att hamna precis under pooltakets hjul. Men det kanske inte gör något om man får till en stadig lucka, tankar om det?
Sen återstår ju det härliga arbetet att återfylla för hand. Sitter någon på några life hacks för den övningen?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #24 skrivet: oktober 19, 2019, 12:50:11:11 »
Skulle vara kul att se lite närbilder både utvändigt och invändigt, kommer det att bli helt släta väggar, eller ser man skarvarna?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #25 skrivet: oktober 22, 2019, 14:05:11:11 »
Skarvarna är minimala, efter duk och liner borde dom vara obefintliga. En annan fråga, vi kommer lägga en stensarg som ska vila på alulisten, se bild. Aqvis rekommenderar max 20 cm bredd för att den inte ska lossna. Det mesta på marknaden är dock 30 cm vilket gör att 1/3 av stenen kommer vila på bärlinorna. Det ökar risken för att stenen losnar vid ev sättningar i mark etc. Någon som har en smart lösningen hur man kan undvika det?

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #26 skrivet: oktober 22, 2019, 16:33:25:25 »
På vår pool har vi ju rostfria plåtsektioner som är 1 meter bred, i bygginstruktionen står att man skall tejpa skarvarna med silvertejp för att undvika att skarvarna syns.
VI körde med en ca 4 mm tjock cellplast typ liggunderlag som "duk" (Vad skall ni ha?) men skarvarna syntes tydligt ändå, en rätt skarp linje varje meter.
Det är förstås OK om man tycker att det är OK, men osynligt är det inte.

För två år sedan bytte vi liner och satte in en trapp och lite GT-hylla längs två av väggarna, och i samband med detta satte vi latexfog (typ) i varje skarv mellan plåtarna.
Då den duk vi satte in när vi byggde den för 19 år sedan hade "skrynklat sig" bakom linern, kanske främst av barn som hänger på kanten och "trampar" mot poolväggen. så beslöt vi att sätta linern helt utan duk bakom.

Vi är väldigt nöjda med hur det blev, slätt och fint och linern har inte rört sig något alls på 2 år.
Nu satte vi i och för sig en dubbelt så tjock platssvetsad liner denna gång, men jag tror resultatet blivit lika bra med en standard liner.
Det går fort att sätta lite fog i skarvarna, och är du av den noggranna typen så tror jag inte att du skulle ångra det.
Vi fyllde "skarven" helt och sedan drog vi av överskottet med spackelspaden så det blev helt slätt med så lite "spill" som möjligt av fogen vid sidan av skarven, bara ifall fogen skulle färga av sig på linern på något sätt. Än så länge kan vi inte se någon missfärgning av linern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad hemirg

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #27 skrivet: oktober 23, 2019, 10:23:50:50 »
Man ser inte skarvarna på min Aqvis-pool på de raka sidorna. Man kan dock känna dem om man trycker fingertopparna mot väggen och drar längs med sidorna. Däremot så syns de på hörnlagunen där spånten är vänd åt andra hållet för att kunna få till en svängd yta. Nu fyllde jag min pool i somras och kan inte svara för hur det kommer att se ut efter några år när den mjuka mattan under linern som ingår har plattats till. Viktigare är nog att se till att det inte blir några glipor i skarvarna på mattan. Jag fick en liten glipa på bottenmattan på någon mm och den kan man känna tydligt med tårna. Men eftersom skarvarna på väggmattan läggs i hörnen är den risken liten att det ska hända på väggen.
8x4m Aqvispool med pooltak, saltklorinator, UV och fjärrvärme.

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #28 skrivet: oktober 23, 2019, 15:18:07:07 »
På vår pool har vi ju rostfria plåtsektioner som är 1 meter bred, i bygginstruktionen står att man skall tejpa skarvarna med silvertejp för att undvika att skarvarna syns.
VI körde med en ca 4 mm tjock cellplast typ liggunderlag som "duk" (Vad skall ni ha?) men skarvarna syntes tydligt ändå, en rätt skarp linje varje meter.
Det är förstås OK om man tycker att det är OK, men osynligt är det inte.

För två år sedan bytte vi liner och satte in en trapp och lite GT-hylla längs två av väggarna, och i samband med detta satte vi latexfog (typ) i varje skarv mellan plåtarna.
Då den duk vi satte in när vi byggde den för 19 år sedan hade "skrynklat sig" bakom linern, kanske främst av barn som hänger på kanten och "trampar" mot poolväggen. så beslöt vi att sätta linern helt utan duk bakom.

Vi är väldigt nöjda med hur det blev, slätt och fint och linern har inte rört sig något alls på 2 år.
Nu satte vi i och för sig en dubbelt så tjock platssvetsad liner denna gång, men jag tror resultatet blivit lika bra med en standard liner.
Det går fort att sätta lite fog i skarvarna, och är du av den noggranna typen så tror jag inte att du skulle ångra det.
Vi fyllde "skarven" helt och sedan drog vi av överskottet med spackelspaden så det blev helt slätt med så lite "spill" som möjligt av fogen vid sidan av skarven, bara ifall fogen skulle färga av sig på linern på något sätt. Än så länge kan vi inte se någon missfärgning av linern.

Ska kolla in duken som ligger hemma lite mer noggrant, men vid en snabb koll är det typ 3-4 mm. I min värld är det otroligt viktigt att man inte ser skarvar, eller känner, det känns både "hemmasnickrat" och budget. Bra tips att foga även om det är ett hyfsat jobb då sponten är ca 12 cm, alltså många skarvar. Har kollat andra Aqvispooler och där ser man inga skarvar, dock har jag inte badat i något och synat det på nära håll. Kikar man på sponten upplever jag inte skarvarna så djupa men det är klart, kör du in ett finger så kommer man säkert känna en liten ojämnhet genom linern. Vad använde du med för fog? Vanlig silikon?

Utloggad Douglaslindevall

SV: Nytt poolprojekt - Aqvis
« Svar #29 skrivet: oktober 23, 2019, 15:21:18:18 »
Man ser inte skarvarna på min Aqvis-pool på de raka sidorna. Man kan dock känna dem om man trycker fingertopparna mot väggen och drar längs med sidorna. Däremot så syns de på hörnlagunen där spånten är vänd åt andra hållet för att kunna få till en svängd yta. Nu fyllde jag min pool i somras och kan inte svara för hur det kommer att se ut efter några år när den mjuka mattan under linern som ingår har plattats till. Viktigare är nog att se till att det inte blir några glipor i skarvarna på mattan. Jag fick en liten glipa på bottenmattan på någon mm och den kan man känna tydligt med tårna. Men eftersom skarvarna på väggmattan läggs i hörnen är den risken liten att det ska hända på väggen.
Vi har bara raka vinklar vilket kanske minimerar det hela men blev lite nyfiken på att testa att foga. Kanske värt jobbet för att få en helt slät yta. Ska bevaka så att mattan sitter som den ska, bra tips!  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan